Klira Kentucky Bass

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
wernerroozen
Berichten: 71
Lid geworden op: 07 aug 2014, 23:43

Klira Kentucky Bass

Bericht door wernerroozen »

Beste,

Net heb ik een Klira Kentucky bass gekocht, ben al een tijdje opzoek naar iets in die vorm en ik dacht, waarom niet.
De electronica echter is in de jaren 60 gebleven.
Daarom dat ik jullie hulp wil vragen.
Zelf ben ik niet zo bekend met deze kwesties, echter toen ik de electronica bekeek zag ik al direct dat er 2 draadjes los zitten.
eentje van de ground en eentje van de tip.
Zou dit de reden zijn dat er geen geluid uit komt.
Afbeelding
zijn er nog dingen die ik moet controleren?

Tevens heb ik al bij de wiring diagram overzichten gekeken zonder resultaat, iemand een voorstel voor een gelijkaardig schema, de bas heeft ik gok dat het 2 humbuckers zijn, een 3way switch en 2 pots

Alvast dank
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4608
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Bericht door Hagen »

Sef, waar zit je? Ouwe basmeukpuzzel!
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2345
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Bericht door MaartenV »

Had je deze al geprobeerd?

Deze heeft de onderbreking van de tonepot niet, en wél vier aders uit elke humbucker (in plaats van de twee die jij er waarschijnlijk hebt). Maar toch lijkt de situatie me vergelijkbaar:

Afbeelding
Bron: https://www.guitarelectronics.com/produc ... ne000.html
Het is makkelijker als je denkt.
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8194
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Bericht door Peachabell »

Afbeelding

Met deze zit je dichter in de buurt van wat je op die bas hebt. Zit wel een ander type schakelaar in
wernerroozen
Berichten: 71
Lid geworden op: 07 aug 2014, 23:43

Bericht door wernerroozen »

Net de elementen gemeten, beide 200K, is dit een goed teken?
als ik het losse kabeltje aan de ground vastmaak komt er een pulserende brom, iemand een idee wat dit is?
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

200KOhm per element? Dat lijkt me niet kloppen, dan komt er nauwelijks meer signaal doorheen.
wernerroozen
Berichten: 71
Lid geworden op: 07 aug 2014, 23:43

Bericht door wernerroozen »

Gisteren en vandaag alles eens losgemaakt en opnieuw gesoldeerd.
De elementen werken wel maar uiterst stil, ik moet mijn amp al op 11 zetten voor klank.
Hebben de elementen de tand des tijds niet gehaalt?
Gebruikersavatar
bobbelmans
Berichten: 3931
Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:27

Bericht door bobbelmans »

Zou kunnen.
Bij pauls pickup place brengen.
face down in the dirt
Gebruikersavatar
berth
Berichten: 7360
Lid geworden op: 18 jun 2006, 23:30

Bericht door berth »

wernerroozen schreef:Gisteren en vandaag alles eens losgemaakt en opnieuw gesoldeerd.
De elementen werken wel maar uiterst stil, ik moet mijn amp al op 11 zetten voor klank.
Hebben de elementen de tand des tijds niet gehaalt?
Je zou nog kunnen proberen om een element (of om de beurt beide) rechtstreeks aan de input te solderen zonder alle meuk ertussen. Als die dan nog steeds zacht gaat weet je waar het probleem ligt.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7418
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

Lijkt me zo kijkend naar de foto dat ie verkeerd bedraad is.

De draden vanuit de middelste tip van de schakelaar zouden naar aarde moeten gaan.
Maar op de foto loopt die roze draad naar de buitenste tip op de potmeter. En is vervolgens niet naar de behuizing van de potmeter gebracht.
Meestal gebeurt dat dmv van ombuigen direct op de behuizing. En vervolgens zou er een aardedraad van deze potmeter naar de behuizing (en omgebogen tip) van de andere potmeter moeten lopen.
Tot slot zou deze naar de buitenste tip van de jackinput moeten gaan.

Maar dat is allemaal niet zo op de foto.
Volgens mij klopt er geen zak van de hele bedrading. Ziet er ook niet origineel uit als je het mij vraagt.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
wernerroozen
Berichten: 71
Lid geworden op: 07 aug 2014, 23:43

Bericht door wernerroozen »

Excuses, was even op vakantie.
Ik ga morgen eens kijken wat er kan gebeuren als ik de bedrading anders soldeer.
Echter vrees ik dat het de elementen zijn die hun beste tijd hebben gehad :)
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

Bericht door en Adriaan »

wernerroozen schreef:Zelf ben ik niet zo bekend met deze kwesties, echter toen ik de electronica bekeek zag ik al direct dat er 2 draadjes los zitten. eentje van de ground en eentje van de tip. Zou dit de reden zijn dat er geen geluid uit komt.
Het lijkt me dat er dan geen signaal naar de output gaat, en dan blijft het stil.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Zou je de elementen willen verwijderen? Het kan heel goed dat de solderingen aan de achterkant van de elementen ook opnieuw gesoldeerd moeten worden a.g.v. mechanisch falen. Draadjes die zolang aan de soldering getrokken hebben dat er scheurtjes in de soldering zitten waardoor er veel weerstand is. En weinig signaal.

Juist deze pickups maken deze gitaar zo interessant.

Afbeelding
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

https://www.wietsesguitars.nl/pagina191.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
wernerroozen
Berichten: 71
Lid geworden op: 07 aug 2014, 23:43

Bericht door wernerroozen »

Muziekschuur schreef:Zou je de elementen willen verwijderen? Het kan heel goed dat de solderingen aan de achterkant van de elementen ook opnieuw gesoldeerd moeten worden a.g.v. mechanisch falen. Draadjes die zolang aan de soldering getrokken hebben dat er scheurtjes in de soldering zitten waardoor er veel weerstand is. En weinig signaal.

Juist deze pickups maken deze gitaar zo interessant.
Ben nu niet veel info rijker :oops:
Afbeelding
Plaats reactie