2x10inch cabinet

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
slol
Berichten: 45
Lid geworden op: 22 sep 2014, 17:11

2x10inch cabinet

Bericht door slol »

Hallo,

Ik zal ons eerst even kort voorstellen.
Sietse, 26 jaar, basles sinds eind september, daarnaast geluidstechnicus. Ik speel op dit moment nog via mijn eigen geluidssysteem, maar dit heeft toch niet de sound van een basversterker. Ik heb zelf nog geen basversterker, dus moet er iets komen

Sytze, 20 jaar, student en geeft basles. Heeft op dit moment een hartke 4x10 inch baskabinet. Deze is te zwaar om elke keer naar zijn kamer te tillen.

Verder speel ik (Sietse) nu enkel en Sytze vaak bij ons in de kerk. Hier spelen we via in-ear, waardoor alleen een losse voorversterker prettig is om toch een beetje je eigen sound te kunnen maken.

Aangezien we beiden echte doe-het-zelfers zijn we nu van plan om beiden een 2x 10inch kabinet te gaan maken. We hebben nog helemaal niets aan materialen en ontwerpen o.i.d. Dus alle hulp is welkom. Qua prijs zitten we te denken aan ± €150,- per kabinet.

Ideeën tot nu toe:
Maten: 40 x 35 x 75 (LxBxH)
Materiaal: 16mm multiplex
Speakers 2x 10 inch (merk nog niet bekend) eventueel met kleine tweeter

Het moet een beetje gaan lijken op de Ampeg SVT210AV

Vragen voor nu:
1. Kan je eventueel ook MDF gebruiken? Voordeel is dat dit goedkoper is, wat zijn eventuele nadelen?

2.We hebben de hartke even open gehad en zagen dat er tussen de speakers en de jack-aansluiting nog een printplaat zat. Hier zaten een aantal weerstanden en een kleine spoel op. Waar dient dit voor? Wat moet er tussen de connector en de speakers?

We houden jullie op de hoogte van onze ontwikkelingen en zullen foto's plaatsen als we uiteindelijk gaan bouwen.

Groeten,
Sietse en Sytze
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Dat is om de tweeter te voeden met alleen hoog.

Ik denk dat je beter bent met een 2x12.

MDF is geen goed material om te reizen.
Laatst gewijzigd door Muziekschuur op 15 mei 2015, 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
slol
Berichten: 45
Lid geworden op: 22 sep 2014, 17:11

2x10inch cabinet

Bericht door slol »

Muziekschuur schreef:Dat is om de tweeter te voeden met alleen hoog.

Ik denk dat je beter bent met een 2x12.
Kun je uitleggen waarom? We gebruiken deze kabinetten vooral voor op onze muziekkamers en niet voor optredens.

Groeten,
Sietse
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Een 12 inch speaker is een makkelijker speaker. Ook kun je een 12 inch vinden met een hoger vermogen. Waardoor je hem niet toevallig kapot speelt. Een 2x12 kan ook een gemiddeld optreden goed aan. Een 2x10 komt bij een gemiddelde drummer altijd tekort. Een 2x12 is net zo klein te bouwen. Maar geeft iets beter de lage E weer.

Als je altijd met de inmiddels bekende class D versterkers gaat spelen zou ik zelfs aanraden een 1x12 of 2 1x12 cabinetjes te bouwen. Het sjouwt veel makkelijker. En doordat je ze stapelt heb je bij een optreden je speakers dichter op je oor. Wat ontzettend handig is.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Het is persoonlijke voorkeur; ik zou gewoon kiezen voor 2x10. Hoge vermogens heb je niet nodig op een muziekkamer en zelfs dan heb ik jaren met een 200W 210 combo ook optredens gedaan in kleinere zalen. Trouwens, de 10" speakers van tegenwoordig kunnen al behoorlijk hoge vermogens aan.

Die printplaat noem je een crossover filter. Die filtert alle lage tonen uit het signaal dat naar de tweeter gaat, omdat deze die frequenties toch niet kan weergeven en het dan verloren vermogen is :)

Waar je rekening mee moet houden, is dat je eigenlijk een beetje achterstevoren te werk gaat nu. Beter is het om een speaker te kiezen en dan gaat zorgen dat het kastvolume (de inhoud dus) daarop afgestemd is door te rekenen met bijvoorbeeld WinISD.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Een kant en klare 2x10 is overigens qua prijs vaak net zo duur als dat je alle onderdelen los zou kopen... Maar... Als je natuurlijk goed om je heen kijkt is er van alles te vinden natuurlijk... Ik zeg een beetje steampunk gaat een heel eind.

Afbeelding
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Richard Blom
Berichten: 102
Lid geworden op: 02 aug 2010, 11:41

Bericht door Richard Blom »

10 of 12 inch maakt niet zoveel uit, is vooral smaak!!

- Een kleine speaker reageert wat directer dan een grote speaker waardoor deze dus iets meer hoog zullen weergeven.

-Daarnaast speelt speakeroppervlakte een rol. Als je oppervlakte groter is (door meer speakers of grotere speakers) kan je dus je vermogen uit je versteker wat efficienter overdragen. Je bent dan dus iets harder en hebt wat meer laag.

Zelf speel ik op twee 1x12 zelfbouw kasten. Afbeelding
Beide kunnen 400 watt vermogen aan, mijn versterker geeft 300 watt aan 8 ohm en 500 aan 4 ohm.
Dat wil zeggen dat als ik met 1 speaker speel 300 watt heb en met twee 500 watt.

Meestal heb ik er maar één bij en staat mijn versterker zo zachtjes dat ik mijn gain moet gaan knijpen.
Ook met harde bands in luidruchtige kroegen.

Zeker in een kerk heb je 0 vermogen nodig. met een 50 watt combo kan je al prima uit de voeten.

Zelfbouw is niet persé goed koop. Wél leuk!

Reken erop dat je voor je speaker minimaal €100,- kwijt bent.

Waar je op moet letten bij de aanschaf van je speaker:
Impedantie 4, 8 of 12 ohm, en hoe ga je ze aansluiten? Serie of parallel?
xmax van je spoel (hoe groter deze waarde des te beter)
Vermogen (altijd groter dan het vermogen dat je versterker geeft)

Als je een tweeter wilt hebben moet je inderdaad een filter (prinplaat met allerlei ongein) er tussen zetten.
Is niet perse nodig, tenzij je een heel modern Marcus Miller soundje wil creëren.

Wat betreft het volume van de kast:
Download winisd en ga een beetje spelen met de settings.
Deze grafiekjes geven je een beeld van je frequentie respons van je speakerkast.
Het is altijd een beetje zoeken naar de optimale situatie.

Nog een tip.
Maak je kast zo stevig mogelijk.
18mm Multiplex is steviger dan 18mm MDf, dus dat heeft de voorkeur.
Lijm en schroef al je verbindingen.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7418
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

MDF is gewoon dik karton. Dat heeft slechte akoestische eigenschappen. Klinkt als een krant. En kan bijzonder slecht tegen vocht. (Dan klinkt het als een natte krant).
Berkenmultiplex klinkt een stuk beter. En is ook nog eens sterker, lichter en vormvaster.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Bericht door rensbass »

Ik dacht dat MDF juist prima spul was om speakers van te maken. Sommige High-end stereo speakers worden er ook van gemaakt. Sterk spul als je een beetje harde persing hebt (dus niet de ultra-light) ik zou er geen 8x10 van maken, maar een 1x12" moet kunnen. Gewicht zal met berken mpx niet veel uitmaken volgens mij dat is ook behoorlijk zwaar, en ook een stuk duurder dan MDF.
Qua vocht. ... tja je moet m niet een avondje buiten laten staan, maar meestal behandel je een cab met verf of tolex dus moet dat wel goed zitten.
Failure is always an option.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Mdf is ontwikkeld voor speakerbouw. Echter zijn muziek instrument speakers gemaakt om verhuisbaar te zijn. Het is goedkoper multiplex te gebruiken dan alle extra bewerkingen nodig om MDF goed vervoerbaar te maken.

Voor een 1x12 cabinet zou het goed kunnen. Als je een bovenfrees hebt kun je zelfs zeer nauwkeurig zeer mooie cabinetjes fabriceren.
Maar multiplex heeft qua slagkracht superieure eigenschappen.

Bij mdf cabinetten ter grootte van een 4x10 zullen de handvaten gaan uitlubberen bij regelmatig vervoer. Daarnaast zal het cabinet zwaarder zijn dan met multiplex.

Bij 1x12 cabinetjes in MDF kun je gewoon een vierkant plakken met een achterkant erin. En dan je voorkant erin lijmen als je alles gemonteerd hebt. Het MDF afronden en netjes 3x gronden. En daarna bijvoorbeeld metallic spuiten. Je kunt dan een spectaculaire finish aanbrengen. MDF laat zich makkelijk schuren en plamuren is normaal niet nodig. 2 tot 3 Blanke laklagen erover en een stalen grille ervoor en je hebt iets speciaals. Als je werkt met bouten, en moeren inlijmt kun je met mdf iets moois maken. Zeker als je het zo klein maakt. En er zijn tegenwoordig zeer knappe hoog vermogens 12 inches. En in een neodymium versie zijn ze erg licht.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
slol
Berichten: 45
Lid geworden op: 22 sep 2014, 17:11

Bericht door slol »

Zo wat een reacties al.

Ik heb de afgelopen dagen HEEL veel gelezen. We hebben al besloten dat we het vooral goed willen doen. Dus als dit iets langer en iets duurder wordt: so be it. Qua hout gaan we denk ik gewoon voor multiplex. Ik las dat MDF zwaarder is (zal op zo'n kastje niet heel veel uitmaken), maar vooral dat het sterker is doordat het meer spanningskrachten kan verwerken door de grote dunne lagen die op elkaar geplakt zijn. Dit in tegenstelling met mdf wat kleine houtsnippers zijn die gelijmd/geperst zijn. Hierdoor kunnen ze die krachten minder goed verwerken.

Ik heb veel speakers gezien en zie dat een beetje speaker al snel rond 60- 100 p.s. zit. Ik kom daarin veel merken veel tegen:
- fane
- celestion
- eminence

Elke speaker heeft natuurlijk zijn eigen frequentiebereik. Heeft iemand ervaring met bepaalde merken/types of een bepaalde speaker die je sowieso niet moet nemen?
Gebruikersavatar
Julessss
Berichten: 361
Lid geworden op: 14 dec 2013, 18:17

Bericht door Julessss »

Ik weet niet veel van speakers af en wil zelf ook mijn speaker vervangen van mij 15 inch cab, en mij oog viel op de kappalite 3015a, alleen vanwege het merk, gewicht en frequentie en bereik wat ik graag wil en het vermogen bereik dat ik nodig heb. zit je wel rond de 250 per stuk te kijken... maar dan nog ik weet te weinig van speakers af, en zoek zelf ook hulp
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7418
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

Ik ben zelf erg te spreken over De Eminence Beta 10.

Als het lichtgewicht moet, kan ik je de Eminence Deltalite aanbevelen. Die klinken ook te gek.

Let wel op dat je met je impedanties goed uitkomt. Want daarin is niet alles te kiezen. Dat was destijds de reden waarom ik niet voor Deltalites kon gaan in één van mijn Eden D210 XLT cabs.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

https://www.tedweber.com/" onclick="window.open(this.href);return false;



Kijk eens bij de Neomag series:
https://www.tedweber.com/neomag10" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Een aluminium dome geeft voldoende treble en dan is een tweeter zeker niet nodig. Maar bij slappen istie heerlijk percussief...!
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Julessss
Berichten: 361
Lid geworden op: 14 dec 2013, 18:17

Bericht door Julessss »

heb ik toch aan de veteranen een vraagje: is de kappalite 3015a een goede optie voor mijn bascab?
Plaats reactie