Andere P-bass pick-up

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ReB87
Berichten: 100
Lid geworden op: 17 mei 2008, 14:34

Andere P-bass pick-up

Bericht door ReB87 »

Zoals jullie misschien hebben gezien staat mijn Fender Mark Hoppus te koop. Ik vind de bas qua looks te gek, maar qua sound wat minder. De volle D & G snaar zijn mooi, maar de E & A veel te vel/hoog. Als ik de E snaar aan sla hoor ik een flinke 'booooing' die ik gewoon niet prettig/mooi vind.

Ik denk daarom, na veel twijfelen (en een verkoop die voor geen meter vlot ;) ), om toch maar 'het mes' in de signature te zetten. Ik hoor lovende verhalen over de SD SPB-1, maar de Fender Precision Bass Original Vintage Design pickups zien er ook interessant uit. Ik wil er liever niet meer dan 70 euro voor betalen. Ja, Fralin's klinken heerlijk, of een Nordstrand, maar dat is mij te duur.

Heeft iemand nog andere aanbevelingen? Ik wil sowieso ook een toneknob toevoegen aan de bas (concentric knob). :)
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15087
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Ik zie dat er twee versies zijn van de Mark Hoppus, elk met de split coil anders geplaatst : eentje met de E/A snaar helft meer richting hals (ouder model ?) en één met de E/A snaar helft meer richting brug, omgekeerd dus aan een "gewone" precision. Dat zou wel eens veel verschil kunnen uitmaken.

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Julessss
Berichten: 361
Lid geworden op: 14 dec 2013, 18:17

Bericht door Julessss »

Klopt inderdaad dat er 2 verschillende versies zijn ligt er aan welk jaar de bas gebouwd is want er zijn 4-5 verschillende signature basses van mark hoppus (reversed pickup, normale pickup, getekende ster op de 12e fret, andere kleuren etc.), maar de reversde ppickup zou niet uit moeten maken aangezien bij de E-A snaren de pickup op dezelfde plaats blijft. je kan wel eens naar de hoogte van je pickup kijken, en als je dan toch besluit voor een andere pickup te gaan zou ik voor de spb-1 gaan (omdat ik hemzelf ook heb), omdat die echt heel erg lekker klinkt.
Gebruikersavatar
ReB87
Berichten: 100
Lid geworden op: 17 mei 2008, 14:34

Bericht door ReB87 »

Ik heb het nieuwere model, maar zoals Julessss zegt, de E-A kant is op dezelfde positie geplaatst. ;) Wat voor stijlen speel je met deze pick-up Julessss?
Gebruikersavatar
Julessss
Berichten: 361
Lid geworden op: 14 dec 2013, 18:17

Bericht door Julessss »

punk-rock-pop (van de dead kennedys tot de queens of the stone age naar de artic monkeys)
Gebruikersavatar
ReB87
Berichten: 100
Lid geworden op: 17 mei 2008, 14:34

Bericht door ReB87 »

Haha, oke, dat is juist precies niet waar ik de bas voor wil gebruiken.. ;)

Hier een sound-illustratie van het probleem: https://soundcloud.com/reb87/seymour-duncan-spb-1" onclick="window.open(this.href);return false;

Het klinkt echt te fel heb ik het idee. Ik speel meer jazz/instrumentaal en pop. Ik heb de hoppus gekocht vanwege de looks en het sentiment. ;) maar wil er een meer vintage sound uit krijgen.
Gebruikersavatar
Julessss
Berichten: 361
Lid geworden op: 14 dec 2013, 18:17

Bericht door Julessss »

ReB87 schreef:Haha, oke, dat is juist precies niet waar ik de bas voor wil gebruiken.. ;)

Hier een sound-illustratie van het probleem: https://soundcloud.com/reb87/seymour-duncan-spb-1" onclick="window.open(this.href);return false;

Het klinkt echt te fel heb ik het idee. Ik speel meer jazz/instrumentaal en pop. Ik heb de hoppus gekocht vanwege de looks en het sentiment. ;) maar wil er een meer vintage sound uit krijgen.
dan moet je eens kijken voor de spb-2, de spb-1 ronkt en is vintage de spb-3 is een of ander metal vage super agressieve klank en de spb-2 een overwound klank.
Gebruikersavatar
Pyroman
Berichten: 1714
Lid geworden op: 19 sep 2006, 16:48

Bericht door Pyroman »

Julessss schreef:
ReB87 schreef:Haha, oke, dat is juist precies niet waar ik de bas voor wil gebruiken.. ;)

Hier een sound-illustratie van het probleem: https://soundcloud.com/reb87/seymour-duncan-spb-1" onclick="window.open(this.href);return false;

Het klinkt echt te fel heb ik het idee. Ik speel meer jazz/instrumentaal en pop. Ik heb de hoppus gekocht vanwege de looks en het sentiment. ;) maar wil er een meer vintage sound uit krijgen.
dan moet je eens kijken voor de spb-2, de spb-1 ronkt en is vintage de spb-3 is een of ander metal vage super agressieve klank en de spb-2 een overwound klank.
Oei, en nu speel ik toch wel "metal" met een Spb-2. Doe ik nu iets fout? :wink:

Een Spb3-3 heeft een meer bijtende klank, maar die omschrijven als "metal" en "vaag" vind ik toch een bassbrug te ver :)
Gebruikersavatar
Julessss
Berichten: 361
Lid geworden op: 14 dec 2013, 18:17

Bericht door Julessss »

heb je helemaal gelijk in, ik had alleen geen idee hoe ik de spb-3 moest omschrijven, maar bijtend komt erg in de buurt. Ik vind hem wel wat metalig klinken, mag ik dat wel zeggen :wink:
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Bericht door Erelid »

Al eens flatwound snaren er op gelegd? Dat heeft bij mij nog wel eens het gewenste effect opgeleverd.
Gebruikersavatar
Julessss
Berichten: 361
Lid geworden op: 14 dec 2013, 18:17

Bericht door Julessss »

Erelid schreef:Al eens flatwound snaren er op gelegd? Dat heeft bij mij nog wel eens het gewenste effect opgeleverd.
das een goeie!
Gebruikersavatar
ReB87
Berichten: 100
Lid geworden op: 17 mei 2008, 14:34

Bericht door ReB87 »

Erelid schreef:Al eens flatwound snaren er op gelegd? Dat heeft bij mij nog wel eens het gewenste effect opgeleverd.
Top idee! Dat ga ik eens proberen, thanks. :)
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

https://www.wildepickups.com/Bass_Pickups.html" onclick="window.open(this.href);return false;

De P46 kan voor je werken. Verder zou ik een Fender pickup overwegen. Of... Bartolini:

https://www.bartolini.net/product/4-string-p-bass/" onclick="window.open(this.href);return false;
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

Bericht door en Adriaan »

Erelid schreef:Al eens flatwound snaren er op gelegd? Dat heeft bij mij nog wel eens het gewenste effect opgeleverd.
Of je gebruikt de knopjes op je versterker om er wat hoog uit te draaien.
Gebruikersavatar
Aspiradora
Berichten: 261
Lid geworden op: 16 okt 2013, 09:49

Bericht door Aspiradora »

Wat ik met mijn hoppus heb gedaan is er een stacked V/T potmeter op gezet en flatwounds. Klinkt erg tof vind ik
https://www.youtube.com/watch?v=qI0Th910yNw" onclick="window.open(this.href);return false; (spel is een tikkeltje slordig maargoed)
Bassist bij Californicated, flea fanboy
Plaats reactie