Braampjes in brug zadels na 3 maanden

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
Sterling Ray
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:02

Braampjes in brug zadels na 3 maanden

Bericht door Sterling Ray »

Hallo allemaal,

Ik heb drie maanden geleden een standaard fender jazz bas (Mexicaans) gekocht, en vandaag brak m'n A snaar bij de brug. En wat bleek, braampjes, natuurlijk. Ik vroeg me af wat ik daar aan kan doen. Want zo snel hoort dit lijkt mij niet te gebeuren. Zou dit nog binnen de garantie vallen?

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Die braampjes zitten er vaak al van na het maken van de brug en ontstaan zeker niet door spelen (de snaar beweegt immers nauwelijks in de zadels) :) Daar kun je pech mee hebben, maar kun je weinig aan doen.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Sterling Ray
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:02

Bericht door Sterling Ray »

Rieno schreef:Die braampjes zitten er vaak al van na het maken van de brug en ontstaan zeker niet door spelen (de snaar beweegt immers nauwelijks in de zadels) :) Daar kun je pech mee hebben, maar kun je weinig aan doen.
Maar dan is het toch iets voor de garantie?
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Tuurlijk, het ging me er meer om dat je blijkbaar dacht dat het slijtage was :) Het heeft er dus altijd al gezeten en is zeker iets voor een garantieregeling. Wel hopen dat je dan een bas terugkrijgt die net zo lekker speelt.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Bericht door Hagen »

Als die bas zo lekker speelt, vraag je toch een nieuwe set snaren en vijl je zelf de braampjes eruit?
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Vijltje pakken braampje weg. Dat is wat de shop gaat doen. No sweat.
Richard Blom
Berichten: 102
Lid geworden op: 02 aug 2010, 11:41

Bericht door Richard Blom »

Van een braam gaan je snaren niet zo gauw kapot.
Zoals al gezegd is trillen je snaren amper in de brug, dus er zal daardoor geen braam ontstaan maar evengoed zal er daarom ook niet snel slijtage ontstaan op je snaar.

Ik denk eerder dat de snaar niet helemaal goed was of dat je, uit enthousiasme, iets te ruw aan de snaren plukt.

Ik heb ook een fase gehad waarbij ik regelmatig snaren brak. In een jaar tijd 3 of 4 verschillende snaren op verschillende bassen. Uiteindelijk iets minder hard gaan aanslaan en toen was het over.

Zeker zolang je verder tevreden bent over je bas zou ik deze niet gauw terug sturen. Zet er is een nieuw setje snaren op en kijk is hoe dat gaat. Je kan voor de zekerheid die braam even weg schuren of vijlen.

Mocht je A-snaar weer op precies het zelfde punt breken kan je is overwegen er mee terug te gaan (dan is toeval uitgesloten).
Maar zelf zou ik denk ik dan eerder met de bas langs een luthier gaan, want waarschijnlijk is het een kleinigheidje wat zo verholpen is.
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Ik heb 2x een snaar gebroken in 24 jaar tijd en en weet nog altijd niet hoe en waarom. De eerste was een lage B notabene.
Sterling Ray
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:02

Bericht door Sterling Ray »

Dankjullie wel, ik ga een beetje veilen, en er nieuwe snaren opzetten. En wat voorzichtiger spelen :D
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

Bericht door en Adriaan »

Sterling Ray schreef:Dankjullie wel, ik ga een beetje veilen, en er nieuwe snaren opzetten. En wat voorzichtiger spelen :D
Ik zou gaan vijlen, anders heb je straks geen bas meer.
Plaats reactie