Het bouwen van een mobiele basgitaarversterker

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
LeoBas
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 aug 2011, 22:26

Het bouwen van een mobiele basgitaarversterker

Bericht door LeoBas »

Deze zomer was ik in Berlijn en daar zag ik een onwijze jamsessie op straat ontstaan met blazzers, toetsen, gitaar, zang en ja... een elektrische basgitaar.
De basgitarist had op een steekwagentje een stack gebouwd van een autoaccu en een Markbass versterkertje. In de versterker zelf had hij aanpassingen gemaakt zodat het apparaat 12v spanning kan verdragen van de accu. Inspiratie alom.

Zo is het projectje "mobiele basgitaarversterker" geboren. Wellicht heeft iemand iets aan deze beschrijving en de opmerkingen.

Ik wilde dat 't systeem de volgende eigenschappen had:
- Mobiel (rollend en als rugzak vervoerbaar)
- stevig
- max 20kg
- 8u speeltijd
- genoeg geluid om met basgitaar mee te komen met blazers en lichte percussie
- te gebruiken als module om full range muziek af te spelen

Dit bracht me op de volgende boodschappenlijst:
- autoaccu
- autoversterker
- speakerkast liefst een 3 of 2 wegsysteem met ingebouwde hoog/laagfilters zodat zowel basgitaar en full range mp3s prima weer te geven zijn (verder meer dan 50w rms)
- Accudruppellader
- voltmeter
- schakelaar
- accuklemmen
- RCA naar tulp
- koppelstuk van kleine jack naar grote jack
- koperdraadjes
- Zekering! + houder
- krimpkous
- soldeertin
- hout voor behuizing
- lak voor hout
- een lading bouten en moeren
- hoekijzers
- wieltjes
- deurstoppers als poten
- rolkofferstang
- rugzakhengsels
- stevig Klittenband

Hier wat specificaties van de boodschappen:
Autoaccu:
Ik heb gekozen voor minimaal 40AH. Deze accu weegt een kilo of 8. Iets lichter zou zijn om 2 6v scooteraccu's zo te schakelen dat er ook 12v spanning ontstaat. Ik kon deze accu echter voor niks krijgen en na het doormeten bleek dat er nog genoeg Ampère Uur (AH) in zat. De autoaccu heeft een handig formaat van 20x20x18
Het is handig om een voltmeter in het systeem op te nemen. Als de voltmeter onder 10v aangeeft kan de accu eerder stuk gaan.
Een zekering direct achter de + pool van de accu is aan te raden. Mijn lokale elektronicaboer heeft een handige sleuf waar z'on autozekering in kan. Ik heb er op aanraden van hem een zekering in gedaan van 20A.

Autoversterker:
Er is veel te verkrijgen op dit gebied. In dit onderdeel heb ik ook te veel tijd gestoken. Mijn zoektocht bracht met op printplaatjes van TI (van die rekenmachines Texas Instruments) die een passende versterking zouden maken. Dit zijn Klassse D versterkers die een hoog rendement hebben. Nu heb ik een Blaupunkt klasse AB versterker die naast versterking van het signaal accuzuur gebruikt om warmte te genereren :roll: Ik ben hier toch mee aan de slag gegaan omdat ook deze versterker voor het oprapen lag. Mocht dit niet bevallen kan ik altijd nog een aanpassing maken.
Voor mijn toepassing zocht ik een monoblock die daadwerkelijk 50w RMS uitzendt zonder vervorming. Ik kwam dus uit op de Blaupunkt GTA 2 Spezial (https://www.gebruikershandleiding.com/B ... 59409.html)
Afbeelding

Speakerkast:
In eerste instantie wilde ik zelf een speakerkast bouwen die voor basgitaardoeleinden perfect zou zijn. Een speakerkast met een eminence speaker met een behuizing van goed hout met perfecte frequentieafstemming. Zodoende kwam ik op https://www.zelfbouwaudio.nl. Deze site met forum is een aanrader voor ieder die dit wel wil. Het zou echter voor mij te duur worden en ik kwam een speakerkast tegen die ik voor niks kon krijgen. Een 3-weg systeem van Pioneer met ingebouwde hoog/laagfilters. Dit bracht me op het idee dat ik ook fullrange mp3s mooi zou kunnen weergeven. De keuze was voor mij snel gemaakt.
Ik heb de speaker met extra stevig klittenband vast gemaakt aan de bodemplank. Op deze manier kan ik de speaker ook ergens op zetten of makkelijk voor een andere speaker kiezen als ik nog een betere tegen het lijf loop.

Accudruppellader:
Houd marktplaats in de gaten. Soms komen er prima accu druppelladers voor mij voor een tientje of 2. Ik heb de Optimate 2 gekocht van een failliete motor accessoire winkel.

RCA naar tulp:
Van basgitaar naar versterker

Voorversterking:
Ik heb actieve basgitaren. Dit, of een voorversterker is iets wat je in je overwegingen mee kunt nemen.

Stroomschema en solderen:
De versterker heeft een "remote" aansluiting. Deze loopt via een + kanaal via het contactslot in de auto. Op deze manier schakelt de versterker in als de auto start. Ik heb er voor gekozen om 2 "stroomcirkels" te maken vanaf de + en - van de accu. 1 "cirkel" die direct van de accu naar de + en - van de versterker gaat en 1 "cirkel" die van de accu naar de voltmeter, de schakelaar en de "remote" aansluiting gaat. Op deze manier meet ik alleen het voltage als het systeem ingeschakeld is en gaat de versterker aan met de schakelaar.

Ontwerp:
Ik ben opzich blij met mijn ontwerp. Het past op m'n rug en ik kan het apparaat met de wieltjes en het handvat prima als rolkoffer vervoeren. Ik realiseer me nu wel dat het handiger was geweest als ik de accu nog dichter tegen de achterkant had geïnstalleerd. Bv. door een uitsparing ter grootte van de accu te maken in het tussenschot.

Het resultaat van dit geklus heb ik als bijlage toegevoegd. Een video of geluidsopname is niet gelukt.
IMG_20151016_114516.jpg
IMG_20151016_114812.jpg
IMG_20151016_114606.jpg
Groeten,
Leo
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Tof! Maar hoe klinkt het?! :D
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Ik heb net ook zo'n systeem af. Ik gebruikte een Bouyer mobiel P.a. systeempje. Ik heb er een laptop accu in zitten. Ik gebruik 3 boxen. Twee kleine voor monitor. 1 main speaker wat een P.A. monitor is. De twee kleine speakers zijn 16 ohm speakers de P.A. is 8 ohm. Maakt samen 4 ohm.

Gitaar input
microfoon input
line input die ook instrument level accepteert.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Plaats reactie