Te veel speakers (ondanks juiste ohmage) kan dat?

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Te veel speakers (ondanks juiste ohmage) kan dat?

Bericht door Muziekschuur »

Ik heb een 10 watt batterij versterker gemaakt. En daaraan een stage wedge gehangen. De versterker is 2 ohm stabiel. Dus ik hing er twee kleine wedges bij. Nu begint de amp gruizig te klinken. Dus de eindtrap zal het wel niet leuk vinden. Is er een manier om te berekenen wat je aan eindtrap nodig hebt m.b.t. speaker oppervlak? De eindtrap is 4 ohm en ik had er 8 ohm +16 +16 aan gehangen= 4 ohm. Ik heb van die Galaxy audio hotspots erbij gehaald. Dan heb ik 1 speaker voor publiek en twee voor muzikanten.

Maar die eindtrap moet waarschijnlijk plaatsmaken. Maar waarvoor?
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Hoe weet je dat de versterker stabiel is/blijft op 2 ohm bij het gevraagde vermogen?
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Van het label. Maar gezien het falen nu.... ga ik ervanuit dat dat niet klopt. Dus dat zijn we eens. Maar nu... Is er een stelregel die ik kan volgen bij het vinden van de volgende amp die ik ga monteren?
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7631
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Er is een reden waarom de weerstand van een speaker "impedantie" heet, die is namelijk niet bij alle frequenties hetzelfde.
Zeker bij lage frequenties kan een 4 ohm speaker best naar 1.5-2 ohm lopen. Als je er dan wat parallel hebt staan dan gaat het hard met de benodigde stroom en kan de versterker inderdaad buiten adem raken.
Maar gezien jouw speakers (8//16//16) zal de impedantie die de versterker ziet niet absurd laag zijn. 10 Watt is echter niet zo veel, wat voor versterker is het? Je zou gewoon eens op marktplaats kunnen kijken voor een auto versterker.
Hoe groot/ klein moet het zijn?
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Mono boostertje. Ik ga op zoek naar een mooie auto versterker. Wordt vervolgd.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
ArjanK
Berichten: 266
Lid geworden op: 09 okt 2007, 13:13

Bericht door ArjanK »

Jarno schreef: Zeker bij lage frequenties kan een 4 ohm speaker best naar 1.5-2 ohm lopen.
Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, de impedantie zal nooit lager zijn de Re Dc (gelijkstroom impedantie) en die is voor 4ohm drivers niet lager dan 3ohm. Is de impedantie lager dan valt de driver ook niet in de 4ohm categorie.
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7631
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Daar nog eens over nadenkend, het voorbeeld wat mij triggerde ging het volgens mij om een hifi speaker met twee woofers (d'appolito).
Losse chassis zullen inderdaad niet verder zakken.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
ArjanK
Berichten: 266
Lid geworden op: 09 okt 2007, 13:13

Bericht door ArjanK »

Jarno schreef:Daar nog eens over nadenkend, het voorbeeld wat mij triggerde ging het volgens mij om een hifi speaker met twee woofers (d'appolito).
Losse chassis zullen inderdaad niet verder zakken.
Als er een (niet correct ontworpen) filter in zit dan kan de impedantie in een bepaalde frequentie band inzakken (en lager uitvallen dan de Re dc), dat is iets waar de ontwerper rekening mee moet houden.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Inmiddels de versterker zijn batterij aan een professionele lader gehangen voor een dag ofzo.... En ineens... Jawel.. Kraakhelder geluid... Ook met 3 speakers eraan.. De batterij lijdt natuurlijk flink als er 3 speakers aanhangen...

Blijkbaar was de amp niet echt vol toen ik em begon te gebruiken... Hmm...

Prachtige professionele voeding.... Zitten er twee ampere meters op i.p.v. een volt & ampere meter... Dus precies afstellen... Ho maar...
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Plaats reactie