Ibanez SR 605 ander kleurtje geven

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

Ibanez SR 605 ander kleurtje geven

Bericht door Rolandboer »

Ik heb onlangs de Ibanez SR 605 van forumlid Buster overgenomen. Ik vind het een fantastische basgitaar maar de kleur van de body staat mij niet zo aan, ik zou deze graag een flink stuk donkerder bruin willen hebben, zodat de kleur van de body (nagenoeg) matched met de hals.
De hals is van Jatoba en Bubinga en de toets is van rosewood, de body vind ik teveel afsteken met de 'natural oil finish', oftewel natuurlijke houtkleur.

Ik heb onlangs van mijn warwick corvette de body voorzien van een goede laag blanke bijenwas en dat gaf het hout al een mooiere, vollere bruine kleur. (die bas is overigens ook naturel van kleur)

Nou is mijn idee om mijn ibanez te voorzien van bruine bijenwas, met het idee om het hout een stuk donkerder te maken, maar ik heb geen idee of dit uit zal pakken richting de kleur van mijn hals en toets of dat het veel te licht/te donker zal worden.

Vandaar dat ik het hier even post, misschien is er iemand die iets soortgelijks heeft gedaan?
Ik weet dat er veel DHZ'ers zijn op dit forum, dus ik ben erg benieuwd naar jullie mening!
Gebruikersavatar
Buster
Berichten: 1509
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:22

Bericht door Buster »

Ik zou gekleurde olie gebruiken:
https://www.aquamarijn.com/nl/vloerolie- ... rdwaxolie/
In allerlei kleuren te koop, milieuvriendelijk, makkelijk te verwerken.
Eerst de huidige afwerking (blank laklaagje?) verwijderen en erop smeren. Dan eventueel afwerken met wax van bv Dunlop.

En met verschillende kleuren kun je er een mooi ontwerp op maken!
Ik overweeg zoiets voor mijn BassCollection (voor mij de opvolger van deze sr605)
Cort >>(ZOOM B3) Nemesis/TC electronic+FMC/Eden.. Novation Bass Station II .... AKG-K&M-Klotz-Neutrik
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

Bericht door Rolandboer »

Interessante oplossing Buster!
De body voelt wel gelakt aan, dus er zal inderdaad een blank laklaagje overheen zitten. (ik kan me ook niet voorstellen dat een body géén laklaag zou hebben overigens)

Toch komt de kleur van bruine bijenwas erg mooi in de buurt van de hals en toets van de ibanez, zou dat niet kunnen? Dan hoef ik de laklaag er ook niet af te halen en de body daarna weer lakken als ik de gewenste kleur heb.

Bij de BassCollection zou het ook erg mooi passen denk ik, geef de bas nèt een vollere en mooiere kleur denk ik. :)
Gebruikersavatar
grotesmurf
Berichten: 546
Lid geworden op: 16 mar 2015, 13:08

Bericht door grotesmurf »

Zoals de naam al zegt is de finish nu olie. Waarschijnlijk een Danish oil achtige afwerking. Dat dringt best diep in het hout en schuur je er dus ook niet zomaar even af. De kans is groot dat als je probeert een donkere olie er overheen te smeren dat die niet opgenomen wordt.

Of er een laklaag overheen gepoten is durf ik niet te zeggen. Je zou er gewoon een transparante kleurlak (geen acryl) overheen kunnen kwasten of spuiten voor het gewenste resultaat. Alleen bijenwas gaat denk ik niet een egaal geheel opleveren.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Gebruikersavatar
Buster
Berichten: 1509
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:22

Bericht door Buster »

grotesmurf schreef:Zoals de naam al zegt is de finish nu olie
Dat begrijp ik niet. Het ntf staat voor 'natural flat'. Zou zomaar alleen wax of blanke lak kunnen zijn. Toch?
Laatst gewijzigd door Buster op 08 sep 2015, 16:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Cort >>(ZOOM B3) Nemesis/TC electronic+FMC/Eden.. Novation Bass Station II .... AKG-K&M-Klotz-Neutrik
Gebruikersavatar
grotesmurf
Berichten: 546
Lid geworden op: 16 mar 2015, 13:08

Bericht door grotesmurf »

Ja misschien ook wel. Ik dacht eigenlijk dat het een open pore afwerking was met olie (mogelijk een beetje voorbarige conclusie). Als het wel een lakafwerking is, lijkt mij het mooiste om 'm kaal te schuren, kleurbeits erover (bruin mahonie gemengd met wat oranje), Danisch oil een aantal lagen om de nerf op te trekken en dan een matte of zijdeglans PU lak als krasbestendige afwerking.

Volgens mij kom je qua kleur dan aardig in de buurt van de nek en heb je een behoorlijk robuuste afwerking.

PS kleurbeits is woodstain. Niet de Cetabever van de verfwinkel.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Buster schreef:Het ntf staat voor 'natural flat'.
Staat voor natuurlijk (=blank) (zijde)mat, zegt helemaal niets verder over wat er op zit, maar er zit gegarandeerd iets op, er is geen enkele fabrikant die zijn hout helemaal onbehandeld laat.
Gebruikersavatar
Buster
Berichten: 1509
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:22

Bericht door Buster »

Is ook een goede manier. De olie is wel in fijne kleine potjes te koop.
Cort >>(ZOOM B3) Nemesis/TC electronic+FMC/Eden.. Novation Bass Station II .... AKG-K&M-Klotz-Neutrik
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

Bericht door Rolandboer »

Klinkt als een goed plan Grotesmurf, bedankt!
Ik ben een behoorlijke noob op dit soort vlakken, maar PU zal vast voor polyurethaan staan neem ik aan?

Het is dus wel iets meer werk dan ik had gedacht met de bijenwas wat ik van plan was, dan wordt dat een leuk project voor in de herfstvakantie als ik de bas weer meeneem naar mijn ouders. Dan ga ik er samen met mijn vader mee bezig, dat lijkt me verstandiger dan dat ik het in mijn eentje ga proberen als beginneling qua DHZ'en.

Bedankt voor het meedenken allemaal!
En succes met jouw projectje buster, laat je het weten als het zover is?
Gebruikersavatar
Buster
Berichten: 1509
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:22

Bericht door Buster »

Is goed; maar dat wordt ook niet eerder dan mijn herfstvakantie.
Cort >>(ZOOM B3) Nemesis/TC electronic+FMC/Eden.. Novation Bass Station II .... AKG-K&M-Klotz-Neutrik
Gebruikersavatar
grotesmurf
Berichten: 546
Lid geworden op: 16 mar 2015, 13:08

Bericht door grotesmurf »

Graag gedaan :)

Ik heb zelf een body van een SR500 op een dergelijke manier aangepakt. Kale mahonie is verbazingwekkend licht van kleur.
Na het afschuren van de originele lak heb ik Rustin rood mahonie woodstain gebruikt en dat was geen succes. Het bleek een veel te koele kleur te worden. Zelf bruin mahonie is al aan de koele kant. Vandaar het advies er iets oranje bij te mengen om een mooie warme kleur te fabrieken.

Momenteel ben ik met een knutselbasje bezig en daar heb ik woodstain op waterbasis voor gebruikt. Zakjes met poeder van Italiaans fabrikaat.
Hij wordt oranje. Daar moest bij de oranje nog wat geel bijgemengd worden om de juiste kleur te krijgen.
Altijd eerst testen op een stukje afvalhout en niet vertrouwen op de kleurvoorbeelden op het potje/zakje. Dat bespaart je enorm veel frustraties.


Dit is de SR500 met bruin mahonie als beits
Afbeelding
Afbeelding
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

Bericht door Rolandboer »

Ziet er goed uit GroteSmurf!
Dat is nagenoeg de kleur die ik zelf in gedachten heb, misschien nog héél iets donkerder.
Ik ga me er de komende weken rustig op voorbereiden zodat ik in de herstvakantie lekker kan knutselen aan de bas.

Mocht het zover zijn dan laat ik zeker weten hoe het verloopt. :)
Gebruikersavatar
grotesmurf
Berichten: 546
Lid geworden op: 16 mar 2015, 13:08

Bericht door grotesmurf »

Ik denk dat je dan, gezien het lichtere hout, aan walnoot moet gaan denken. Dat is als je beits van Rustin gaat gebruiken. Succes :)
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Plaats reactie