Fender Mex Jazz bass V pickup vraagje

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5553
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Fender Mex Jazz bass V pickup vraagje

Bericht door Herman »

Hallo,

Ik heb laatst mijn oude Mark Hoppus geruild tegen een '99 Fender Mex 5-snaar jazz. Helaas heeft deze wel wat issues (maar ik vind knutselen leuk, dus dit is een projectje):

- lage output met veel 'brom'
- behoorlijk knullig gesoldeerde potmeters, deze moeten vervangen worden
- Slecht overgespoten
- te hoge actie naar mijn smaak, brug staat al op z'n laagst en de hals heb ik inmiddels goed afgesteld.
- 'vreemd' neck element.

Over dat element gaat mijn vraag: Wie weet wat dit voor een element is? Er zijn geen merkjes of whatsoever te bekennen. Het is een soort dubbelsspoels uitvoering, terwijl het brug element 'normaal' is.

Neck:
Afbeelding

brug:
Afbeelding

Als er iemand is die een antwoord heeft, graag!

Bedankt,
Herman
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Is dat niet een stacked humbucker? En misschien van een bas met een curve in de toets? Staat er niks onderop?
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5553
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Bericht door Herman »

staat niks op. Wellicht dat de combinatie van beide niet zo goed werkt? Vanwege de sterke brom (in de buurt van de versterker)? Of gewoon slecht gesoldeerd.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Als ze uit fase staan dan heb je weinig geluid. Als er ergens niks aan massa ligt (draadje naar de brug) dan heb je brom. Dus ik denk dat uit fase en geen draadje naar de brug, of een slechte soldering je probleem is. .....

Bij muurdraad van je 230v in huis is blauw de positieve draad. Bruin je negatief en geel groen de aarde draad. En zwart is de schakeldraad.
Bij draadjes bij speakers is rood plus en zwart min. In een versterker worden meerdere kleuren gebruikt. En dien je die van een schema af te halen. In deze situatie denk ik dat zwart je min is en kleur je positief. En dan is er nog een draad naar de brug van je bas. Die ook aan de input van je jack ingang verbonden wordt. Op die manier is je bas altijd geaard op je versterker.

Bij een stacked humbucker is een loop aan de gang die hum kan bucken.... Dus doordat de plus en min doorgelust staat verlies je iets aan hoog maar wordt het output signaal hoger en hum canceling. Maar.... Je kan het ook doorverbinden aan een 3 standen schakelaar waardoor je het een single coil kan maken, serieel of humbucking.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5553
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Bericht door Herman »

Dank! Ik ga eerst eens de body in een mooie kleur spuiten, en daarna aan de slag met de electronica..
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Bericht door nangyala »

Muziekschuur schreef:Als ze uit fase staan dan heb je weinig geluid. Als er ergens niks aan massa ligt (draadje naar de brug) dan heb je brom. Dus ik denk dat uit fase en geen draadje naar de brug, of een slechte soldering je probleem is. .....

Bij muurdraad van je 230v in huis is blauw de positieve draad. Bruin je negatief en geel groen de aarde draad. En zwart is de schakeldraad.
Blauw is de '0' ofwel afvoerend en bruin afwisselend pos/neg vandaar wisselstroom, toch? Of bedoel je de loop van elektronen? Electrische stroom gaat immers van plus naar min, de elektronen stroom andersom ....off topic :facepalm:
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
klamboestabeer
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 mar 2013, 15:44

Bericht door klamboestabeer »

Het dubbelspoels element ziet er uit als een noiseless pickup. indien hier slechts twee draadjes uitkomen en geen vier kan het problematisch worden deze aan te sluiten met het normale element, omdat een van de twee coils van het noiseless element uit fase zal staan met het normale element
I did not fail, i just found 1000 ways that did not work
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Dat denk ik ook, het zouden best de Fender Noiseless pickups kunnen zijn (gezien ook de staggered pole pieces), zie b.v.:

https://www.thomann.de/nl/fender_vintage ... bridge.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.thomann.de/nl/fender_vintage ... _vneck.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

(De neck pickup heeft een geel draadje zo te zien)
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5553
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Bericht door Herman »

top! Heb er een noiseless brug pickup bij besteld en een paar CTS pot. Ondertussen de pots in mijn Telejazz gezet, en de controlplate met de Aguilar preamp er uit gehaald, deze is nu dus weer passief. De aguilar komt in de V. Nu de body nog kaal maken en kijken wat ik daar mee ga doen.
Plaats reactie