Actieve bas, met 3 eq passief maken met 3 eq??

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6726
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

Bart, volgens mij ben je nu veel energie en tijd in iets aan't steken wat al generaties lang bekend is, maar wat je naar mijn idee mss nog niet wilt horen: wat jij wil, kan eigenlijk niet.

als je je geluid uitgebreid wilt kunnen aanpassen en je speelt op een passieve bas, dan heb je de tone knop op je bas en de eq van je versterker om mee te werken.

als je die mogelijkheden op je bas wilt hebben zodat je in principe niet naar je versterker instellingen hoeft terug te grijpen, dan heb je een actieve onboard pre-amp met eq mogelijkheden nodig.

punt.

ja, er zijn wat mogelijkheden qua pups en schakelingen daarvan maar dat zal je niet de flexibiliteit of dramatische tone veranderingen geven die je wss eigenlijk zoekt.
soms kom je ook wat extra passieve tone shape mogelijkheden tegen, denk bv aan de fatboost van De Gier, maar die zijn zeldzaam en meestal slechts op één specifiek aspect van je geluid gericht.
Gebruikersavatar
Thunder
Berichten: 3547
Lid geworden op: 14 jul 2007, 17:51

Bericht door Thunder »

Een varitone wellicht?

https://www.certainbass.com/varitone.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ondanks zijn onbekendheid toch zo gewoon gebleven.
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Ik sluit me aan bij Stinky; als je nou enkel de passieve stand neemt en eventuele EQ in je (pre)amp regelt dan is het toch goed? Zo zou ik het dan gewoon doen...ik verbaas me dan wel dat je EQ nodig hebt, klinkt de bas neutraal en passief niet lekker genoeg?
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Richard Blom
Berichten: 102
Lid geworden op: 02 aug 2010, 11:41

Bericht door Richard Blom »

Ik heb nog nooit een passieve bas gezien met een driebands eq. Is altijd een (of meerdere) volume pots en een hoog-af filter.
Dat is ook de charme van een passieve bas vind ik. Gewoon puur het karakter van de vingers van de bassist, het hout en de pickups.

Niet te vergeten, de preamp die je in je bas heb zitten doet in principe precies het zelfde als wat je op je versterker regelt.

Daarbij is het overigens ook zo dat je met je pickup selectie ook al veel kan equalizen. Gewoon zorgen voor een lekker soundje op je versterker en de rest met de pickups regelen.
Je voorste pickup geeft over het algemeen wat meer midlaag, je achterste pickup zit wat hoger in het middenregister en beide pickups gecombineerd heb je een lekkere midscoop. Met je tone knop kan je dan nog een beetje spelen in het hoog.
Hangt natuurlijk ook een beetje van het karakter van je bas af maar mijn ervaring is dat dit meestal voldoende is.

Als je toch graag een toonregeling wilt hebben moet je opzoek naar een andere preamp maar hou wel in je achterhoofd dat als je de klank en karakter van je (passieve) bas met die preamp uitvergroot. Dus als je niet tevreden bent over de passieve klank kan je met actieve electronica de boel wel iets op op poetsen maar gaat uit eindelijk toch weer dat kunstmatige (actieve) horen.
Plaats reactie