Actieve bas, met 3 eq passief maken met 3 eq??

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
viersnaar
Berichten: 2056
Lid geworden op: 08 mar 2008, 12:36

Actieve bas, met 3 eq passief maken met 3 eq??

Bericht door viersnaar »

Vraagje: Ik heb een [heel mooie] Sandberg, waarbij ik niet helemaal kan wennen aan het actieve geluid. De bas is wel passief te schakelen, mar dan is er geen toonregeling meer mogelijk, dat vind ik wel heel jammer.

Nou was ik aan het denken om het actieve deel er uit te [laten] halen, en 100% passief te maken, maar dan wel mét de mogelijkheid om te switchen tussen humbucker en single-coil, een balansknop én een 3 bands eq.

KAN dit? Of is een 'meerbands' EQ alleen mogelijk bij een actieve voorversterker?

Eventueel zou ik me ook nog kunnen voorstellen dat ik er een 'standaard' Jazz configuratie in laat zetten [V-V-T], met de mogelijkheid om te switchen tussen bucker en singlecoil. [maar dan heb ik teveel gaatjes in de body, vind ik ook weer jammer... ]

Iemand ideeën?
Belangrijkste voor mij is dat de bas zo 'passief' mogelijk wordt, mét toonregeling en switch tussen bucker en singlecoil.

Afbeelding
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2342
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Bericht door MaartenV »

Een passieve toonregeling draait alleen hoge tonen weg (op basis van een schuifweerstand en een condensator). Een EQ betekent dat je tonen kunt wegdraaien én bijdraaien, dat laatste kan alleen met een voorversterker.

Je kunt allerlei schakelopties laten aanleggen, afhankelijk van welke elementen je hebt. Voor Volume-Volume-Tone (of Volume-Blend-Tone) heb je maar drie knoppen nodig. Je kunt dan loze knoppen laten zitten zodat je bas compleet oogt. Of een killswitch maken.
Het is makkelijker als je denkt.
Gebruikersavatar
JoostT
Berichten: 684
Lid geworden op: 22 aug 2010, 00:44

Bericht door JoostT »

Je zou kunnen zoeken op TBX toonregeling, of kijken of je een G&L preamp kan vinden (want die werkt ook passief). Beide opties zijn tweebands, niet driebands en daarmee kan je (in ieder geval bij de G&L preamp) hoog en laag wegdraaien. Je krijgt er nooit wat bij want zoals hierboven al aangegeven, dat kan alleen met een actieve preamp.

Waar je ook aan zou kunnen denken om een hele neutrale (niet kleurende) preamp in je bas te zetten. Ik heb zowel een Noll als een glockenklang preamp gehad die passief en actief (in ieder geval voor mijn oren en met mijn versterker) geen verschil in toon gaven. Maar als het juist gaat om hoe je versterker reageert op een passieve bas ipv een actieve dan heb je alleen de opties hierboven. (overigens is het wel zo dat een glockenklang preamp de optie heeft om in de passieve stand een passieve toonregeling te hebben alleen voor wegdraaien van hoog.)

Succes er mee :lol:
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Sandbergs hebben standaard een Glockenklang preamp. Dus ook deze bas zou in passieve modus een hoog-af toonregeling moeten hebben tenzij je expliciet een andere preamp erin hebt laten zetten.
Gebruikersavatar
viersnaar
Berichten: 2056
Lid geworden op: 08 mar 2008, 12:36

Bericht door viersnaar »

tieleman schreef:Sandbergs hebben standaard een Glockenklang preamp. Dus ook deze bas zou in passieve modus een hoog-af toonregeling moeten hebben tenzij je expliciet een andere preamp erin hebt laten zetten.
Nope... deze bas heeft in passieve stand géén enkele toonregeling. Het is een 'custom' Sandberg; fancy topje, ebben toets, én 3-bands eq [Sandberg eigen 'merk' overigens; er staat Sandberg op de printplaatjes], in tegenstelling tot de normale 2-bands eq.

MaartenV & JoostT: bedankt voor de info alvast.

Edit; met een fotootje van de Sandberg pre-amp:
Afbeelding
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Tsja, je bent dan toch gelimiteerd tot de humbucker split en een hoog-af (en eventueel laag-af) filter. Passieve EQ kan altijd alleen maar cutten en niet boosten.

Wellicht zijn ze dan inderdaad ook gewoon overgestapt op eigen ontwerp preamp (of rebranded/custom Glockenklangs). De 3-band EQ van Glockenklang zelf heeft in ieder geval wel een treble control in passieve modus.
Gebruikersavatar
viersnaar
Berichten: 2056
Lid geworden op: 08 mar 2008, 12:36

Bericht door viersnaar »

Zou dit iets zijn?
Glockenklang-3-Band, waarbij passief een normale toonregeling te gebruiken is.

Zou je bij dit setje wel nog de switch kunnen plaatsen voor keuze tussen humbucker en single-coil?
Gebruikersavatar
Arretje
Berichten: 646
Lid geworden op: 06 feb 2008, 14:11

Bericht door Arretje »

Mijn Sandberg Ken Taylor heeft dezelfde configuratie; dubbele humbucker en driebands Glock eq. Als ik de eq neutraal zet hoor ik nauwelijks verschil tussen passief en actief. Ik denk dus dat je er niet veel mee wint. Andere elementen zou kunnen, maar dit soort acties blijven toch vaak gerommel in de marge...
Gebruikersavatar
viersnaar
Berichten: 2056
Lid geworden op: 08 mar 2008, 12:36

Bericht door viersnaar »

Snap wat je bedoeld, maar het gaat me vooral om iets van toonregeling in passieve stand... nu heb ik géen toonregeling passief.
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6726
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

naar mijn weten kun je in passieve modus nooit van complete eq gebruik maken, hoogstens een hoog/laag-af constructie.

maar mag ik vragen wat jij onder "actieve geluid" verstaat?
is het het hissende hoog? het boomende laag? de te nadrukkelijke knor?
als je niet tevreden bent met het geluid dat je pre-amp levert, maar je wilt wel nog de flexibiliteit hebben van een onboard eq, kijk dan eens rustig rond voor een pre-amp met de voor jou passende eq kantelpunten.

mijn Fbass bv is de eerste actieve bas met een voor mij bruikbare treble boost, en dat ligt puur aan de gekozen frequentie in de pre-amp.
alle andere treble boosts klinken mij veels te schel, glazig of blikkerig.
Gebruikersavatar
viersnaar
Berichten: 2056
Lid geworden op: 08 mar 2008, 12:36

Bericht door viersnaar »

Actief geluid is erg lastig te omschrijven. Het is bij de Sandberg nota bene al aardig transparant, maar nog steeds is het actieve geluid nog te, uhm... 'actief'. Het klettert wat meer, het knispert wat meer, het is wat middiger, in het algemeen wat meer aanwezig, ietwat boomige bas... Waarschijnlijk voor veel mensen waarschijnlijk juist erg positief, maar ik hoor het liever gewoon 'passief'.

Het is dat de bas me verder heel erg aanspreekt qua looks en bespeelbaarheid [en 'akoestisch' geluid], anders had ie al lang te koop gestaan, maar ik heb in dit geval wel 100% vertrouwen erin dat mijn investeringen het waard gaan zijn.

Als ik zeker weet dat ik wel nog de mogelijkheid heb om de humbuckers om te kunnen schakelen naar single-coil met zo'n Glockenklang eq, dan ga ik dat gewoon eens proberen.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Het schakelen van humbucker naar enkelspoels is alleen afhankelijk van de elementen zelf (de draden die er uit komen) en staat los van de voorversterker :) Dus dat deel van je zoektocht kun je wegzetten: als dat nu kan, dan kan het altijd.

Wat betreft die voorversterker, zijn er inderdaad genoeg mogelijkheden waarbij er passief geschakeld kan worden en één van de knoppen dan gaat werken als een tone-knop.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Bericht door SpcMnk »

Zou je het dan niet ook kunnen doen met de huidige setup en enkel een van de eq pots te vervangen door zo' n dubbele pot? (1 as met 2 pots) En dan zo bedraden dat als je hem passief zet het uitgangs signaal via de tweede pot loopt waar je je tone cap op zet?

Die push/pull kun je zo bedraden dat uitgetrokken actief is en ingedrukt passief...

(Uhm, wellicht dat iemand dit vaag omschreven idee fatsoenlijk kan verwoorden :facepalm: )
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
viersnaar
Berichten: 2056
Lid geworden op: 08 mar 2008, 12:36

Bericht door viersnaar »

Rieno schreef:Het schakelen van humbucker naar enkelspoels is alleen afhankelijk van de elementen zelf (de draden die er uit komen) en staat los van de voorversterker :) Dus dat deel van je zoektocht kun je wegzetten: als dat nu kan, dan kan het altijd...
Top; dát wilde ik graag even zeker weten.
SpcMnk schreef:Zou je het dan niet ook kunnen doen met de huidige setup en enkel een van de eq pots te vervangen door zo' n dubbele pot? (1 as met 2 pots) En dan zo bedraden dat als je hem passief zet het uitgangs signaal via de tweede pot loopt waar je je tone cap op zet?
Ik begrijp wat je bedoeld [denk ik].
Klinkt als een zinvolle [en redelijk goedkope/ makkelijke] optie... áls dit kan?

Edit, nee... gaat toch niet bedenk ik me nu... onder iedere tone-pot van de Sandberg eq zit een printplaatje, dat kan niet 'zomaar' in een stacked knob omgezet worden.
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Bericht door SpcMnk »

:)
Die print plaatjes zijn los te solderen en op een andere pot te zetten. Of eventueel met draad aan een andere pot te solderen. Wellicht nog altijd een optie, wel al iets lastiger...

Zal wel een zoektoch zijn naar een stacked pot met de juiste waardes.. denk dat die voor de EQ behoorlijk anders is dan die je voor een passieve toonregeling wil hebben.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Plaats reactie