The birth of a jazz bass

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
klamboestabeer
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 mar 2013, 15:44

Bericht door klamboestabeer »

Het volgen van bouwprocessen van anderen heeft mij idd vele inzichten gegeven. Dat is ook precies de reden dat ik dit bouwverslag schrijf.
Muziekschuur schreef:Wat aanvullende foto's van die nek sla ik niet af. Al wat bekend van de hardware?
Er zullen her en der nog behoorlijk wat foto's van de hals gaan volgen. De hardware is zeker bekend.

duesenberg tuners. wilkinson brug. cts potmeters incl rotary switches. handgedraaide knoppen. handgewikkelde elementen. en een balanced string set van d'addario. En uiteraard een houten slagplaat om het af te maken
I did not fail, i just found 1000 ways that did not work
Gebruikersavatar
klamboestabeer
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 mar 2013, 15:44

Bericht door klamboestabeer »

De oplettende lezer zal gemerkt hebben dat ik een stap heb overgeslagen. Als je goed kijkt zie je op de foto waar de hals op de fretslot mal ligt dat de achterkant van de hals al gevormd is. Dit heb ik voor het zagen van de fretsleuven gedaan omdat zodra je hout van de hals af haalt hij altijd wat zal bewegen. Ik heb er voor gekozen om de ruwe ronding in de hals te zetten en daana het fretbord nogmaals na te lopen met de radiusblok voordat ik de sleuven heb gezaagd. Mijn excuses voor de niet chronologische volgorde. We gaan nog even een stapje terug dus.

Op de computer heb ik een dwarsdoorsnede getekend van de hals op de 1e en twaalfde fret. via deze dwarsdoorsnede heb ik bepaald waar ik de facetten op de hals zet om het gewensete halsprofiel te verkrijgen. Ik ga voor een volle c-shape, en de breedte van de 1e fret zit op 40mm. precies tussen een precision en jazz hals in. Na het uitzetten van de facetten op de hals heb ik hem schuin langs de lintzaag gehaald. Dit is best een secuur klusje maar als alles goed gaat heb je een mooi begin.

Afbeelding

en de andere zijde

Afbeelding

Na deze grote facetten zijn met de rasp nog twee sub facetten gemaakt en door middel van de bandschuurmachine heb ik het voorlopige halsprofiel afgewerkt. Door de schuurmachine op zijn zijde vast te klemmen heb je goed zicht op je werkstuk en kun je de hals mooi regelmatig heen en weer bewegen

Afbeelding

na een kwartiertje werk met de schuurmachine ziet het er al vrij aardig uit. alleen de transities hebben nog wat extra aandacht nodig

Afbeelding
Afbeelding
I did not fail, i just found 1000 ways that did not work
Gebruikersavatar
klamboestabeer
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 mar 2013, 15:44

Bericht door klamboestabeer »

Nu dat laatste is bijgehaald, gaan we verder vanaf het zagen van de fretsleuven. Na het zagen van de sleuven is het zaak het fretbord te ontdoen van zijn laatste krasjes. Een velletje p1200 en wat minuten verder ziet het er netjes uit.

Afbeelding
Afbeelding

Wenge is zeer goed te polijsten en heeft ook geen verdere afwerking nodig. De volledige hals zal dan ook blank blijven. Dit voelt fantastisch aan, en na een paar dagen spelen zal het de gladste hals worden die je ooit in je handen hebt gehad. Ik vind het fantastisch aanvoelen.

Nu ik precies weet waar de fretsleuven zitten, kan ik de transitie van de kop naar het fretbord afwerken. Een schuurrol in de boormachine maakt hier licht werk van.

Afbeelding

Side dots staan als volgende op de lijst. Ik heb er voor gekozen om geen positiestippen op het fretbord te maken zodat er geen afleiding is van de tekening in het hout.
Een simpel gaatje in een hoekijzer zorgt er voor dat de side dots netjes uitgelijnd zijn vanaf de rand van het fretbord. Zoals je ziet heb ik wederom tape gebruikt om de potloodstreepje goed zichtbaar te maken. Het is overigens verstandig om op de de mal voor het zagen van de fretsleuven de positiestippen ook aan te brengen. Het zal voor mij niet de eerste keer zijn dat ik hiermee de mist in ga, en zo heb je een extra controlepuntje bij het plaatsen.

Afbeelding

Met wat secondenlijm worden de stippen in de hals verlijmd

Afbeelding

Vanaf dit punt is het een kwestie van de transities symetrisch maken en de hals volledig opschuren tot p1200. Dit is vrij langdradig en hoe meer aandacht je hier aan besteed, hoe mooier het reslutaat zal zijn. Ik heb hier geen foto's van gemaakt helaas, waarschijnlijk omdat het zo'n ontzettend geestdodend werk is. De volgende keer gaan we over tot het plaatsen van de frets.
I did not fail, i just found 1000 ways that did not work
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

ik vind dit echt bijzonder knap ambachtelijk werk :worship: :worship: :worship:

m.b.t. elektronica kan ik héééél veel geduld opbrengen , en ben ik soms echt zeikerig tot in de details.
Hout bewerken is nooit m'n sterke kant geweest , vandaar m'n respect voor 't vakmanschap en het geduld/precisie dat men er voor opbrengt. :worship: :worship: :worship:
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

misschien een hele rare vraag van mij :

Hoe kun je nou van te voren goed/redelijk inschatten hoe het eindresultaat zal gaan klinken ???

Ik ben echt een leek op dit gebied :|

Hoe voorkom je nou bijv dat er resonantie-waarden zich kunnen manifesteren in je ontwerp , waarbij gevreesde zgn "dead-spots" kunnen ontstaan ?
Gebruikersavatar
klamboestabeer
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 mar 2013, 15:44

Bericht door klamboestabeer »

Beste Mr. Lee bedankt voor de lovende woorden.

Hout is een zeer veelzijdig materiaal en de verschillende houtsoorten hebben allemaal eigen klank karakteristieken. Eiken heeft veel hoog, linden klinkt wat wolliger in het laag. In dit geval heb ik voor swamp ash als body gekozen. Dit geeft wat minder middentonen en is beter vertegenwoordigd in het hoog en laag. Dit in combinatie met een wenge hals, die juist heel rijk is aan lage middentonen, zou een uitgebalanceerd geheel moeten geven. Maar hoe de gitaar uiteindelijk gaat klinken hangt van veel meer factoren af. Electronica, en misschien nog wel meer de snaren die men gebruikt. Het blijft een educated guess hoe ieder individueel onderdeel het geluid van de gitaar zal beinvloeden. Hout heeft bij een acoustische gitaar uiteraard veel meer invloed op de klank dan bij een elektrische.

Op het gebied van dode tonen is geloof ik wat gemakkelijker antwoord op te geven. Ieder object op deze wereld heeft een eigen frequentie. Op het moment dat de eigen frequentie van je gitaar gelijk ligt met de noot op een bepaalde fret dan ontrekt de gitaar als het ware energie uit de trillende snaar door mee te gaan trillen. Dit resulteerd in een noot die snel uitsterft en weinig harmonische content heeft. oftewel een dode noot. Je kunt dit tegen proberen te gaan door een zo stijf mogelijke hals te bouwen, zodat de eigen frequentie van het instrument boven de mogelijke frequenties komt te liggen van de noten op je fretbord. Dit is een van de redenen waarom je bij een bas vaak een gelamineerde hals ziet. Wenge is een Extreem stijve houtsoort dus bij deze bouw was ik niet zo bezorgd over dode noten.

Bij een gitaar is het wat lastiger op te lossen omdat er veel meer hoge noten op je fretbord zitten, en je er bijna van uit kunt gaan dat de eigen frequentie van je hals binnen dit gebied valt. Mocht je hier last van hebben kan het helpen om gewicht aan de kop toe te voegen of juist weg te halen, om op deze manier de eigen frequentie van het instrument precies tussen twee tonen in te laten vallen. Het zal het probleem niet oplossen, maar een verbetering zou mogelijk moeten zijn.

Mocht ik iets gemist hebben, dan zijn er vast veel ervaren personen op dit forum die dit verhaal kunnen toe lichten of kunnen aanvullen.
I did not fail, i just found 1000 ways that did not work
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

Ik wist al jaren geleden ( door schade en schande ) van de natuurkundige achtergrond/oorzaak van het fenomeen "dead-spots" .

Soms is het met een simpel "foefje" op te lossen .

Zo heb ik een poos geleden , hier bij een locale machine-fabriek twee gewichtjes laten steken uit een r.v.s.-as , die ik aan weerskanten van de krul van m'n elektrische upright bass heb gemonteerd.

( netjes zwart gespoten , en zo goed als on-opvallend )

Dit kwam de sustain van het instrument zeer ten goede. :wink:

"Eigen-resonanties" zijn vervelende verschijnselen in een instrument :|,
het lijkt me daarom zo frustrerend als je er per-ongeluk mee wordt geconfronteerd nadat je er eerst zo veel werk/tijd in hebt gestoken .
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 21 nov 2015, 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
klamboestabeer
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 mar 2013, 15:44

Bericht door klamboestabeer »

Dat zijn mooie oplossingen inderdaad. En resonanties zijn niet alleen bij instrumenten problematisch. Bruggen, wolkenkrabbers e.d. zijn hier ook onderhevig aan. Waarbij de nieuwe loopbrug in venetie nog een mooi recent voorbeeld is.
I did not fail, i just found 1000 ways that did not work
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

Ik doe het jullie ( ook "en Adriaan" ) i.i.g. niet na .

Nogmaals : Knap vakwerk hoor ! :jaaaaa: :jaaaaa:
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

eigen resonantie ( nou je het toch over een brug had )

https://www.youtube.com/watch?v=3mclp9QmCGs" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
klamboestabeer
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 mar 2013, 15:44

Bericht door klamboestabeer »

Haha ja. Galloping Gertie. Een schoolvoorbeeld van een bouwkundig fiasco :facepalm:
I did not fail, i just found 1000 ways that did not work
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

Ik ben echt razend benieuwd naar het eindresultaat . ( en of je voorspelling van de klank mbt de gebruikte hout-soorten redelijk gaat uitkomen )

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
Gebruikersavatar
klamboestabeer
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 mar 2013, 15:44

Bericht door klamboestabeer »

De bas is al een tijdje klaar. Ik schrijf dit verslag achteraf omdat de combinatie van mijn perfectionisme en mijn lange afstandsrelatie ervoor hebben gezorgt dat dit verhaal ongeveer twee jaar geduurd heeft. Zelf ben ik zeer tevreden over het geluid, maar ik ben dan uiteraard bevooroordeelt. Wel kan ik vertellen dat ik ondertussen door verschillende muziekanten gevraagd ben om van bas te wisselen als ik op een andere sta te spelen.
Laatst gewijzigd door klamboestabeer op 30 nov 2015, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
I did not fail, i just found 1000 ways that did not work
Gebruikersavatar
klamboestabeer
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 mar 2013, 15:44

Bericht door klamboestabeer »

Tijd voor het fretten van de hals. Het fretten kan een zeer frusterende bezigheid zijn als de sleuven niet de goede afmeting hebben. Als alles klopt is het daarentegen een vrij eenvoudig proces. Van het radiusblok heb ik een stukje afgezaagd en hiervan een pers gemaakt die i.c.m. de kolomboormachine hier licht werk van maakt

Afbeelding

Eerst klop ik aan 1 zijde de fret op zijn plaats. Daarna pers ik hem volledig er in met het hulpstuk.

Afbeelding

Na een half uurtje werk zitten alle fretjes netjes op hun plaats.

Afbeelding

Afbeelding

Na het afknippen van de overhangende stukken en het verder vlak vijlen met de zijkant van de hals, is het fretwerk voorlopig klaar. Het levelen van de frets doe ik terwijl de hals een week of twee onder spanning heeft gestaan.
I did not fail, i just found 1000 ways that did not work
Gebruikersavatar
klamboestabeer
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 mar 2013, 15:44

Bericht door klamboestabeer »

Nu de hals zoveer klaar is, kan er gekeken worden of de mal voor de halspocket nog netjes past. Dit is het geval. Tijd om gaten te gaan frezen dus.

Afbeelding

De master mal wordt op de body geschroefd om het gat voor de elektronica te frezen. En als dit achter de rug is wordt de mal voor de halspocket en de elementfrezingen op de body geschroefd.

Afbeelding

Behoorlijk wat spaanders later houden we een body over met strakke uitsparingen.

Afbeelding

Doordat de mal van de elementen uit twee delen bestaat, zie eerdere post, zijn de hoekjes met een kleine radius goed te frezen en passen de elementen netjes in de uitsparing.

Met een lange boor verbind ik alle holtes. Dit is nog een behoorlijk zenuwslopend werkje. En zorgen dat de boor niet aan de achterkant er uit komt is uiteraard vanzelfsprekend.

Afbeelding

Nu dit klaar is kan ik voor het eerst de hals aan de body schroeven en kijken of alles netjes past.

Afbeelding

De knoppen op de mockup zijn nog in ontwikkeling. Maar de voorlopige resultaten geven hoop.

Met de hals aan de body bevestigd kan ik nu ook eindelijk testen of mijn berekeningen qua gewichtsverdeling kloppen. Met de bas ondersteund op de neckplate en alle onderdelen op hun plaats had ik niets te klagen.

Afbeelding

Dit had een kleine jubelstemming tot gevolg. Maar hoogmoed komt voor de val, en zo liet ik dit project wederom een tijdje liggen. De volgende stap is het schuren en lakken van de body.
I did not fail, i just found 1000 ways that did not work
Plaats reactie