Rens zn jazzbass project

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Bericht door rensbass »

padawatje schreef:Slagplaat tot daar aan toe. Maar Rens bedoelt een metalen control plate van een Jazz bas, denk ik ?
Klopt, daar doelde ik op. T leek me zo zinloos.
low-end schreef:Ga je een slagplaat gebruiken ? Beetje zonde om gaten te boren in die prachtige finish
Ik twijfel er nog over, maar denk dat tie zonder een beetje leeg oogt. Ze geven ze ook niet weg, dus voorlopig nog niks erop.
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Bericht door rensbass »

Verder wil ik er een hipshot stringretainer/stringtree op. Ik denk dat een 3-voudige beter is ivm de linkse hals. Nu komt de D-snaar ol de plek van de A-snaar en denk ik (omdat de snaar dunner is) ik erg veel windingen nodig heb om m goed in de kam te drukken. Kwaad kan dat toch niet?
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Bericht door rensbass »

In afwachting van de koper-tape ben ik wat met de hals aant knutselen. Door de extra fret stak de toets nogal ver over de body, en omdat ik er (voorlopig) geen slagplaat op doe zat er wel erg veel ruimte (5a6mm) tussen de toets en de body, wat ik er raar uit vind zien. Dus toch de toets maar afgezaagd, maar dan zat de positiestip ook nog in de weg. Die uitgestoken en opgevuld met een stukje toets wat ik er afgezaagd had. Best goed gelukt.
Afbeelding
how to screenshot on windows


Afbeelding
image upload no limit
Afbeelding
20mb image hosting

Afbeelding
image uploader
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Bericht door rensbass »

Failure is always an option.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

:cheer:
Netjes en onzichtbaar uitgevoerd.
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Bericht door rensbass »

Thanx, k vond wel spannend om de beitel er in te zetten. Ik kom er ook net achter dat, wanneer je een linker hals rechts gaat gebruiken, je side-dots aan de onderkant zitten :facepalm:
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

rensbass schreef:Ik kom er ook net achter dat, wanneer je een linker hals rechts gaat gebruiken, je side-dots aan de onderkant zitten :facepalm:
:mrgreen:

Als linkshandige is tegen dit soort dingen aanlopen een beetje 'the story of my life'. :jaaaaa:

Gelukkig is het boren en plaatsen van side-dots geen zwarte kunst. :)
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Bericht door rensbass »

K zie t wel goedkomen, ook wil ik de (te diepe) fretsleufjes nog wat opvullen. Moet alleen weer achter side-dots aan.
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Na het fretten van mijn projecten vul ik de fret sleuven altijd met cyanoacrylaat (10-seconden lijm), dit trekt dankzij de capillaire werking mooi in de hele open ruimte onder de fret en houdt als bonus de frets goed op hun plek. CA is als het is uitgehard prima te bewerken met normaal gereedschap en schuurpapier.
De side-dots lijm ik trouwens ook met CA.
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4608
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Bericht door Hagen »

blablas schreef:Na het fretten van mijn projecten vul ik de fret sleuven altijd met cyanoacrylaat (10-seconden lijm), dit trekt dankzij de capillaire werking mooi in de hele open ruimte onder de fret en houdt als bonus de frets goed op hun plek. CA is als het is uitgehard prima te bewerken met normaal gereedschap en schuurpapier.
De side-dots lijm ik trouwens ook met CA.
Kan je dit wat beter uitleggen? Na het fretten nog lijm erin? Hoe doe je dat? Dan zit je fretsleuf toch min of meer dicht?
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Hangt af van hoe diep ze zijn gezaagd, ik zaag ze meestal iets dieper als de kam van de fret hoog is, hierdoor ontstaat er onder de fret, als deze een maal op zijn plek zit, een minimale ruimte tussen de toets en de fret - deze opening vul ik met CA, de lijm trekt er dankzij het capillaire effect netjes helemaal in.
Gebruikersavatar
bobbelmans
Berichten: 3931
Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:27

Bericht door bobbelmans »

Super goed bedacht en uitgevoerd Rens. Ik ben onder de indruk.
face down in the dirt
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4608
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Bericht door Hagen »

blablas schreef:Hangt af van hoe diep ze zijn gezaagd, ik zaag ze meestal iets dieper als de kam van de fret hoog is, hierdoor ontstaat er onder de fret, als deze een maal op zijn plek zit, een minimale ruimte tussen de toets en de fret - deze opening vul ik met CA, de lijm trekt er dankzij het capillaire effect netjes helemaal in.
Nu snap ik wat je bedoelt. Thanks.
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Bericht door rensbass »

Bedankt voor de tips, secondelijm heb k nog wel liggen thuis. Gister de body afgeshield en aan elkaar doorgesoldeerd

Afbeelding
imgur
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
Hajvb
Van onderen!
Berichten: 5677
Lid geworden op: 20 jan 2008, 07:01

Bericht door Hajvb »

Netjes Rens, goed bezig! En CA lijm is geweldig spul. Zelf gebruik ik altijd BEST lijmen Beste CA lijm die ik tot op heden gevonden heb.

Hoe heb je trouwens de toets zo mooi afgerond?
Plaats reactie