Ohmage op scheidingsfilter instellen

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Ohmage op scheidingsfilter instellen

Bericht door nangyala »

In mijn speaker kast (overgenomen zelfbouw) zit een scheidingfilter met drie aansluitingen: Input/LF/MF

Op de LF klem staan 2 x 8 Ohm speakers parallel aangesloten (=4 Ohm) en op de MF klem 1 middentoner ook van 8 Ohm. Het scheidingsfilter is ingesteld op 8 Ohm.
Mijn vraag is nu of ik het filter in kan stellen op 4 Ohm om zo meer uit mijn versterker te halen of help ik dan de balans om zeep?

Volgens de site is het filter op de LF in te stellen van 4-8 Ohm en de MF heeft als vaste waarde 8 Ohm, trek maar aan de bel als ik dat fout heb

filter:
https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q=& ... 2600547619
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1019
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Bericht door Jimb »

Ik denk niet dat daar heel veel te halen valt, sowieso gaat het meeste vermogen in het laag zitten, en zoals het op de webpagina staat is hij ontworpen voor een 8Ohms high speaker.

Door het filter wordt deze speakerkast waarschijnlijk sowieso al gezien als een 4 Ohms kast.

Maar ook hier: Correct me if I'm wrong ;)
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7473
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Scheidingsfilter zou op 4 ohm moeten staan idd. Nu zal de frequentie van het filter op een andere plek liggen, en zul je ergens een gat of bult hebben (denkpet staat nog niet op). Hoeft niet eens zo erg te zijn voor basgitaar. Zet hem eens op 4ohm en kijk of het geluid je bevalt.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1019
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Bericht door Jimb »

Ik had hem eerst verkeerd gelezen zie ik nu, de LF moeten inderdaad op de 4 Ohm staan (Ik dacht dat je de hoge kant op 4 Ohm wou krijgen :facepalm: Het was al laat gisteren)
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Bericht door nangyala »

Bedankt voor de reacties.

De kast klinkt vooral erg goed, zoniet de beste die ik ooit gehad heb. Het is alleen dat ik het volume tegen vind vallen. Ik ga het filter op 4 ohm schakelen en hoop dat het is wat ik ervan verwacht.
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7473
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Qua volume gaat je dat misschien wat opleveren, afhankelijk van het scheidingsfilter.
Meer vermogen erin stoppen, dikkere eindversterker kopen (duur en marginale winst).
Meeerrrrrr speakers! Kost relatief weinig, heeft veel zin qua volume, elke verdubbeling van het aantal speakers is 3dB winst

Als je versterker dan ook nog eens twee keer het vermogen kan leveren bij de halve impedantie (omdat je de kasten parallel zet) dan levert dat 6dB op

3dB is twee keer zo hard.

Dus, kast erbij is het goedkoopst.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

3db voelt als beetje harder. 6db is de bump die een lead signaal t.o.v. de backingband heeft.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Bericht door nangyala »

Ik sckakel terug naar 8 ohm. Nu heb ik een enorme berg met mids die ik eruit moet eq'en. Raar
Je zou denken dat de crossover op 1,2Khz blijft staan. Wat verklaart dit verschil?
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Jarno schreef:Scheidingsfilter zou op 4 ohm moeten staan idd. Nu zal de frequentie van het filter op een andere plek liggen, en zul je ergens een gat of bult hebben (denkpet staat nog niet op). Hoeft niet eens zo erg te zijn voor basgitaar. Zet hem eens op 4ohm en kijk of het geluid je bevalt.
Jarno had het je al voorspeld :) Filters zijn eigenlijk altijd op basis van weerstanden met spoelen en/of condensatoren. De waarden van die componenten maken het gedrag, dus waar er wordt gefilterd en welke kantelfrequenties er voorkomen. Bode-diagrammen maken dat zichtbaar in een mooi grafiekje. Het verschuiven van een weerstand, geeft je dus een andere frequentiekarakteristiek.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Bericht door nangyala »

Rieno schreef:
Jarno schreef:Scheidingsfilter zou op 4 ohm moeten staan idd. Nu zal de frequentie van het filter op een andere plek liggen, en zul je ergens een gat of bult hebben (denkpet staat nog niet op). Hoeft niet eens zo erg te zijn voor basgitaar. Zet hem eens op 4ohm en kijk of het geluid je bevalt.
Jarno had het je al voorspeld :) Filters zijn eigenlijk altijd op basis van weerstanden met spoelen en/of condensatoren. De waarden van die componenten maken het gedrag, dus waar er wordt gefilterd en welke kantelfrequenties er voorkomen. Bode-diagrammen maken dat zichtbaar in een mooi grafiekje. Het verschuiven van een weerstand, geeft je dus een andere frequentiekarakteristiek.
Voorspeld was het, maar je komt er alleen achter door het te proberen. Het is een kleine ingreep die voor mij niet het gewenste resultaat bracht. Ik hou wel van mids, alleen de bult kwam te liggen rond de 1,6 KHz (ong +6 db) en van die mids ben ik niet heel erg fan.
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7473
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Als je die mid bult wil verschuiven is daar wel wat aan te doen met een ctje parallel. Dan kun je hem naar beneden schuiven.
Maar als je hem naar 800Hz of zo wil hebben dan wordt het een flinke condensator (en zowiezo alleen het laag verschuiven, anders sloop je je mid speaker, als dat een echte mid is en niet een klein woofertje).
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Super interessant om te lezen. Dit is een zulk leuk iets om mee te testen...

Ik vermoed dat je zelf kan wikkelen. In mijn Schaller KV25 uit 1950 zie je een circuit en dan halverwege gewoon een gewikkelde spoel. En je ziet dat die handgemaakt is. En die solidstate amp klinkt echt heel goed.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7473
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Voor luidsprekers kun je de meeste spoelen ook gewoon kopen, vaak in een aantal soorten (afhankelijk van belastbaarheid, grootte, kwaliteit).
Luchtspoel, ferriet (verschillende soorten), trafokern etc.
Maar zelf wikkelen kan idd ook, ik heb nog een module voor mijn synth in de "backlog" (Moog 914 clone) waar er misschien wel 20 inzitten..... Kleine ringkerntjes, voor de grootste waardes moeten daar iets van 500 wikkelingen op, zie er erg tegenop (en nee, die zijn helaas niet te koop :-( ).
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Plaats reactie