Rens zn jazzbass project

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Rens zn jazzbass project

Bericht door rensbass »

Omdat mn "zelfbouw" ondertussen ietwat vorm begint te krijgen heb ik de titel van dit lopende topic (voorheen serie/parallel) veranderd, zodat er niet een heel nieuw topic bij komt. Wel heb ik de reacties laten staan en borduur ik gewoon verder. Voor wie t volgen wil en hints voor me heeft.
grtz.


Ik wil een Jazzbass gaan bouwen, en zit te denken om er een serie/parallel schakeling in te verwerken. Liefst een S1 weggewerkt in de toonpot. Weet iemand misschien hoe je volumepots werken zodra je in serie staat? Ik neem aan dat de ene niet meer reageert, en de ander als master volume functioneerd? Of zit ik er helemaal naast?
Grtz.
Rens
Laatst gewijzigd door rensbass op 02 aug 2015, 19:41, 3 keer totaal gewijzigd.
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Bericht door rensbass »

Niemand?
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Volgens mij is dat inderdaad het geval.
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Bericht door rensbass »

Thanx, k vind om mn jaguar de serie schakeling erg fijn, vandaar dat k m ook op deze bas wil.
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
evertalbers
Berichten: 908
Lid geworden op: 13 jan 2009, 22:43

Bericht door evertalbers »

Ik heb geloof ik wel eens een Japans merk gezien dat claimde dat je op hun jazzen ook in serie de balans kon regelen. Als de balans dan niet op 50-50 staat is het een soort half-serie/half parallel geloof ik, maar helemaal begrijpen deed ik het niet.
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Bericht door rensbass »

K zit wat te twijfelen, aan de ene kant is een s1-switch het mooist, maar dan wel met precisionknoppen (k vind plastic bah) maar erg duur. Een gewone push-pull of een push-push pot zou ook kunnen, maar ik vind die meestal niet zo lekker aanvoelen zodra ze omhoog staan. K denk dat t uiteindelijk VVT en een mini-switch wordt. Welke switch heb je dan nodig? On-on?
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Afbeelding

DPDT On-On dus, zoiets:

https://www.newtone-online.nl/catalog/pr ... ts_id=1056" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Bericht door rensbass »

Thanx, ik had t schema al gevonden, maar omdat daar on-off staat vond ik t verwarrend, omdat ik alleen maar on-on schakelaars kon vinden. K denk dat dit m gaat worden.
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Bericht door rensbass »

Mn ideeën zijn weer iets verder, k zit nu te denken aan een tbx-control, dus zal t uiteindelijk worden:
Volume, Volume, TBX-tone, Serie/Parallel-switch. Volgens wat ik zo kan vinden zou ik best 500k pots kunnen gebruiken. Hier nog ervaringen met de tbx?
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
Hajvb
Van onderen!
Berichten: 5655
Lid geworden op: 20 jan 2008, 07:01

Bericht door Hajvb »

TBX zelf geen ervaring mee. Je kan ook een no-load nemen. Dan schakelt hij de condensator helemaal uit. 500K geeft je volgens mij wat meer hoog en wordt meestal bij humbuckers gebruikt, maar aangezien je hem ook in serie gaat gebruiken zou dat best kunnen. Uitproberen is het devies denk ik en dan houden wat je het beste ligt.
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Bericht door rensbass »

Ik neem even aan je de bijgeleverde condensator gewoon kan vervangen door een orange drop? (Ben niet zo handig met al dat spul) mn uiteindelijke bedoeling is een standaard jazz, waar ik iets meer mogelijkheden mee heb, maar ook te gebruiken is als een normale j-bas.
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
Hajvb
Van onderen!
Berichten: 5655
Lid geworden op: 20 jan 2008, 07:01

Bericht door Hajvb »

Ja hoor, dat kan. In jouw geval zou ik dan gewoon 250k potmeters nemen. Dan hou je hem, afgezien van de serie schakeling, het meeste als een standaard Jazz bas.
Haico

Bericht door Haico »

Weerstand van de pots zou ik af laten hangen van welke elementen je erin zet.

En los daarvan... 250k verliest meer hoog dan 500k pots. Ik blijf het raar vinden om doelbewust verlies van tone in je basgitaar in te bouwen, terwijl het niet hoeft. :shock:
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Bericht door rensbass »

Ik las ergens dat de tbx "beter" zou werken met 500 pots. Wat is eigenlijk t verschil tussen 250 en 500? Dat de ene gelijkmatiger werkt dan de ander ofzo? K zat zelf niet echt te denken aan heel bijzondere elementen, meer iets wat op mn pad komt. Fender of SD's misschien wel dimarzio.
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Bericht door rensbass »

Afbeelding
post image

Ondertussen heb ik via MP een hals aangeschaft, een voxhumana, zit tussen een jazz en precision in.
onafgewerkt, mijn eerste ideeën zijn danish oil. Het is een linkse hals die ik rechts ga gebruiken, lijkt me er wel geinig uitzien.
De body is in bestelling bij Peter, een allparts jazzbody in Candy Apple Orange. Lekker kleurtje is dat.
Failure is always an option.
Plaats reactie