LG hi-macs (Corian) bas

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

LG hi-macs (Corian) bas

Bericht door rensbass »

Mn jazz is af, en had al een ideetje op de plank liggen.
K ben meubelmaker/interieurbouwer en op mn werk maken we dus wel eens aanrechtbladen van LG hi-macs solid surface. Das een mond vol voor iets wat je kan vergelijken met Corian.

Het is een 12mm dik materaal, knetterhard kunststof-composiet. Mijn idee is om er een bas van te maken. Alleen de body, er zou dan een gewoon houten hals op komen.
Hebben jullie nog ideeën? K heb wat reststukken tot mn beschikking, maar heb zelf nog geen werk-ervaring met t spul. En mn collega's gebruiken t ook nooit op deze manier.
Problemen die ik tegen kom zijn o.a. dat je er geen schroef in kan draaien, dat t erg zwaar is.
K denk aan snaren door de body, zodat er niet zo heel veel trekkracht op de brug komt.
Body 3x12 mm op elkaar, waardoor ik m deels hol kan maken.
t lijkt me zomaar leuk om ns te proberen.
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

klinkt als een soort Trespa variant (Trespa is een merknaam).
Schroeven hoeft geen probleem te zijn, gat boren en de schroefdraad tappen. Poepen zonder douwen en eigenlijk een nettere verbinding als met zelftappende schroeven.
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Bericht door rensbass »

T is geen trespa, (volkern) daar ben ik nog wel wat bekend mee. T is een door en door homogeen materiaal wat goed glad te schuren is, zelfs te polijsten tot hoogglans. Word gemaakt van afval slakken uit aluminiumerts (geloof ik) misschien kan ik er draad in tappen, de brug krijg ik in principe wel vast. K zit meer met de elementen. Daarvoor zat ik te denken aan m3 boutjes met een contrahuls via de achterkant van de body. (Een stukje multiplex inlijmen ter plekke van de elementen is ook een optie, maar minder leuk)
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7651
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Denk dat ik over messing inserts voor zou gebruiken. Dat spul lijkt hard, maar de sterkte valt eigenlijk best tegen.
Staat ook wel "classy" overal inbus boutjes en busjes. (IMHO)
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Een dunne spleet aan de achterkant met afdekplaatje. Dan kunnen alle draadjes van de elementen achter het element via een gaatje naar die centrale sleuf aan de achterkant. Dus vooraan vast schroeven. Gaatje onder het element naar de sleuf. Dan ter hoogte van de knoppen een cavity waar alles samenkomt.

Ik zat ff naar dat materiaal te kijken. Lijkt me tegek.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7651
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Da's een goeia ja, of misschien helemaal uithollen om het gewicht te verlagen?
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Bericht door rensbass »

Mn idee dusver zou zijn 3 lagen van 12 mm op elkaar, waarvan de middelste slechts een kader is (m.u.v.neckpocket en brug) dus "volledig hol" bedrading zou t probleem niet worden denk ik. K zal eerst nog ns wat proefjes doen met schroeven er direct in.
We hebben wel messing inserts, maar das volgens mij allemaal m4, dat vind ik nogal grof om te gebruiken voor de elementen vast te zetten. K wil m wel back-routed maken, met een backplate.
Kleur wordt waarschijnlijk wit met grijze kern (12-12-12)
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1021
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Bericht door Jimb »

Het is al eerder gedaan, dus waarom niet:
Afbeelding

En hier iemand die een strat houten achterkant met corian top en toets heeft gemaakt.
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Die witte toets van die strat vind ik er geniaal uit zien!
Afbeelding
Gebruikersavatar
bobbelmans
Berichten: 3931
Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:27

Bericht door bobbelmans »

Inderdaad gaaf zeg die witte toets!
face down in the dirt
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Bericht door rensbass »

Ik had al ns gegoogled, maar kon er niks over vinden. Slechts 1 gitaar met ledverlichtint erin. Maar kijk dat geeft de burger moed.
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7651
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Gaaf, die strat, zou die frets denk ik wel lijmen, erin persen lijkt me eng, zie dat maar eens recht te breien als dat Corian uitbreekt.
Die slagplaats is wild, maar dat kan best de rest is zo strak.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

Bericht door en Adriaan »

blablas schreef:Die witte toets van die strat vind ik er geniaal uit zien!
Ziet er inderdaad wel origineel uit.
Kan natuurlijk ook met een houten toets.
Moet ik onthouden.
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7925
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Bericht door BassKees »

Net als deze:
Afbeelding
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

Bericht door en Adriaan »

Tja, die vind ik dan weer niet erg mooi.
Plaats reactie