Welk gereedschap heb je altijd bij je naar optredens?

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13425
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Welk gereedschap heb je altijd bij je naar optredens?

Bericht door LeftyJ »

Ik weet dat er wel eens een topic is geweest over wat iedereen meeneemt naar optredens, maar ik kan het niet meer vinden en eigenlijk is mijn vraag ook specifieker: al die reservesnaren en -batterijen en zo, dat weet ik nu wel. Ik ben benieuwd zonder welk gereedschap de zelfsleutelaars hier in ieder geval niet de deur uit gaan! Ik heb altijd wel wát bij me, maar ik wil iets uitgebreiders. Ik zou graag een goed, praktisch en compact setje hebben waar ik in de meeste situaties genoeg aan heb en waar ik ook wat afstelwerk on the fly mee kan doen.

Thomann heeft een paar leuke sets in het assortiment van Cruztools, Ernie Ball en Chess Tools om maar wat te noemen en die zien er op het eerste gezicht aardig uit. Deze bijvoorbeeld:
Cruztools GTR-1
Cruztools BAS-1
Cruztools Stagehead compact tech kit
(de capo is als hulpmiddel bij afstellen van de halspen e.d. en niet om daadwerkelijk bij het spelen te gebruiken)
Ernie Ball tool kit

Ik hoor graag wat meningen en gedachten!

Wat ik op dit moment in ieder geval altijd meebreng zijn een multitool (Gerber Multiplier 600 Pro Scout met bitsetje), een inbussetje (gewoon zo'n blokje met losse sleutels met alleen Europese maten, voor de bassen waar ik live mee speel is dat voldoende) en een LED-zaklampje (deze, simpeler kan bijna niet maar hij is gruwelijk fel en verlicht een behoorlijk gebied). Die zitten gewoon in mijn gigbag. Waar ik naartoe wil is een klein accessoirekoffertje waar ik ook mijn kabels in wil vervoeren, en evt een extra 1-Spot voor noodgevallen. Thomann heeft daar een mooi koffertje voor van flightcasemateriaal, van Thon.

Shoot!
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Bericht door rensbass »

Ik heb altijd een gereedschapkoffertje van de praxis mee. Daar zit in:
snoeren 2x
speakerkabel
voedingssnoer
One-spot 2x
extra daisy-chain
extra patch-kabels
mn effectjes (3stuks)
schroevendraaiers 4x
zij-kniptang (volgens mij ook een combinatie-tang)
wat tigh-wraps
sjorbandje
wat plectrums

Er zat ook een pennenkokertje bij, met wat bitjes en imbusjes, maar die licht even thuis. Moet er weer ns terug in.
Het meeste heb ik nooit nodig, maar soms is t wel ns handig.

.......geen duct-tape trouwens......
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Bericht door A-lex »

multifunctionele schroevendraaier (groot en klein kruis groot en klein plat ) combinatietang ,klein Engels sleuteltje, en een multimeter

verder tape, secondenlijm en batterijen.
zit allemaal in een doosje in mijn baskoffer.
ik twijfel soms nog om een soldeerbout mee te nemen.

kabels heb ik altijd extra in de kabelkist.
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7204
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Bericht door HNZ »

Deze van Ibanez:

Afbeelding

Een zaklampje - hoewel m'n iphone daarvoor ook volstaat
Tape
Extra snaren
Doekje
Mes
Pen/stift

EDIT: O ja, en tegenwoordig een leesbrilletje :oudezak:
Gebruikersavatar
bazz59
Berichten: 3724
Lid geworden op: 09 jul 2007, 23:26

Bericht door bazz59 »

Waarom dat meezeulen , als er tijdens het optreden iets fout gaat kan je het toch niet stoppen om eerst naar het euvel te zoeken, dan b.v. wat te gaan solderen enz....
Vergis je niet tussen mijn persoonlijkheid en mijn houding.
Mijn persoonlijkheid is wie ik ben.
En mijn houding hangt af van wie jij bent.
Gebruikersavatar
baskruit
Berichten: 1201
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:55

Bericht door baskruit »

bazz59 schreef:Waarom dat meezeulen , als er tijdens het optreden iets fout gaat kan je het toch niet stoppen om eerst naar het euvel te zoeken, dan b.v. wat te gaan solderen enz....
Inderdaad. Daar zijn backup bassen voor.
Druk op CTRL-W voor de advanced options
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

Bericht door en Adriaan »

Ik neem geen enkel gereedschap mee naar een optreden.
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7204
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Bericht door HNZ »

bazz59 schreef:Waarom dat meezeulen , als er tijdens het optreden iets fout gaat kan je het toch niet stoppen om eerst naar het euvel te zoeken, dan b.v. wat te gaan solderen enz....
Deze van Ibanez:

Afbeelding
OMDAT: M'n ervaring is dat er af en toe toch iets moet worden afgesteld, aangedraaid e.d. voor of tijdens een optreden.

Een zaklampje - Omdat: Er op een podium of in een kroeg altijd van die donkere hoekjes zijn waar je nou net even iets moet zien/aansluiten/omschakelen e.d.
Tape - Omdat: Er altijd wel iets tijdelijk vast-of afgeplakt moet worden.
Extra snaren - Omdat: Tja, voor de zekerheid, alhoewel ik nog nooit (!) een snaar op een bas heb gebroken.
Doekje - Om je hals en snaren beetje van zweet te ontdoen.
Mes - Omdat: Een mes komt altijd van pas.
Pen/stift - Omdat: Er vaak wijzigingen in de setlist zijn of opmerkingen en om (heel af en toe) een handtekening te zetten op een CD.

Goede argumenten toch? :wink:

Tegenwoordig een leesbrilletje omdat ik een oude zak aan het worden ben...
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1021
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Bericht door Jimb »

Flesopener :mrgreen:

Heb wel altijd 4 basgitaren bij, maar geen vervangende (1x fretted normaal, 1x fretless, 1x 12 snaar en 1x UEB) hoewel het wel op een andere bas te spelen is mocht er 1 echt uitvallen..
extra kabel is wel handig.

Ik heb nog wel een multitool bij, maar eigenlijk nog nooit nodig gehad. Extra setje snaren heb ik alleen voor de 12snaar bij, maar dat is meer dat ik hem dan niet ergens thuis neerleg en kwijt raak.
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Gebruikersavatar
bazz59
Berichten: 3724
Lid geworden op: 09 jul 2007, 23:26

Bericht door bazz59 »

HNZ schreef:

OMDAT: M'n ervaring is dat er af en toe toch iets moet worden afgesteld, aangedraaid e.d. voor of tijdens een optreden.

Een zaklampje - Omdat: Er op een podium of in een kroeg altijd van die donkere hoekjes zijn waar je nou net even iets moet zien/aansluiten/omschakelen e.d.
Tape - Omdat: Er altijd wel iets tijdelijk vast-of afgeplakt moet worden.
Extra snaren - Omdat: Tja, voor de zekerheid, alhoewel ik nog nooit (!) een snaar op een bas heb gebroken.
Doekje - Om je hals en snaren beetje van zweet te ontdoen.
Mes - Omdat: Een mes komt altijd van pas.
Pen/stift - Omdat: Er vaak wijzigingen in de setlist zijn of opmerkingen en om (heel af en toe) een handtekening te zetten op een CD.

Goede argumenten toch? :wink:

Tegenwoordig een leesbrilletje omdat ik een oude zak aan het worden ben...
Dat brilletje wil ik nog door de vingers zien :oudezak:

Zorgen dat je materiaal in orde is voordat je thuis vertrekt.
Ik ga nooit in donkere hoekjes zitten , als er iets moet ingeplugd worden daar is onze pa man voor :mrgreen:
Tape , snaren en een doekje , dat is geen gereedschap. Doekje zit bij mij steeds in de baskoffer om na afloop de snaren af te kuisen.
Een mes mag je niet hebben want dat is een wapen. :facepalm:
:mrgreen:
Vergis je niet tussen mijn persoonlijkheid en mijn houding.
Mijn persoonlijkheid is wie ik ben.
En mijn houding hangt af van wie jij bent.
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8194
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Bericht door Peachabell »

Geen. Hoogstens een reservebas.

Zelfs een nieuwe snaar op de bas leggen vind ik al een ramp tijdens een optreden.
Dan pak ik liever een andere bas, of leen er een.

Optredens zijn bedoeld om te spelen, niet om in helt halfdonker aan de zijkant van het podium te gaan lopen rommelen.
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7204
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Bericht door HNZ »

bazz59 schreef: Zorgen dat je materiaal in orde is voordat je thuis vertrekt.
Tja, mijn materiaal is altijd in orde, maar er kan altijd iets gebeuren, losraken, of anderszins en onze gitarist zanger is een warhoofd.
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7204
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Bericht door HNZ »

bazz59 schreef:Ik ga nooit in donkere hoekjes zitten , als er iets moet ingeplugd worden daar is onze pa man voor
Ik heb geen PA man. Sterker nog, we hebben niet eens een PA!
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7204
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Bericht door HNZ »

bazz59 schreef:Een mes mag je niet hebben want dat is een wapen.
Daarom! :D

Èn het is gereedschap...
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13425
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Bericht door LeftyJ »

Ik heb altijd een mes bij me, behalve als ik uitga. Als ik aan het werk ben hangt er zelfs een vast mes in een holster aan mijn broek. Vergeet ik wel eens als ik onder werktijd bijvoorbeeld even een winkel binnenstap of onderweg naar huis even wat boodschappen doe... Oeps! Nog nooit reacties op gehad though.
Plaats reactie