Werners DIY-pedaaltjes

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
wernerroozen
Berichten: 71
Lid geworden op: 07 aug 2014, 23:43

Werners DIY-pedaaltjes

Bericht door wernerroozen »

Een tijd terug kreeg ik het in mijn hoofd om zelf een pedaaltje te bouwen.
Ik wou de Death By Audio Robot, maar had er het geld niet voor over.
Als ik hem zelf bouwde zou het me maar 35EUR kosten dus ging ik ervoor, echter mislukte het.
De moed niet volledig laten hangen en alles opnieuw gemaakt, nog steeds zonder resultaat.

Gelukkig had ik het 2de maal ook een RAT-clone erbij gekocht.
Deze werkte wel en ik was vertrokken.
Afbeelding
Deed goed zijn werk, maar opzich was het enkel de componenten solderen en ik wou mezelf wat verder uitdagen.

Ik zocht iets simpel en kwam terecht bij de simpele versie van de Wolly Mammoth, enkel pitch en volume controle.
Weer een succes zoals hier te zien.
Afbeelding

Even was ik gestopt, maar het begon toch weer wat te knagen, opzich is het bouwproces een leuk tijdsverdrijf.
Na lang zoeken, enkele pedaaltjes gevonden die ik wou bouwen en tof waren.
Eerst nog een switcher gemaakt voor de gitarist bij zijn DL4 in plaats van een expressiepedaal.
Hiervaan geen foto, maar het was gewoon een footswitch in een doosje.

Vervolgens een iets of wat grotere uitdaging, een reverb.
Afbeelding
Het was vooral nieuw omdat er een belton brick inzat voor de reverb, toen ik klaar was gebeurde er niets.
Kort daarna ontplofte mijn batterij, direct had ik het antwoord waarom niet.
Na veel uitmeten een kortsluiting gevonden., gelukkig na dit euvel te verhelpen werkte het uitstekend.
De bediening is Reverb en Damp

Als laatste had ik een overdrive gevonden met een 12AU7 buis in. Het leek me leuk om te maken dus ging ik ervoor.
Echter las ik dat het een vrij donkere kleuring gaf dus wou ik er een treble booster bij in steken.
De eerste schakelaar heeft als functie de booster in of uit te schakelen, vervolgens is er een 3standen schakelaar voor cut-flat en bottom boost.
De draaiknoppen zijn gain-tone-volume en bij inschakelen van de booster een boost
Dit is de pedaal waar ik het meest trots op ben momenteel.
Afbeelding
Toekomstige builds zal ik hier ook posten
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7630
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

De Woolly Mammoth bouwen met PNP germanium transistoren is ook een leuke oefening, en klinkt erg lekker. Dezelfde transistoren als vroeger in Fuzz Face pedalen e.d zaten.

Maar, leuke pedalen hoor, zo'n Belton Brick ben ik ook wel benieuwd naar, wel wat delays gemaakt met PT2399's (Echo Base, en modules voor in mijn modulaire synthesizer), maar een reverb lijkt me ook wel interessant.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Bloody D
Berichten: 252
Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:41

Bericht door Bloody D »

die reverb met de belton heb ik ook gemaakt, als ik er toch mag van uitgaan dat je deze bedoeld:
https://tagboardeffects.blogspot.be/2012 ... rejam.html" onclick="window.open(this.href);return false;

klinkt echt bangelijk goed, daar krijg ik heel veel complimenten op.
Plaats reactie