Welke 12" speakers?

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Welke 12" speakers?

Bericht door dr. Bassvibes »

Nu het eerste optreden van mijn nieuwe band eraan zit te komen en ik er graag stoer uit wil zien op het podium ( :mrgreen: ), moet mijn 312 ELK cabinet er aan gaan geloven; nieuwe speakers!

Afbeelding

Het gaat dus om een cabinet met 3 12" speakers, wat wel wat kleine trubbels wat betreft impedantie oplevert. Drie speakers van 16 Ohm in parallel lijkt de beste optie, dan kom je uit op een zeer bruikbare 5.3 Ohm. Maar wat ga ik er precies in stoppen?! Zoeken op de website van bax levert de volgende speakers op die 16 Ohm zijn:

Eminence Beta 12LB, €89

Eminence Beta 12LTB, €95

Eminence Delta 12B, €105

Heel veel meer wil ik per speaker eigenlijk niet uitgeven. Ik kom eigenlijk nauwelijks andere 12" 16 Ohm speakers tegen dan deze. Heeft iemand nog tips of adviezen met betrekking tot waar ik mijn keuze op moet baseren? Heb zelf maar weinig kaas gegeten van speakers... :)

Kast gaat gebruikt worden in een wat stevigere setting, hard-rock/stoner. Ik speel over een buizenversterker die niet super clean zal staan, daarnaast gebruik ik vaker een overdrive. Mijn Kramer heeft een enorme output en is van zichzelf erg mid geörienteerd, wat ik ook erg prettig vind. Ik hoef geen kruiwagens laag uit mijn setup, maar aangezien de kast geen baspoort heeft zal er wat minder laag uitkomen dan uit een modern gepoort exemplaar.
Britsie
Panta Rhei
Berichten: 3023
Lid geworden op: 27 jan 2006, 12:23

Bericht door Britsie »

Ik heb geen enkele nuttige bijdrage aan dit topic behalve de opmerking dat ik dit een ongelofelijk stoere gear-foto vind.
Bandwerk ook op Feestboek, rockband
De meningen in deze post dienen enkel als tijdsverdrijf en mogen onder geen enkele voorwaarde worden gezien als een officiëel standpunt van de schrijver (behalve als het over het klimaat gaat).
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Wat zijn de binnenmaten van de kast en zitten er basreflex gaten in of is deze gesloten?
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

De kast is gesloten. De binnenmaten zal ik vanavond opmeten! :)

@britsie:
Bedankt! :D
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

De binnenmaten zijn 78x25x60 cm :)

Afbeelding
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Ik zal de maten invoeren en frequentierespons grafiekjes posten voor de door jou genoemde speakers. Eventueel ook nog met wat andere speakertjes rond die prijsklasse.
DiMarco

Bericht door DiMarco »

OK. Helaas neemt mijn software de presence bult van de Beta12b niet mee in haar grafiek. Die van de Delta 12B wel.
In het laag laten beide speakers ongeveer hetzelfde resultaat zien, maar de presence bult van de Beta zal de kast meer laten gonzen waar deze met de Delta juist een presence krijgt waardoor deze beter door de mix prikt. Mijn keuze zou dus vallen op de Delta. Ik geloof ook dat dit een populairdere speaker is onder bassisten.

De LTB gaat schel klinken in het midhoog en zou ik niet inzetten in een baskast. Deze komt ook niet voor in de database van woofers in mijn software... Zal een reden voor zijn? Deze database is van December 2014.

Afbeelding


En even voor de presence freq waar ik het over had... De response van een Beta12b volgens een andere website :

Afbeelding
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Zo hé, dankjewel! Dat is wel heel erg uitgebreide informatie, geweldig. :worship:

Als ik de grafieken zo zie lijkt de bult die de Delta heeft mooi in het middengebied te zitten waar je goed hoorbaar mee wordt... Dat gaat hem worden. :D

Ik zal het resultaat hier zeker plaatsen. :)
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Mocht je tijd hebben kun je natuurlijk ook Weber speakers monteren.

https://www.tedweber.com" onclick="window.open(this.href);return false;


En de Eminence basslite?

Aangezien je amp niet zoveel zal leveren denk ik dat je ook twee 8 ohm speakers kan monteren voor een 4 ohm load. En dan een van de oude speakers laten zitten als een radiator. Dan levert je amp ook z'n maximale load vermoed ik. En dan kun je twee Eminence basslites monteren.


https://www.tedweber.com/bass12f" onclick="window.open(this.href);return false;

119 dollar per speaker:
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

De gedachte erachter snap ik, maar dan zit ik met een loze 12" speaker in mijn cabinet. Dat vind ik gewoon zonde, al is het maar vanwege het gevoel! :) Denk ook dat het met die grotere speaker oppervlakte luider en drukkender zal gaan zijn, ook al draait de versterker dan niet op zijn maximale load.
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Sta nu bijna op het punt om de speakers te bestellen, aangezien ik het laatste weekend van de maand het eerste optreden met de band heb staan. Nog een kort vraagje over de bedrading. Maakt het veel uit wat ik gebruik? Voor zover ik weet is er geen specifiek extra dikke draad nodig om speakers te bekabelen, of heb ik het mis?
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Net de bestelling geplaatst voor de Delta 12B, als het goed is komen ze morgen aan. Ik zal hier wel wat foto's plaatsen van het inbouwen. :)
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

De huidige bedrading is prima. De soldeerverbinding is veel kritischer. Die moet goed zijn. Dus het kabeltje goed aanstrippen. Het koper goed vertinnen. Dan de lip van de nieuwe speaker ook goed vertinnen. Dan pas aan elkaar solderen. Kijk of de soldeertin goed vloeit. Dan weet je zeker dat er geen onzichtbare breuk aanwezig is. Het is ook aan te raden de (vertinde) koperdraad door het oogje van de lip te geleiden. En dan pas vast te solderen. Dat is de beste trekontlasting.

Kijk ook even naar de jack ingang. Die heeft inmiddels 40 + jaar zijn dienst gedaan. Als je het niet vertrouwt vervangen. Het zijn immers de kosten niet.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

De huidige speakers zijn trouwens ideaal voor gitaar.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Dank je voor de reactie!

Solderen gaat wel goed komen, werk inmiddels al bijna tien jaar aan klassieke voertuigen waar ook wel eens wat elektra aan gedaan moet worden. Goede tip wat betreft die trekontlasting! Een nieuwe jack-input heb ik nog wel in de kast liggen, die gaat er ook zeker in komen. :D

Die huidige speakers klinken inderdaad al te gek, zeker weten voor gitaar! Heb al gitaar gespeeld over deze setup nu wat echt super werkt. Mijn broertje gaat nog een klein cabinet in elkaar knutselen voor zijn gitaar, dus wie weet gebruiken we er hier eentje van. :)
Plaats reactie