ported cab afsluiten

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
butters
Berichten: 1348
Lid geworden op: 12 sep 2005, 17:15

Bericht door butters »

ik heb het met een roland cab ook gedaan. dat waren 2 van die sleuven vanonder daar heb ik 2 oude handdoeken in gepropt.
in een goede sealed cab zit meestal wel meer dempingsmateriaal (eigenlijk vertragend materiaal) als in een ported cab. Zonder dit kan de cab nogal hol gaan klinken...
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

HOLD YOUR HORSES!!!!

Ik had dat ook en nog een paar bastops.... En de buizentop had nieuwe elco's nodig. Hij begon min of meer in het laag een berg sublaag te gooien. Heel irritant. Hard zonder definitie. Nieuwe elco's en voila....
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Fendurt
Berichten: 629
Lid geworden op: 19 feb 2007, 14:09

Bericht door Fendurt »

HNZ schreef:
memoemamey schreef:Gewoon wat schuim inrammen inderdaad,
wat bij voorkeur de poort perfect afsluit en er nog uit te halen valt achteraf!
Hier in lage kwaliteit te zien hoe ik het met een metertje of 2 noppenschuim heb gedaan.
Hee, bedankt! Slimme oplossing! Ik ga het ook zo proberen.

@Fendurt: Wat heb je dan op TB gezien?
Ik kan het plaatje niet meer vinden, maar zal het proberen te omschrijven. :?
je neemt een strip metaal wat niet veel breder is dan het gat. in het midden van deze strip zit een schroefdraad.
op deze schroefdraad past een 'afdekplaatje' of nog mooier een conisch rond plaatje die ook klemt in het gat en daar draai je een moer op. De strip kun je door deze schuin te houden in het gat krijgen zodat de strip na aandraaien van de moer van binnenuit het afdekplaatje klemt. als je dit afdekplaatje conisch passend maakt in het gat klemt het nog beter af.
Klinkt ingewikkeld, maar is het niet. :wink:
Ik zag op TB een soort toepassing die leek als of die uit de bouw kwam en was vrij grof.
Klinkt misschien allemaal onduidelijk, maar ik denk dat het op maat een middagje werk is om 3 mooi op maat te maken.
Daarna is het alleen even afwachten of het ook hol gaat klinken.
Echter wil ik wel experimenteren met welke ik afsluit. dus wellicht is één of twee van de drie al voldoende.
Muziekschuur schreef:HOLD YOUR HORSES!!!!

Ik had dat ook en nog een paar bastops.... En de buizentop had nieuwe elco's nodig. Hij begon min of meer in het laag een berg sublaag te gooien. Heel irritant. Hard zonder definitie. Nieuwe elco's en voila....
Snap ik, maar hier betreft het een nieuwe Fender 100T.
Ik ben nu helaas niet helemaal tevreden over de amp en hoop dat ik zo wat meer de sound kan tweaken.
Fender
MusicMan
Koch
Mesa Boogie
DiMarco

Bericht door DiMarco »

2x15 of 4x12 ipv 6x10 gebruiken. Betere presence in de mids.
Cab geeft niet meer laag maar lager laag en meer mids.

Heel veel (let op ik zeg niet alle) 10" cabs klinken enorm "scooped" en komen daardoor niet lekker uit de verf in een guitar heavy mix. Solo klinken ze vaak wel heel lekker. Maar in een drukke mix dus waardeloos. :nono:
Gebruikersavatar
Julessss
Berichten: 361
Lid geworden op: 14 dec 2013, 18:17

Bericht door Julessss »

Toen ik mijn 115 peavey had gekocht had de vorige eigenaar er een t-shirt in geramd (in het luchtgat), dus misschien is een oude doek/handdoek een idee?
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7203
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Bericht door HNZ »

Ik heb gisteren een restant Rockwool isolatiemateriaal in de backports van m'n 1x15" Ampeg combo gepropt.
Dat klonk echt al veel beter, gedefinieerder, minder wollig laag. Helemaal blij! Thanks voor dit topic!
Gebruikersavatar
Julessss
Berichten: 361
Lid geworden op: 14 dec 2013, 18:17

Bericht door Julessss »

HNZ schreef:Ik heb gisteren een restant Rockwool isolatiemateriaal in de backports van m'n 1x15" Ampeg combo gepropt.
Dat klonk echt al veel beter, gedefinieerder, minder wollig laag. Helemaal blij! Thanks voor dit topic!
Oh ja tuurlijk, dat werkt natuurlijk fantastisch! :D
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7203
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Bericht door HNZ »

Als iemand het wil proberen: Ik heb nog wel een stukje...
Gebruikersavatar
Chino
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 nov 2008, 13:19

Bericht door Chino »

ik vind de 410 neo echt enorm goed in het mid en super direct, kan me niet voorstellen dat je met de 6x10 te weinig hiervan zou hebben.
Wat voor bas heb je?
Misschien anders eq-en? bij veel buizen amps heeft het draaien aan de ene knop ook weer effect op de andere.
Gibson LP Junior Tribute DC bass - Epiphone Rivoli ‘97 - Contrabas - Orange AD200B - Ampeg Heritage 810E

Bands:
Them Dirty Dimes
Jonathan Rhodes
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Het gaat hier over een 6x10?

Klopt de bedrading? Omdat je dan een on-even load hebt op speakers bij verkeerde aansluiting.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Fendurt
Berichten: 629
Lid geworden op: 19 feb 2007, 14:09

Bericht door Fendurt »

Het is een nieuwe 6x10 van Fender dus ik neem aan dat de speakers correct zijn aangesloten. Heb niet de indruk dat dit niet het geval is. :D
De 610 NEO heeft bakken met laag, maar minder mid.
Het kan natuurlijk dat een 4x10 door de grootte van de cab anders getuned is.
Ik speel met een jazz en een P.
Fender
MusicMan
Koch
Mesa Boogie
Gebruikersavatar
Fendurt
Berichten: 629
Lid geworden op: 19 feb 2007, 14:09

Bericht door Fendurt »

Gisteren de hele set terug gebracht naar Bassmatters.
Was er klaar mee zolang naar mijn geluid te moeten zoeken.
Misschien te snel en ongeduldig, maar het gevoel erbij klopte niet meer.De set zag er super uit, maar soundtechnisch bleek het niet te zijn wat ik verwachtte.
Fender
MusicMan
Koch
Mesa Boogie
Plaats reactie