Jack & Danny Vintage P-bass afbouwen

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4822
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

Je weet wel alles beter he ? Waar haal je toch al die wijsheid vandaan ?
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Bericht door Hagen »

Green Goblin schreef:Je weet wel alles beter he ? Waar haal je toch al die wijsheid vandaan ?


Ik wist ook alles beter toen ik 17 was, of het moest me echt anders bewezen worden. Dat hoort er gewoon bij. :oudezak:
Gebruikersavatar
Jay2U
Berichten: 3642
Lid geworden op: 16 aug 2012, 23:14

Bericht door Jay2U »

Wie met wat geduld naar de HB en de J&D P-bassen kijkt ziet kleine verschillen. Zo zit de brug bij HB met twee extra schroeven vast en zijn de bevestiginsmaterialen voor de strap verschillend vormgegeven. Ook de brugzadels lijken iets te verschillen.
Dat die prijzen op gelijk niveau liggen is logisch, want zo'n bas wordt meestal om de prijs gekocht; niet vanwege de kwaliteit.
Just a cover of a real bassist - Dit speel ik gewoon graag
May the Force of the Groove be with you!
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Spreken is zilver..... zwijgen goud... :!:
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Jay2U
Berichten: 3642
Lid geworden op: 16 aug 2012, 23:14

Bericht door Jay2U »

Zo'n forum is leerzaam. :mrgreen: We zijn er voor mekaar. :jaaaaa:
Just a cover of a real bassist - Dit speel ik gewoon graag
May the Force of the Groove be with you!
Gebruikersavatar
Jay2U
Berichten: 3642
Lid geworden op: 16 aug 2012, 23:14

Bericht door Jay2U »

Vanmiddag toch nog wat geknutseld aan m'n witte basje. Doordat de headstock minder verdiept ligt dan die van een echte P Bass, is de hoek van de A-snaar over de kam kritisch. Met mijn stevige aanslag :mrgreen: verloor de snaar energie achter de kam. Nu het haakje, eh, de string retainer de hoek van de snaar verbetert, zijn klank en sustain van de open snaar verbeterd.
Afbeelding
Just a cover of a real bassist - Dit speel ik gewoon graag
May the Force of the Groove be with you!
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Zo simpel.... en het oogt nog high-tech en verzorgd ook.
Gebruikersavatar
clover4
Berichten: 1164
Lid geworden op: 08 jan 2012, 20:07

Bericht door clover4 »

Klasse ! Ik denk dat dit een blijvertje is Jaap ?
Catch your dreams before they slip away
Dying all the time
Lose your dreams and you will lose your mind
Ain't life unkind?
Gebruikersavatar
Jay2U
Berichten: 3642
Lid geworden op: 16 aug 2012, 23:14

Bericht door Jay2U »

In principe is alles wat ik koop een blijvertje. Nou ja, tot het op is, maar dat kan héél lang duren. :mrgreen:
Just a cover of a real bassist - Dit speel ik gewoon graag
May the Force of the Groove be with you!
Gebruikersavatar
Jay2U
Berichten: 3642
Lid geworden op: 16 aug 2012, 23:14

Bericht door Jay2U »

blablas schreef:Zo simpel.... en het oogt nog high-tech en verzorgd ook.
Op een afstanje zie je het niet eens. Een mooi alternatief zou de Sandberg oplossing zijn; drie snaren onder één retainer.
Afbeelding
Just a cover of a real bassist - Dit speel ik gewoon graag
May the Force of the Groove be with you!
Gebruikersavatar
Julessss
Berichten: 361
Lid geworden op: 14 dec 2013, 18:17

Bericht door Julessss »

Ik heb altijd problemen gehad met mijn A-snaar onder andere omdat ik de snaar wat te kort afknip bij de A (denk ik; bij de rest maakt het niet zoveel uit). Zou toch ook moeten werken dat je de snaar wat langer afknipt zodat je de snaar wat dieper op kan draaien?
Gebruikersavatar
Jay2U
Berichten: 3642
Lid geworden op: 16 aug 2012, 23:14

Bericht door Jay2U »

Dat verbetert wel de hoek, maar er blijft een relatief lang stuk snaar tussen twee punten hangen, met hoe dan ook een flauwere hoek dan de andere snaren. Dat stuk kan (maar hoeft niet) gaan resoneren. Die resonantie is parasitair en kost dus energie. Eigenlijk ben ik voorstander van een headstock onder een hoek, met korte afstanden. Ibanez maakt hiervan veel gebruik.
Just a cover of a real bassist - Dit speel ik gewoon graag
May the Force of the Groove be with you!
Gebruikersavatar
Julessss
Berichten: 361
Lid geworden op: 14 dec 2013, 18:17

Bericht door Julessss »

Jay2U schreef:Dat verbetert wel de hoek, maar er blijft een relatief lang stuk snaar tussen twee punten hangen, met hoe dan ook een flauwere hoek dan de andere snaren. Dat stuk kan (maar hoeft niet) gaan resoneren. Die resonantie is parasitair en kost dus energie. Eigenlijk ben ik voorstander van een headstock onder een hoek, met korte afstanden. Ibanez maakt hiervan veel gebruik.
ik ben ook fan van die halzen onder een hoek alleen niet bij fender juist omdat fender het nooit heeft gebruikt. Volgens mij breken halzen onder een hoek wel sneller corrigeer me als dat niet zo is.
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

Bericht door en Adriaan »

Julessss schreef:ik ben ook fan van die halzen onder een hoek alleen niet bij fender juist omdat fender het nooit heeft gebruikt. Volgens mij breken halzen onder een hoek wel sneller corrigeer me als dat niet zo is.
Dat ligt er aan.
Als de hals inclusief de kop uit 1 stuk is, zoals bijvoorbeeld bij Gibson, dan is er een wat grotere kans op een breuk wanneer je de gitaar op de grond laat stuiteren.
Wanneer de kop middels de zgn. 'scarf neck joint' (ik heb geen idee hoe dat in het Nederlands heet) maakt is die kans veel kleiner omdat de lijm sterker is dan het hout en de nerf in de kop bovendien rechter loopt.

Afbeelding

Overigens kan een scarf neck joint op 2 manieren gemaakt worden:

Afbeelding
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Aanvullend op die scarf joint,
De headstock onder een hoek breekt niet perse sneller, degene die dat doen hebben eigenlijk een constructiefout, er is te veel hout weggehaald voor toegang tot de trekstang en dat is niet gecompenseerd met een simpele en iets lastigere/duurdere oplossing, een volute. Als een volute is toegepast zal de headstock net zo makkelijk of moeilijk afbreken als bij de Fender constructie.
Het is een keuze die de massa fabrikanten maken tussen kostprijs en risico.

Afbeelding
Een volute van mijn hand.
Plaats reactie