pootje van capacitor verdraaid

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WBP WorstBassPlayer
Berichten: 211
Lid geworden op: 11 dec 2009, 17:57

pootje van capacitor verdraaid

Bericht door WBP WorstBassPlayer »

bij het inelkaar solderen van een bas moest ik de pootjes verbuigen en verdraaide ik per ongeluk toch het pootje van een orange drop....

is ie dan al naar z'n grootje ??

en zijn ze erg gevoelig voor de soldeerhitte ? (ik zag op youtube dat een krokodillen bekje een aardige hitte 'afleiding' is)

helaas kan ik het niet horen of testen want ik heb helaas slechts een bromtoon...... er is nog iets mis denk ik.....
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Verdraaien is op zich niet per se een probleem, maar als je pech hebt is ie binnenin losgeraakt. Dan doet ie het gewoon niet meer :) Soldeerhitte is meestal geen punt, tenzij je de boel echt enorm op loopt te stoken (bout er erg lang op houden).
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
RedNeckBBQ
Berichten: 1188
Lid geworden op: 28 aug 2011, 21:34

Bericht door RedNeckBBQ »

Ik zou eerst de bromtoon gaan oplossen.
Als je een bedradings schema hebt, volg dan het signaal pad van het begin tot het einde aan de hand van het schema.
(het mooiste zal zijn als je een multimeter kan gebruiken, zo kun je elk onderdeel doormeten)

Kijk of er geen open draden tegen elkaar aan liggen of soldeer tin

Check je soldeer verbindingen. kijk of je geen koude soldeer verbindingen hebt, of overmatig veel tin hebt gebruikt.

Of/En
Kijk bij het inpluggen van een kabel of die niet toevallig tegen een een open draad komt.

Heb ik ook eens gehad en het bromde het zelfde als je de ene kant van de kabel in versterker hebt en de andere kant vast pakt.
Instrumenten:
Rickenbacker 4003 Mapleglo '13
Fender AVRI '57 Precision Bass '88
Epiphone Blackbird IV Pro Bass
Gebruikersavatar
WBP WorstBassPlayer
Berichten: 211
Lid geworden op: 11 dec 2009, 17:57

Bericht door WBP WorstBassPlayer »

nondeknetter
je vezint het niet
maar op het schema was bij de output hot en aarde omgedraaid............... en daar trapt een novice soldeer trainee papperlap dan zo in hee
en zo te horen doet de drop het nog prima
Gebruikersavatar
WBP WorstBassPlayer
Berichten: 211
Lid geworden op: 11 dec 2009, 17:57

Bericht door WBP WorstBassPlayer »

en yep het was dezelfde brom als dat je de kabel beetpakt die al in de versterker zit

dankiefeestelijk heren ! :cheer:
Roms47159
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 aug 2015, 05:48

Bericht door Roms47159 »

:cheer: :cheer: :cheer: :cheer:
Plaats reactie