Jack & Danny Vintage P-bass afbouwen

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Julessss
Berichten: 361
Lid geworden op: 14 dec 2013, 18:17

Bericht door Julessss »

Jay2U schreef:Zo'n forum is leerzaam. :mrgreen: We zijn er voor mekaar. :jaaaaa:
+1 trouwens en ja ik ben eigenwijs :mrgreen: , en dit kan en mag voor irritatie zorgen :P
Laatst gewijzigd door Julessss op 16 mei 2015, 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Julessss
Berichten: 361
Lid geworden op: 14 dec 2013, 18:17

Bericht door Julessss »

blablas schreef:Aanvullend op die scarf joint,
De headstock onder een hoek breekt niet perse sneller, degene die dat doen hebben eigenlijk een constructiefout, er is te veel hout weggehaald voor toegang tot de trekstang en dat is niet gecompenseerd met een simpele en iets lastigere/duurdere oplossing, een volute. Als een volute is toegepast zal de headstock net zo makkelijk of moeilijk afbreken als bij de Fender constructie.
Het is een keuze die de massa fabrikanten maken tussen kostprijs en risico.

Afbeelding
Een volute van mijn hand.
weer wat geleerd! dank u Marcel en blabla!
Gebruikersavatar
Jay2U
Berichten: 3643
Lid geworden op: 16 aug 2012, 23:14

Bericht door Jay2U »

Blablas' headstocks zitten naar mijn mening altijd zeer solide aan de hals gesmeed. Ik heb er meerdere malen met bewondering naar zitten kijken.

Wat ik niet zo goed begrijp, is waarom er zo weinig koploze bassen zijn. Ik vind het een zeer logische oplossing. De stemmechanieken kunnen in lijn met de snaren een plaatsje achterop de brug vinden. Er hoeven niet eens knoppen aan te zitten. Een passend pijpsleuteltje met kruk volstaat. Dat ding zou dan in een opbergvak (net als een batterij) een plaatsje kunnen krijgen. Ooit maak ik zoiets, lean and mean. :mrgreen:
Just a cover of a real bassist - Dit speel ik gewoon graag
May the Force of the Groove be with you!
Gebruikersavatar
Julessss
Berichten: 361
Lid geworden op: 14 dec 2013, 18:17

Bericht door Julessss »

Jay2U schreef:Blablas' headstocks zitten naar mijn mening altijd zeer solide aan de hals gesmeed. Ik heb er meerdere malen met bewondering naar zitten kijken.

Wat ik niet zo goed begrijp, is waarom er zo weinig koploze bassen zijn. Ik vind het een zeer logische oplossing. De stemmechanieken kunnen in lijn met de snaren een plaatsje achterop de brug vinden. Er hoeven niet eens knoppen aan te zitten. Een passend pijpsleuteltje met kruk volstaat. Dat ding zou dan in een opbergvak (net als een batterij) een plaatsje kunnen krijgen. Ooit maak ik zoiets, lean and mean. :mrgreen:
denk je niet dat dat pijpsleuteltje gaat meetrillen?
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Alleen als je 'm laat zitten na het stemmen ;)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Jay2U
Berichten: 3643
Lid geworden op: 16 aug 2012, 23:14

Bericht door Jay2U »

Julessss schreef:
Jay2U schreef:Blablas' headstocks zitten naar mijn mening altijd zeer solide aan de hals gesmeed. Ik heb er meerdere malen met bewondering naar zitten kijken.

Wat ik niet zo goed begrijp, is waarom er zo weinig koploze bassen zijn. Ik vind het een zeer logische oplossing. De stemmechanieken kunnen in lijn met de snaren een plaatsje achterop de brug vinden. Er hoeven niet eens knoppen aan te zitten. Een passend pijpsleuteltje met kruk volstaat. Dat ding zou dan in een opbergvak (net als een batterij) een plaatsje kunnen krijgen. Ooit maak ik zoiets, lean and mean. :mrgreen:
denk je niet dat dat pijpsleuteltje gaat meetrillen?
Nee, het klikt in een verend klemmetje, of het zit opgesloten in schuimrubber, of wordt door een magneet in het gareel gehouden. Ik ga er van uit dat het sleuteltje ijzerhoudend is en dus niet recht achter de elementen moet komen. Voor elk probleem is een oplossing.
Just a cover of a real bassist - Dit speel ik gewoon graag
May the Force of the Groove be with you!
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4608
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Bericht door Hagen »

Heel goed Jaap. We gaan het zien. Liefst een shortscale vakantiebasje met kleine body en Voxluidsprekertje en flesopener. Het lijkt nu een grap maar zo bedoel ik het niet.
Gebruikersavatar
Jay2U
Berichten: 3643
Lid geworden op: 16 aug 2012, 23:14

Bericht door Jay2U »

Hagen schreef:Heel goed Jaap. We gaan het zien. Liefst een shortscale vakantiebasje met kleine body en Voxluidsprekertje en flesopener. Het lijkt nu een grap maar zo bedoel ik het niet.
Dat snap ik, maar ik denk meer in de richting van 35 inch, omdat er toch geen headstock op zit. Ik heb graag grote bassen in m'n poten.
Overigens, als ik met de auto op vakantie ga, gaan er altijd bassen, gitaren, een 20 Watt gitaarcombo en een 180 Watt bascombo mee. Ook gereedschap en snarensets ontbreken niet. Ik huur dan ook altijd iets dat vrij staat. In overleg met de gitarist (m'n zoon) krijgt alles een plaatsje. Meestal vindt de soundcheck al plaats ruimschoots voor de overige bagage is uitgepakt. 8)
Just a cover of a real bassist - Dit speel ik gewoon graag
May the Force of the Groove be with you!
Gebruikersavatar
Julessss
Berichten: 361
Lid geworden op: 14 dec 2013, 18:17

Bericht door Julessss »

Jay2U schreef: Nee, het klikt in een verend klemmetje, of het zit opgesloten in schuimrubber, of wordt door een magneet in het gareel gehouden. Ik ga er van uit dat het sleuteltje ijzerhoudend is en dus niet recht achter de elementen moet komen. Voor elk probleem is een oplossing.
Klinkt goed :)
Gebruikersavatar
Jay2U
Berichten: 3643
Lid geworden op: 16 aug 2012, 23:14

Bericht door Jay2U »

Toch nog even de hals van de body gehaald; wat zaagsel en een armzalige shim verwijderd. Ik heb een nieuwe shim over de volle breedte geplaatst. Die heb ik uit schuurpapier geknipt. Da's lekker hard en precies dik genoeg. Eerst heb ik alles gepast, daarna weer uitelkaar gehaald en polyurethaanlijm in de pocket gesmeerd. Ik heb de boel uiteindelijk stevig vastgeschroefd en de lijmresten verwijderd. Die pur-lijm wordt keihard, zodat hals en body nu één geheel vormen.

O ja, het statieportret:
Afbeelding
Just a cover of a real bassist - Dit speel ik gewoon graag
May the Force of the Groove be with you!
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Die wordt geloof ik flink bepoteld. :D
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Jay2U
Berichten: 3643
Lid geworden op: 16 aug 2012, 23:14

Bericht door Jay2U »

En hopla, de P-Bass heeft een nieuwe slagplaat verdiend! Het is een zwarte van Yellow Parts; goedkoop dus. Ik zal de elementen moeten verplaatsen en wat hout moeten wegfrezen bij het chassisdeel. Voorts komen de schroefgaten niet overeen. Een middagje lekker knutselen in de zon. Foto's na de operatie... :mrgreen:
Just a cover of a real bassist - Dit speel ik gewoon graag
May the Force of the Groove be with you!
Gebruikersavatar
Jay2U
Berichten: 3643
Lid geworden op: 16 aug 2012, 23:14

Bericht door Jay2U »

Vast een foto van het resultaat. Later volgen gedetailleerde foto's van de werkzaamheden.
Afbeelding
Just a cover of a real bassist - Dit speel ik gewoon graag
May the Force of the Groove be with you!
Gebruikersavatar
Jay2U
Berichten: 3643
Lid geworden op: 16 aug 2012, 23:14

Foto's van de verbouwing

Bericht door Jay2U »

Ten aanval!
Afbeelding
De elementen zijn iets verplaatst richting brug en naar links. Links en rechts van de elementen heb ik neopreenrubber geplaatst, omdat de gaten in de slagplaat iets breder zijn dan de elementen. Ik houd niet van openingen.
Afbeelding
Een appelboor bewijst goede diensten.
Afbeelding
Nog een paar mm hout weggefreesd, omdat anders het chassisdeel net niet paste.
Afbeelding
De schroeven waren aan vervanging toe.
Afbeelding
Ta, ta!
Afbeelding
Just a cover of a real bassist - Dit speel ik gewoon graag
May the Force of the Groove be with you!
Gebruikersavatar
bobbelmans
Berichten: 3931
Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:27

Bericht door bobbelmans »

Goed!
Ramones basje zo hè?
face down in the dirt
Plaats reactie