Jack & Danny Vintage P-bass afbouwen

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Jay2U
Berichten: 3643
Lid geworden op: 16 aug 2012, 23:14

Jack & Danny Vintage P-bass afbouwen

Bericht door Jay2U »

Op de Ouwe Zakken-Meet in Houten heb ik van Coen een P-bass kopie, fabrikaat Jack & Danny overgenomen. Eerst heb ik gekeken of de hals de moeite waard was. Als daar een hobbel of verdraaiing in zit kun je zo'n bas maar beter niet aanschaffen. Om een snelle indicatie te krijgen van de toestand van de hals, leg ik er een lineaal langs.
Afbeelding
Just a cover of a real bassist - Dit speel ik gewoon graag
May the Force of the Groove be with you!
Gebruikersavatar
Jay2U
Berichten: 3643
Lid geworden op: 16 aug 2012, 23:14

Bericht door Jay2U »

Eerst heb ik de scherpe kantjes van de frets gevijld. Later zal ik de uiteinden nog polijsten. De actie en de trussrod heb ik naar eigen voorkeur ingesteld. Daarna was de intonatie aan de beurt. Eenmaal afgesteld, is de bas goed bespeelbaar.

Maar... Brom! :evil: Vooral in de buurt van lichtdimmers e.d. was een flinke brom te horen. Humbuckers horen niet te brommen, dus was de boel slecht geaard en/of afgeschermd. 't Was mooi weer, dus bevond de operatietafel zich buiten. Zie daar, de Chinees die de soldeerverbindingen heeft gemaakt, wist geen raad met dat rare zwarte draadje dat aan de brug vastzit.
Afbeelding
Just a cover of a real bassist - Dit speel ik gewoon graag
May the Force of the Groove be with you!
Gebruikersavatar
Jay2U
Berichten: 3643
Lid geworden op: 16 aug 2012, 23:14

Bericht door Jay2U »

Draadje vastgesoldeerd.
Afbeelding

Meteen was te zien dat afscherming in het Chinees een onbegrepen begrip is. Gelukkig heb ik altijd aluminium tape op voorraad.
Afbeelding
Just a cover of a real bassist - Dit speel ik gewoon graag
May the Force of the Groove be with you!
Gebruikersavatar
Jay2U
Berichten: 3643
Lid geworden op: 16 aug 2012, 23:14

Bericht door Jay2U »

Er moet nog het een en ander aan gebeuren. Zo is de kam van te zacht materiaal en is de hoek van de E en A snaar naar de stemmechanieken niet voldoend scherp. Dit heeft echter geen haast, want de bas is al behoolijk goed te bespelen.
Just a cover of a real bassist - Dit speel ik gewoon graag
May the Force of the Groove be with you!
Gebruikersavatar
clover4
Berichten: 1164
Lid geworden op: 08 jan 2012, 20:07

Bericht door clover4 »

Grappig, die routing hebben ze in China dan weer wèl keurig uitgevoerd !
Catch your dreams before they slip away
Dying all the time
Lose your dreams and you will lose your mind
Ain't life unkind?
Gebruikersavatar
Jay2U
Berichten: 3643
Lid geworden op: 16 aug 2012, 23:14

Bericht door Jay2U »

clover4 schreef:Grappig, die routing hebben ze in China dan weer wèl keurig uitgevoerd !
Inderdaad! Bij veel duurdere bassen ziet dat er vaak maar knoeierig uit.
Just a cover of a real bassist - Dit speel ik gewoon graag
May the Force of the Groove be with you!
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Afscherming is zeker bij goedkopere bassen bedroevend, maar het weglaten hiervan is ook één van de factoren dat ze goedkoop maakt.
Als er geen afscherming is of wat er is slecht is gedaan is zelf afschermen een hele simpele upgrade die altijd een verbetering geeft, zelf met humbuckers.

Die routing zal waarschijnlijk met een CNC machine gedaan zijn, één keer goed programmeren en de machine blijft het keer op keer foutloos doen, met een snelheid waar zelfs geen expertgebruiker van een bovenfrees tegenop kan.
Gebruikersavatar
Jay2U
Berichten: 3643
Lid geworden op: 16 aug 2012, 23:14

Bericht door Jay2U »

Inderdaad, tijd is geld, dus weglaten die afscherming. :mrgreen: Ik klaag overigens absoluut niet, want ik weet donders goed dat een bas voor een paar tientjes zo inelkaar zit. Ik vind het een uitdaging om te kijken of deze bas uiteindelijk het niveau van m'n andere (veel duurdere) bassen kan gaan evenaren.
Just a cover of a real bassist - Dit speel ik gewoon graag
May the Force of the Groove be with you!
Gebruikersavatar
clover4
Berichten: 1164
Lid geworden op: 08 jan 2012, 20:07

Bericht door clover4 »

Jay2U schreef:Inderdaad, tijd is geld.....
Ik denk dat je een heel eind komt als jij de tijd er in steekt die ze bij de produktie in China hebben bespaard !!
Catch your dreams before they slip away
Dying all the time
Lose your dreams and you will lose your mind
Ain't life unkind?
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Jay2U schreef: Ik vind het een uitdaging om te kijken of deze bas uiteindelijk het niveau van m'n andere (veel duurdere) bassen kan gaan evenaren.
Dat moet je zonder al te veel problemen lukken. :jaaaaa:

Ik ken die uitdaging, de meeste van mijn gekochte bassen zitten in het goedkope marktsegment, ik heb ze zelf onder handen genomen en verbeterd, gewoon voor de lol en omdat (ik) het kan.

Als ik perse dure en/of speciale bassen wil bouw ik ze gewoon helemaal zelf - ook weer voor de lol en omdat (ik) het kan. :mrgreen:
Gebruikersavatar
pbass
Berichten: 55
Lid geworden op: 28 jan 2007, 18:37

Bericht door pbass »

Jay2U schreef:Draadje vastgesoldeerd.
Afbeelding

Meteen was te zien dat afscherming in het Chinees een onbegrepen begrip is. Gelukkig heb ik altijd aluminium tape op voorraad.
Afbeelding
Ik wist niet dat Leffe ook soldeerwater levert :lol:
Band: https://www.fogbluesband.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Wenzdayz
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22189
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

't Sist heeLeffe...
Gebruikersavatar
Jay2U
Berichten: 3643
Lid geworden op: 16 aug 2012, 23:14

Bericht door Jay2U »

RUIS schreef:'t Sist heeLeffe...
:jaaaaa: :kwijl: :burp:
Just a cover of a real bassist - Dit speel ik gewoon graag
May the Force of the Groove be with you!
Gebruikersavatar
Jay2U
Berichten: 3643
Lid geworden op: 16 aug 2012, 23:14

Bericht door Jay2U »

pbass schreef:Ik wist niet dat Leffe ook soldeerwater levert :lol:
Ja, zodoende zit bij mij alles goed vast, maar je moet het wel blijven gebruiken om de boel in conditie te houden. :mrgreen:
Just a cover of a real bassist - Dit speel ik gewoon graag
May the Force of the Groove be with you!
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Welke amerikaan is beter afgeschermd?

Verder is het vanwege Rochs (geen lood dampen) zaak om dit soort soldeerverbindingen na te lopen.
Modern soldeertin vloeit niet en ziet er als snot uit. Je weet minder snel of een verbinding 'gepakt' heeft.

Mijn j&d 1975 jazz heeft een messing kam (fender jazz part) en die past prima. Klinkt top.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Plaats reactie