1x15'' cabinet bouwen/kopen

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
elrinden
Berichten: 275
Lid geworden op: 23 okt 2008, 11:11

Bericht door elrinden »

Lekker kort door de bocht... ja. Tuurlijk kan je zomaar een andere speaker in een kast bouwen. Maar... houdt er wel rekening mee dat het als een krant kan klinken. En datzelfde geldt als je wel in staat bent om WinISD "goed" te gebruiken.

Neemt niet weg dat je het niet zou moeten proberen. En alleen al omdat je het zelf bouwt klinkt het beter dan een cabinet uit een winkel. Heb je al wel eens gezocht op Internet naar bestaande bouwpakketten? Mijn ervaring is dat het bouwen en afwerken niet heel lastig is, als je maar de tijd neemt. Een tip wat mij betreft is Bill Fitzmaurice (zoek zelf maar even).
André van der End Custom JB5 - Fender P+J Frankenstein - Fender Precision Bass Lyte (2x) - Spector NS-2A - Squier Jazz Bass Vintage Modified

Vanderkley 210MNT - TC Electronic RS 212 - 2x GR Bass ONE 350 - Green Audio BassBall
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1021
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Bericht door Jimb »

of bouw een fEARful kast (klik greenboy website), goed uitgewerkt design en alle plannen en maten staan erop en de filters zijn ook simpel te maken en klinkt fantastisch.

De gebruikte drivers erg fijn maar zijn niet de goedkoopste, Reken er alleen wel op dat je in totaal een 500 euro aan materiaal kosten kwijt bent.v :mrgreen:
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Gebruikersavatar
Julessss
Berichten: 361
Lid geworden op: 14 dec 2013, 18:17

Bericht door Julessss »

Jimb schreef:of bouw een fEARful kast (klik greenboy website), goed uitgewerkt design en alle plannen en maten staan erop en de filters zijn ook simpel te maken en klinkt fantastisch.

De gebruikte drivers erg fijn maar zijn niet de goedkoopste, Reken er alleen wel op dat je in totaal een 500 euro aan materiaal kosten kwijt bent.v :mrgreen:
ik had eigenlijk niet op minder gerekend als ik er ook nog een kast bij zou hebben gekocht/gemaakt. de speaker is wel een kappalite 3015 trouwens maar dan de kappalite 3015LF dus niet dezelfde die ik op het oog had. Ondertussen was ik ook alweer een goedkopere eminence tegengekomen namelijk de kappa pro 15a.

Ik heb nog even op de eminence site gekekeken en kwam toen deze tegen (vanaf pagina 6):
https://www.eminence.com/pdf/Kappa_Pro_15A_cab.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; hoe kan ik daar dan een toepasselijke cabinet bijvinden?
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Ik zou op zoek gaan naar een mooie ouwe 15 inch speaker met een aluminium dome... Die klinken magisch op bas. Al weet ik natuurlijk niet wat je wil spelen.

Daarnaast is het zaak dat je geen 21mm multiplex gaat gebruiken. Dat levert een veel te zware box op. 15mm multiplex. Je hebt een multimeter, bovenfrees, circelzaag, handzaag en decoupeerzaag nodig. De stalen handles voor links en rechts moeten van een goede fabrikant zijn (Penn ellcom) en ik raad je verf aan als afwerking.

https://www.bax-shop.nl/luidspreker-warn ... boxen-6-kg" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze warnex geeft je een mooie finish. ga je blij mee zijn. Als je freest en je verdiept de randen dan kun je de box in elkaar lijmen en heb je een prachtige manier om em te maken. Alle fabrikanten hebben dimensies van hun speakerboxen op het web staan. Als je dan weet welke speakers erin zitten dan kun je makkelijk die afmetingen gebruiken die jij wil.

https://www.tedweber.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kijk hier eens rond.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Julessss
Berichten: 361
Lid geworden op: 14 dec 2013, 18:17

Bericht door Julessss »

Muziekschuur schreef:Ik zou op zoek gaan naar een mooie ouwe 15 inch speaker met een aluminium dome... Die klinken magisch op bas. Al weet ik natuurlijk niet wat je wil spelen.

Daarnaast is het zaak dat je geen 21mm multiplex gaat gebruiken. Dat levert een veel te zware box op. 15mm multiplex. Je hebt een multimeter, bovenfrees, circelzaag, handzaag en decoupeerzaag nodig. De stalen handles voor links en rechts moeten van een goede fabrikant zijn (Penn ellcom) en ik raad je verf aan als afwerking.

https://www.bax-shop.nl/luidspreker-warn ... boxen-6-kg" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze warnex geeft je een mooie finish. ga je blij mee zijn. Als je freest en je verdiept de randen dan kun je de box in elkaar lijmen en heb je een prachtige manier om em te maken. Alle fabrikanten hebben dimensies van hun speakerboxen op het web staan. Als je dan weet welke speakers erin zitten dan kun je makkelijk die afmetingen gebruiken die jij wil.

https://www.tedweber.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kijk hier eens rond.
ooh maar voor het gewicht doe ik het niet hoor, daar heb ik ook een steekkar voor als het echt te zwaar wordt. Maar ik ga eens opzoek naar een speakerbox model en ga dan ook eens een lijstje maken. Dank je.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Juless, echt geloof me 21 mm is iets wat je niet wil. 15mm levert een stevige doos op. Maar de truc zit em echt in de constructie.

Maar de oudere Peavey dozen uit de jaren '70 en '80 zijn de bom. Prima constructie, multiplex, waanzinnig stijve en goede hardware. Gewoon jouw nieuwe speaker inlepelen en done..

Handige details:

Afbeelding

En het maken van een goede verbinding kost tijd. Maar werkt tegek af.
Afbeelding
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Julessss
Berichten: 361
Lid geworden op: 14 dec 2013, 18:17

Bericht door Julessss »

Muziekschuur schreef:Juless, echt geloof me 21 mm is iets wat je niet wil. 15mm levert een stevige doos op. Maar de truc zit em echt in de constructie.

Maar de oudere Peavey dozen uit de jaren '70 en '80 zijn de bom. Prima constructie, multiplex, waanzinnig stijve en goede hardware. Gewoon jouw nieuwe speaker inlepelen en done..
laat dat nou precies een doos zijn die ik heb :roll:
In de vakantie koop ik de nieuwe speaker, zet hem erin, horen hoe die klinkt en dan verder kijken of een nieuwe speakerkast nu echt nodig is.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Ik heb een 2x15. En heb daar Fane 100 watt speakers ingelepeld. Klinkt als een klok.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Plaats reactie