Hellup! Wie weet wat dit onderdeel is?

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dirk
a.k.a. Paul
Berichten: 2246
Lid geworden op: 08 jan 2004, 19:16

Hellup! Wie weet wat dit onderdeel is?

Bericht door Dirk »

Beste basvrienden,

Het volgende is het geval:
Jaren geleden heb ik een orgel gekregen, CBR, twee klavieren, veel geluidjes, mooi mooi mooi, nooit iets mee gedaan. Het voordeel is wel dat het een draagbaar orgel is; dus het stond niet heel erg in de weg.
Ondertussen zit mijn vader in een herenkoor, waar ze altijd een orgel gebruiken bij de repetities. Hun versie was kapot gegaan, ik het mijne weggeschonken aan het herenkoor: iedereen gelukkig! Enfin, 2,5 repetitie later en rook.... Orgeltje heeft het altijd gedaan en een grondigere open-schroef-actie later bleek dat de pcb rondom deze rakker (wit 'ding' met letters erop: RIY 7 36R J M6) wel erg zwart zag. Nu wil ik hem vervangen, maar ik heb geen idee wat het is... Is er iemand die me kan helpen?

https://www.dropbox.com/s/kkavbi2fzqgs6 ... 2.JPG?dl=0

Alvast namens mijzelf, het herenkoor én onze Lieveheer bedankt!
Music is Endless

https://www.sqy.nl
Gebruikersavatar
jorren
moderator
Berichten: 2622
Lid geworden op: 20 jan 2015, 19:48

Bericht door jorren »

dat is een condensator!
van, ik geloof, 36 Ohm.
Morris SG bass 30”
Sadowksy Metro Express 5/21 Hybrid
BassAgent schreef: 13 apr 2020, 10:21 Ik zag dat goedkopebassenfetisjist Jorren (bedoel ik niet vervelend trouwens) erop had geboden.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Haha, iets met een klok en een klepel Jorren :) Condensatoren zullen altijd een waarde in Farad hebben, sowieso nooit een Ohmse waarde..dat is namelijk een weerstand! Een cementdraadweerstand om precies te zijn. Die zijn vaak voor relatief iets hogere vermogens.

De waarde klopt dan idd wel: 36 Ohm
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
jorren
moderator
Berichten: 2622
Lid geworden op: 20 jan 2015, 19:48

Bericht door jorren »

Rieno schreef:Haha, iets met een klok en een klepel Jorren :) Condensatoren zullen altijd een waarde in Farad hebben, sowieso nooit een Ohmse waarde..dat is namelijk een weerstand! Een cementdraadweerstand om precies te zijn. Die zijn vaak voor relatief iets hogere vermogens.

De waarde klopt dan idd wel: 36 Ohm
ze zitten bij ons ook in het orgel, als condensator van 36 ohm, kan het ook 2 in 1?
Morris SG bass 30”
Sadowksy Metro Express 5/21 Hybrid
BassAgent schreef: 13 apr 2020, 10:21 Ik zag dat goedkopebassenfetisjist Jorren (bedoel ik niet vervelend trouwens) erop had geboden.
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22182
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Nope, zijn twee totaal verschillende beestjes.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Nogmaals: een condensator heeft geen Ohmse waarde op de behuizing. Dat kan ook niet, want condensatoren hebben een frequentieafhankelijke weerstand. Condensatoren hebben een waarde in Farad, weerstanden in Ohm. Nooit een combinatie, nooit een verwisseling :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Dirk
a.k.a. Paul
Berichten: 2246
Lid geworden op: 08 jan 2004, 19:16

Bericht door Dirk »

Hey bedankt gasten!!

Kan ik die gewoon bestellen bij Newtone? Of is er iets anders aan te raden?


groetjes!!

Paul
Music is Endless

https://www.sqy.nl
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Plaatselijke elektronicazaak? Meestal zijn die wat goedkoper :) Kan alleen niet helemaal herkennen welk vermogen hier door moet kunnen, dus best even de oude meenemen.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Oei, dat wordt lastig. 36 Ohm is geen standaard E12 reeks weerstand en de plaatselijke elektronica boer heeft die zeer waarschijnlijk niet liggen.

Je komt op zoiets uit:

https://www.distrelec.nl/nl/power-weers ... &simi=99.5" onclick="window.open(this.href);return false;

Overigens, weet je zeker dat die weerstand kapot is? Printen zien wel vaker zwart rondom vermogensweerstanden, zeker als het zaakje op leeftijd is. Even meten dus..
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Tobias
Berichten: 250
Lid geworden op: 29 jun 2007, 17:53

Bericht door Tobias »

Een 47 ohm en een 150 ohm weerstand parallel ben je er ook.
Knutselbassen, knutselversterkers en knutselcabinetjes
Haico

Bericht door Haico »

Een weerstandje is zo doorgemeten. :)

Ik zou de condensatoren even goed bekijken op bolstaan/lekkage.
Gebruikersavatar
Dirk
a.k.a. Paul
Berichten: 2246
Lid geworden op: 08 jan 2004, 19:16

Bericht door Dirk »

Nogmaals dank gasten!

Ik ga m'n best doen Haico, maar om eerlijk te zijn heb ik er niet zoveel verstand van.

De zekering klapte er blijkbaar plots uit, (maak het veel uit wat voor zekering ik terugsteek?) ik snap dat dit met een reden gebeurt en dat die reden gevonden moet worden alvorens het apparaat we er deugdelijk werkt, maar het nameten van die weerstand is inderdaad geen gekke opmerking ;)

Mocht het nu met mijn beperkte knutselkunsten niet helemaal lukken, waar kan dan terecht? Zijn er orgelknutselaars in het Zuiden?

Gegroet en dank!


Paul
Music is Endless

https://www.sqy.nl
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Een weerstand brand door als er teveel stroom doorheen gaat. Ik zou de condensatoren checken omdat ik verwacht dat deze de oorzaak zijn van deze piekstroom. Het vervangen van de weerstand zal maar een tijdelijke oplossing zijn / geen oplossing zijn!
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 23025
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

Ik zeg, naar bernardduur met dat ding :)
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Plaats reactie