2x10inch cabinet

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
qts
Berichten: 312
Lid geworden op: 26 feb 2006, 15:15

Bericht door qts »

Ik heb zelf een 28liter 1x10 basreflex cabje gebouwd met de BassliteS2010 en ben er zeer tevreden over.
De Beta10 of Beta10CX voldoen ook in dit volume.
Afbeelding
Afbeelding

Grt.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

kappalite 3015a wil een cabinet van 153 liter. Hij is ook geschikt als mid driver dus zal het op basgitaar vermoedelijk goed doen.

Op het bascabinetje hierboven zou ik Warnex aanbrengen. Dat werkt prachtig af.

https://www.bax-shop.nl/luidspreker-warn ... boxen-6-kg" onclick="window.open(this.href);return false;

Zo te zien (vermoed ik) is de speaker vastgezet met parkers. Kijk ook eens naar inslagmoeren. I.c.m. bouten. Dat geeft een veel langdurigere goede verbinding.

Afbeelding

Afbeelding

https://www.bax-shop.nl/handvatten/penn- ... 0-mm-zwart" onclick="window.open(this.href);return false;

Zo'n handgreep aan de onderkant zorgt er ook voor dat je het cabinet naar je toe kan kantelen door hem uit te zetten.. Zo doet EBS het ook. Bovenop een tweede cabinet werkt dat zeer handig.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Julessss
Berichten: 361
Lid geworden op: 14 dec 2013, 18:17

Bericht door Julessss »

dank je, klopt het dat de kappa pro 15A en de kappalite 3015 hetzelfde zijn op de soort magneet na? zo ja dan ga ik denk ik voor de kappa pro.
slol
Berichten: 45
Lid geworden op: 22 sep 2014, 17:11

Bericht door slol »

qts schreef:Ik heb zelf een 28liter 1x10 basreflex cabje gebouwd met de BassliteS2010 en ben er zeer tevreden over.
De Beta10 of Beta10CX voldoen ook in dit volume.
Grt.
Geloof graag dat die basslite goed klinken. Zijn ook aardig aan de prijs. Wij willen echt een 210 maken. Twee zulke en we zitten VER over ons budget heen.

Heb even een aantal 10'' drivers opgezocht en een aantal zaken op een rij gezet.

Afbeelding

Zit enorm verschil in de speakers. Vooral in het frequentiebereik. Denk dat een tweeter of een 5'' of 6'' midrange speaker onvermijdelijk is.

Heb WinISD beta gedownload. Ik snap er werkelijk helemaal niets van.
sytzeb
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 nov 2014, 15:07

Bericht door sytzeb »

Hoi allen,

Ik heb een druk weekend gehad, maar heb alles goed gevolgd. Bedankt voor jullie reacties!!

Zoals het nu staat gaan we multiplex gebruiken. Het ontwerp hebben we zo ongeveer wel in ons hoofd zitten, maar deze gaan we, zoals aanbevolen, pas uitwerken als bekend is welke conussen we gaan gebruiken.

Ik heb nog een vraag. Ik zie bij verschillende kabinetten dat er een speciale luchtweg is gemaakt (zie foto).

Wij waren in eerste instantie van plan een gat in de voorkant van het kabinet te maken. Zit er veel verschil tussen zo'n gepoort kabinet of één die alleen een gat bevat? Heb gelezen dat een gepoort kabinet meer laag geeft. Klopt dit en is dit verschil bij een vrij klein kabinet merkbaar?

Groeten,

(De andere) Sytze
Bijlagen
basscab.jpg
slol
Berichten: 45
Lid geworden op: 22 sep 2014, 17:11

Bericht door slol »

Op dit moment zitten we eraan te denken om de fane sovereign 10-125 te nemen. Deze hebben een mooi frequentiebereik. Daarnaast heb je dan al 250watt aan power, wat volgens mij toch al behoorlijk wat volume gaat geven. Dan moeten we het nog hebben over de tweeter. Wat voor soort tweeter moet erin, hoeveel vermogen?

Groeten,
Sietse
slol
Berichten: 45
Lid geworden op: 22 sep 2014, 17:11

Bericht door slol »

Zo even een update:

We gaan toch voor andere speakers dan eerst gedacht. We gaan voor 2x oberton 10B200. Een bevriend bassist heeft deze in een zelfbouwkast en dit klinkt erg goed. We zitten nog te twijfelen of we gaan voor een midrange speaker of een tweeter. We hebben het nu berekend met een 6 inch midrangespeaker fane sovereign 6-100. In de bijlage is te zien welke frequentieweergave we hiermee krijgen. Lijkt ons niet heel slecht. We hebben dit ingevoerd boxsim. Een behoorlijk uitgebreid programma. Hier snap ik nog lang niet alles van. We hebben deze speakers nu bijvoorbeeld zonder crossover draaien. Heeft iemand een idee hoe ik dat wel kan invoeren?
Frequency response 2.jpg
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

https://www.oberton.com/index.php?option ... udspeakers" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik denk met een enkele 12 inch kun je compacter bouwen, heb je 450 watt per speaker en gezien de stijfheid van de conus, zul je geen tweeter nodig hebben. Je maakt je design dan complexer dan nodig.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
slol
Berichten: 45
Lid geworden op: 22 sep 2014, 17:11

Bericht door slol »

Zo, we hebben heel wat gediscusseerd, gegoogled en situaties doorgerekend met box-sim. We zijn tot de conclusie gekomen dat we het toch wat simpeler aan gaan pakken. We gaan voor 2x oberton 10B200 zonder extra middriver en eerst zonder tweeter. Ook houden we op deze manier de kosten een beetje in de buurt van ons streefbedrag.

Sytze is nu bezig met het ontwerp van de kast. We hebben besloten om toch voor de 15mm multiplex te gaan ipv 12 mm met crossbraces. Ik hoop dat hij snel wat ontwerpjes hier kan plaatsen.

Het duurt misschien even, maar we komen dicht bij het moment dat we dingen gaan aanschaffen en dat we werkelijk aan de slag gaan.

Groeten,
Sietse
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7651
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Succes met de bouw!

Ik zag dat je een belangrijke factor niet hebt meegenomen, en dat is gevoeligheid, de speaker die je nu hebt is 93dB/1W/1m, als je twee speakers parallel zet (waarschijnlijk?) dan wordt dat 99dB/1W/1m. Bv. die Beyma SM110 is 95dB, per speaker, 101 als je er twee gebruikt, en ze zijn goedkoper.
Dacht eigenlijk dat je die Oberton wilde gebruiken omdat die een stuk goedkoper zijn, maar eigenlijk viel dat (mij in ieder geval) tegen. Voor dat geld zou ik misschien toch voor Eminence gaan (of een ander gekend merk).
Ze moeten ook heel blijven, en niet stuk gaan, en basgitaar versterking is wat dat betreft best zwaar voor speakers.
Daarnaast zou ik gaan voor dunner materiaal voor de kast, en bracing toepassen, dat is stijver en lichter. En niks beters dan met je bas in een gig bag, top in de zak erbij, cab in je andere hand, ergens binnen te lopen, in plaats van je een breuk te tillen aan je spullen (IMHO anyway).
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Met die Oberton's durf ik de gok wel aan. Ik vermoed dat ze gevoeliger zijn dan ze gemeten hebben. Maar dat is een gok mijnerzijds. Als je ziet hoe ze die dingen bouwen dan is dat eigenlijk flinke overkill. Ik denk dat die oberton's wel eens lekker uit kunnen pakken...!!
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Ik geloof direct dat die Oberton's goed zullen zijn maar echt licht zijn ze niet...3.6 Kg per stuk.

Ik heb zelf in mijn Eden 210 de speakers vervangen door Deltalite's 2510. Werkt prima en ze zijn erg licht. De Xmax is met 4.2mm niet schokkend hoog maar in de praktijk werkt het prima. In de juiste kast knal ik er gerust op hoog volume een open B door zonder problemen.

https://www.eminence.com/pdf/DeltaliteII_2510.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
ArjanK
Berichten: 266
Lid geworden op: 09 okt 2007, 13:13

Bericht door ArjanK »

Over de gevoeligheid zou ik mij niet zo druk maken, de door de leveranciers op gegeven waarden hebben vaak betrekking op het gebied rond de 1khz.....

Zelf gebruik ik de Oberton 10B200 in mijn 210 kast (ondersteund door een coaxiale mid/hoog unit, ook van Oberton, zie afbeelding).
Voorheen heb ik diverse units gehad waaronder ook de Eminence Deltalite 2510 MKII, deze heb ik letterlijk de kliko in gekeild nadat ik deze met de 10B200 vergeleken had. Het is met name de slechte mechanische powerhandling van de Eminence units waar ik nooit zo blij van word. De 10B200 kun je flinke uitslagen laten maken zonder dat deze over zijn nek gaat. Voor mij alleen nog maar Oberton, sublieme prijs prestatie verhouding.
Bijlagen
AKS_002.jpg
slol
Berichten: 45
Lid geworden op: 22 sep 2014, 17:11

Bericht door slol »

Het heeft een hele tijd geduurd sinds onze laatste updates. We hebben echter niet stilgezeten. Onverwacht, maar wat allang een droom was, ben ik gestart met het opzetten van mijn eigen opnamestudio. Sytze heeft ondertussen behoorlijk wat nieuweinstrumentarium verzamelt. Toen we eindelijk weer met de twee kabinetten bezig gingen en alle onderdelen hadden besteld bleken de drivers een levertijd van 10 weken te hebben.

Inmiddels binnen en hebben we afgelopen week een behoorlijke slag geslagen. Hieronder een aantal foto's. Nog een kabinet te bekleden en beide nog te voorzien van een grill. Ook beide nog te voorzien van bekabeling.

We hebben nog een vraag, moeten de twee drivers in serie of parallel? Ik zelf neig naar een parallelschakeling.
20151224_161534_HDR.jpg
20151224_161638_HDR.jpg
Plaats reactie