Ibanez BTB 676 + Aguilar OBP-3TK pre-amp

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
andyeysbroek
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 nov 2009, 13:53

Ibanez BTB 676 + Aguilar OBP-3TK pre-amp

Bericht door andyeysbroek »

Hallo, ik ben in het bezit van een Ibanez BTB676. De klank daarvan stond mij niet aan en heb een actieve Aquilar OBP3 in laten bouwen door een erkend gitaar bouwer. Echter staat de klank mij nog steeds niet aan. Ik zit nu te denken om er andere pickups op te laten zetten. Ik heb alleen geen idee welke. Ik zit te denken aan een setje van Nordstrand https://nordstrandpickups.com/products/d ... ordstrand/. Deze keus is omdat ik ook een 5 snarige Dingwall Afterburner II heb met dezelfde hardware. Aguilar en Nordstrand en dat klinkt fenomenaal. Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Of is dit meer een kwestie van "gooi weg dat stuk brandhout" ???
Dingwall Afterburner II 6-string, Gallien&Krueger 1001RB-II, Eden D212XLT + backup MarkBass F-series Little Mark + Avatar 2x10", Avatar 1x12"
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1021
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Bericht door Jimb »

Hey die had ik nog niet gezien, maar helemaal als een Dingwall zal hij niet gaan klinken door die pickups ;)

Met een BTB heb ik zelf geen ervaring, er waren hier wel eerst mensen goed over te spreken. Als hij akoestisch wel al leuk klinkt kun je het proberen.
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Gebruikersavatar
andyeysbroek
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 nov 2009, 13:53

Bericht door andyeysbroek »

Dat is het 'm nou net. Akoustisch klinkt precies zoals ik het wil hebben. Vandaar ook dat ik die bass niet meteen wilde afschrijven. Maar de heren gitaarbouwers zeggen dat de bass het niet waard is om er dure elementen in te zetten.
Jimb schreef:Met een BTB heb ik zelf geen ervaring, er waren hier wel eerst mensen goed over te spreken. Als hij akoestisch wel al leuk klinkt kun je het proberen.
Dingwall Afterburner II 6-string, Gallien&Krueger 1001RB-II, Eden D212XLT + backup MarkBass F-series Little Mark + Avatar 2x10", Avatar 1x12"
ArjanK
Berichten: 266
Lid geworden op: 09 okt 2007, 13:13

Bericht door ArjanK »

Zelf heb ik nooit over de BTB676 gespeeld maar heb wel de 4-snarige versie een paar dagen in bezit gehad en was niet te spreken over de sound (en ook niet over de bespeelbaarheid). Heb toen de SR-1200VNF gekocht, deze klinkt meer als een moderne jazzbass en heeft Nordstrand pickups.
De pickups kunnen heel erg veel doen voor je geluid, zo heb ik afgelopen jaar de standaard pups van mijn Squier Jaguar (shortscale) vervangen door een setje dimarzio pups, wat een wereld van verschil!
Als de BTB676 jou verder wel bevalt (bespeelbaarheid) dan zou je zeker kunnen overwegen om andere pups te installeren. Vraagje, wat vindt je niet mooi/lekker aan de huidige sound?
Gebruikersavatar
andyeysbroek
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 nov 2009, 13:53

Bericht door andyeysbroek »

Dat vindt ik moeilijk uit te leggen. Het laag vindt ik te wollig. Te ouderwetse sound. Ik hou van een explosieve attack. En het hoog lijkt te geconcentreerd op een frequentiegebied wat het geluid schel maakt. Met name dit hoog irriteer ik me aan. Dat zou in een hoger frequentie gebied moeten zitten
ArjanK schreef: Vraagje, wat vindt je niet mooi/lekker aan de huidige sound?
Dingwall Afterburner II 6-string, Gallien&Krueger 1001RB-II, Eden D212XLT + backup MarkBass F-series Little Mark + Avatar 2x10", Avatar 1x12"
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1021
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Bericht door Jimb »

Hup, nieuwe elementen erin dan!
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4354
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Ik heb ooit een BTB1005 gehad. Beetje grote, lompe body maar heel lekker bespeelbaar én een prima sound. Ik heb later die goedkopere 600-serie en de nóg goedkopere 300-serie in handen gehad en ik vond dat maar matig. Een wereld van verschil met de prestige serie (1000 en hoger-serie). In die BTB die jij hebt zitten waarschijnlijk goedkope elementen, dus vervangen door goeie is zeker een mogelijkheid. Maar ik zou het alleen doen als je de bespeelbaarheid van die bas echt helemaal te gek vindt.

En by the way...je hebt al een super gave Dingwall, dus waarom al die moeite? Ik heb zelf een bass Collection SB465 omgebouwd met een Aguilar OBP-1 erin. Daar is het geluid een heel eind van opgeknapt, maar als totaaltje gaat ie het niet redden tegen mijn G&L. Puur om het eens gedaan te hebben dus en ik ga er niet nog es 300 euro tegenaan smijten voor nieuwe elementen.
Gebruikersavatar
andyeysbroek
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 nov 2009, 13:53

Bericht door andyeysbroek »

De bespeelbaarheid is geweldig. En volgens mij valt dat wel mee met die goedkope elementen. Er zitten Bartolini MK2's in. En nu dan de Aguilar OBP elektronica. Wat betreft de moeite, ik wil graag 6 snarig spelen, maar de 6 snarige van Dingwall is mij een beetje te duur. Ik was wezen kijken naar een gebruikte Dingwall Prima Artist 6 snarig, maar 2de hands nog steeds 5100€. Das ruim boven mijn budget.... :cry:
Unlord schreef:..........Maar ik zou het alleen doen als je de bespeelbaarheid van die bas echt helemaal te gek vindt.

En by the way...je hebt al een super gave Dingwall, dus waarom al die moeite?
Dingwall Afterburner II 6-string, Gallien&Krueger 1001RB-II, Eden D212XLT + backup MarkBass F-series Little Mark + Avatar 2x10", Avatar 1x12"
ArjanK
Berichten: 266
Lid geworden op: 09 okt 2007, 13:13

Bericht door ArjanK »

andyeysbroek schreef:Dat vindt ik moeilijk uit te leggen. Het laag vindt ik te wollig. Te ouderwetse sound. Ik hou van een explosieve attack. En het hoog lijkt te geconcentreerd op een frequentiegebied wat het geluid schel maakt. Met name dit hoog irriteer ik me aan. Dat zou in een hoger frequentie gebied moeten zitten
ArjanK schreef: Vraagje, wat vindt je niet mooi/lekker aan de huidige sound?
Jouw beschrijving van het hoog kan ik mij wel herinneren, ik vond dit ook niet transparant genoeg en gaat naar de schelle kant. Ik zou in ieder geval geen humbuckers kiezen waarbij de spoelen naast elkaar liggen. Een stacked single coil element is beter in dat opzicht, dit is ook een humbucker maar dan met de sound van een single coil (denk aan Jazzbass).
Het laag kan ook aan de snaren liggen, zorg je er altijd voor dat de snaar een duidelijke "knik" maakt over het zadel van de brug?
Plaats reactie