Buizenversterker: Omgebouwde AEG radio

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lotus Europa
Berichten: 177
Lid geworden op: 17 mei 2009, 14:34

Buizenversterker: Omgebouwde AEG radio

Bericht door Lotus Europa »

Afgelopen week heb ik een omgebouwde AEG radio gekocht. Ik verwachtte een buizen amp die in een oude radio was ingebouwd, maar er is slechts een input bij gesoldeerd. Klinkt verder prima het ding! Een clean geluid zit er niet in, maar daarvoor heb ik hem ook niet in huis gehaald.

Helaas werkt hij niet helemaal naar behoren, dus ik wil hem uit elkaar gaan halen voor een flinke schoonmaak- en reparatiebeurt. Wie weet modificeer ik hem ook een beetje.

- Als hij een tijdje aanstaat gaat het geluid steeds zachter totdat het uiteindelijk soms even kraakt en wat van zich laat horen. Iemand een idee wat dit kan zijn?
- Ik zou het liefst alleen de amp overhouden, het radiogedeelte werkt namelijk nog, die is zelfs niet uit te zetten. Je moet een kanaal vinden waar geen signaal op doorkomt wil je je gitaar ongestoord beluisteren. Ik weet echter niks hiervan af, wie weet kan iemand me helpen met uitvogelen hoe ik alleen de amp zou behouden?

Daarnaast moet ik de output repareren, maar een draadje solderen lukt me nog wel. :P

Hier volgen een aantal foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Ik heb de buizen even omcirkeld aangezien eentje niet zichtbaar is op de foto. De bovenste zwarte kabel die buiten de radio komt is van de input. Ik weet niet waar deze heen gaat, hij verdwijnt voren in de radio. Iemand een idee? Anders zie ik het vanzelf wanneer ik hem uit elkaar haal.


Afbeelding

Afbeelding

Yes: hij is vies.

EDIT:

Ik geloof dat de foto's niet meer werken, dus hier een linkje:

https://www.dropbox.com/sh/6d49hgqmqq1u ... eNo5a?dl=0
Laatst gewijzigd door Lotus Europa op 17 aug 2015, 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Afbeelding

Welke Lotus Europa zou die nou rijden...

En die AEG radio/basversterker snap ik wel.... Meer past niet in de koffer...!
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Lotus Europa
Berichten: 177
Lid geworden op: 17 mei 2009, 14:34

Bericht door Lotus Europa »

Gitaar op de passagiersstoel ;)
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Bericht door Niels »

Gekocht van een vrouw die toch niet meer reed in dat ding? :o
Gebruikersavatar
Tobias
Berichten: 250
Lid geworden op: 29 jun 2007, 17:53

Bericht door Tobias »

Lotus Europa schreef: - Als hij een tijdje aanstaat gaat het geluid steeds zachter totdat het uiteindelijk soms even kraakt en wat van zich laat horen. Iemand een idee wat dit kan zijn?
Klinkt een beetje alsof de buizen af zijn..
Lotus Europa schreef: - Ik zou het liefst alleen de amp overhouden, het radiogedeelte werkt namelijk nog, die is zelfs niet uit te zetten. Je moet een kanaal vinden waar geen signaal op doorkomt wil je je gitaar ongestoord beluisteren. Ik weet echter niks hiervan af, wie weet kan iemand me helpen met uitvogelen hoe ik alleen de amp zou behouden?
Je hebt wel iets van een voortrapje nodig, maar dat hoeft niet heel ingewikkeld te zijn. Heb je een typenummer van dat ding? Even kijken of ik een schema kan vinden, dan kan ik even meekijken..

Pas wel een beetje op met die oude buizenversterkers, het kan best gevaarlijk zijn als je niet precies weet wat je doet.
Knutselbassen, knutselversterkers en knutselcabinetjes
Gebruikersavatar
Lotus Europa
Berichten: 177
Lid geworden op: 17 mei 2009, 14:34

Bericht door Lotus Europa »

Tobias schreef: Je hebt wel iets van een voortrapje nodig, maar dat hoeft niet heel ingewikkeld te zijn. Heb je een typenummer van dat ding? Even kijken of ik een schema kan vinden, dan kan ik even meekijken..

Pas wel een beetje op met die oude buizenversterkers, het kan best gevaarlijk zijn als je niet precies weet wat je doet.
Ik kijk uit! ;)

Het is een AEG Super Bimby 60K
Deze site heeft alle info erover, maar daar moet je helaas voor betalen: https://www.radiomuseum.org/r/aeg_bimby_60k60.html
Daarnaast heb ik deze gevonden, maar die had alleen een schema voor de Bimby 60 (zonder K): https://www.nvhr.nl/gfgf/schema.asp?Zoek ... mitted=yes

Hier het schema: https://5.132.37.30/nvhr/AEG_Bimby60.pdf

Overigens zei een vriend van me ook al dat de buizen mogelijk bijna op waren, eens kijken of die buizen te vinden zijn. Is het mogelijk om andere buizen erin te stoppen zolang ze maar ongeveer overeen komen met de oude buizen?
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7697
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

De eigenlijke audio-versterker bestaat uit het triode-gedeelte van de detectie-buis EABC80 ,
...en de single ended geschakelde EL84 eind-penthode.

Het is nog evengoed een hoop werk om 'm nog enigszins "geschikt" te maken voor elektrische gitaar .
( er moet dan een ECC83 of EF86 o.i.d. voorgeschakeld worden )

Voor basgitaar is ie nooit geschikt te maken , .....als je mazzel hebt komt 'r zo'n 2,5 Watt uit,...
en dat begint gelijk te klippen . :D

Voor een optreden in de AHOY komt ie al gauw een pietsie te kort :mrgreen:

Advies : Zet bij het grove vuil :wink:


( en kijk uit , dat je geen doodklap krijgt als je er met je handen in zit te wroeten zonder te weten hoe 't een beetje werkt )
Plaats reactie