Verwijderen tone potmeter

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HappyHarry
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 jan 2014, 12:10

Verwijderen tone potmeter

Bericht door HappyHarry »

Aangezien sommige gitaren, musicman EvH, geen tone potmeter hebben, heb ik deze ook uit het circuit gehaald tijdens het monteren van een extra pickup en rotary switch in mijn bas. Nu heb ik het idee dat het geluid iets vlakker is geworden, herkent iemand dat?
Anders, wat geeft de tone pot als voordeel als je hem toch altijd helemaal open zet?
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19305
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

Zelfs een volledig opengezette (reguliere) tonepot gaat altijd een heel klein beetje "lekken" naar de aarde via de tonecondensator, dus je geluid gaat iets warmer zijn dan bij een circuit zonder potmeter. Bij een no-load potmeter (die fysiek uit het circuit geschakeld kan worden) is dit niet het geval.
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
HappyHarry
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 jan 2014, 12:10

Bericht door HappyHarry »

Sanders schreef:Zelfs een volledig opengezette (reguliere) tonepot gaat altijd een heel klein beetje "lekken" naar de aarde via de tonecondensator, dus je geluid gaat iets warmer zijn dan bij een circuit zonder potmeter. Bij een no-load potmeter (die fysiek uit het circuit geschakeld kan worden) is dit niet het geval.
OK, duidelijk, dus bij het verwijderen van de pot gaat alle hoog ook naar de output... (even kort samen gevat) :-)

Is het nog waardevol de condensator die er nu ook uit is er weer in te plaatsen, tussen laatste hot knooppunt voor de volume pot en aarde?
Gebruikersavatar
klamboestabeer
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 mar 2013, 15:44

Bericht door klamboestabeer »

Mocht je de condensator weer terug plaatsen zoals je voorstelt, dan klinkt de bas / gitaar alsof je met de tone pot volledig dichtgedraaid speelt. Al het hoog wordt dan vanaf een bepaalde frequentie, die af hangt van de waarde van de condensator, uitgefilterd richten de aarde.
I did not fail, i just found 1000 ways that did not work
McDreads
Berichten: 263
Lid geworden op: 07 jan 2008, 01:25

Bericht door McDreads »

als je precies hetzelfde geluid wilt hebben als met je tone knop helemaal open vervang je de potmeter door een weerstand met dezelfde waarde en zet je die in serie met de condensator tussen signaal en aarde
Alembic Orion
Adamovic Eclipse
I'm not deaf, I'm just ignoring you!
Gebruikersavatar
HappyHarry
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 jan 2014, 12:10

Bericht door HappyHarry »

McDreads schreef:als je precies hetzelfde geluid wilt hebben als met je tone knop helemaal open vervang je de potmeter door een weerstand met dezelfde waarde en zet je die in serie met de condensator tussen signaal en aarde
Goed plan!
Dus een weerstand van 250 K-Ohm in serie met de condensator tussen hot pootje van volume potmeter en aarde knooppunt. Correct?
Nu las ik ook over humbucker elementen die het beste fungeren met 500 K, misschien beter voor het element (Bill Lawrence, Framus) wat ik er op gezet heb.
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2345
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Bericht door MaartenV »

De waarde van de condensator is niet 'beter' of 'slechter' voor je element, het is vooral een kwestie van klankvoorkeur.

Vergeet je niet dat je vrijwel alles aan je elektronica hebt vervangen? (Goed bekeken is alleen het oorspronkelijke element nog hetzelfde als in de oude situatie, verder heb je voor het plaatsen van de schakelaar en het extra element ongeveer elke soldeerverbinding in je handen gehad.

Met andere woorden: als maximaal 2 soldeerverbindingen nog zijn zoals ze waren, is het niet heel raar dat hij iets anders klinkt toch? (Zelfs als je weer een tonepot met condensator terugplaatst...)
Het is makkelijker als je denkt.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

Ik lees dit nu pas , en denk eigenlijk dat de verwijdering van die potmeter en dat condensatortje bijna geen invloed op het geluid kan hebben gehad nadat je de bas ging testen na modificatie met het extra element. ( vergeleken met de standaard-configuratie + tone potm. open )

Helaas is het zo, dat elementen zich "passief" nooit echt lekker laten koppelen , ....het ene element zal altijd het andere element min of meer belasten ( dempen ).
Als je het exra bij-gezette brug-element ( stel ik me tenminste zo voor ) even loskoppelt , dan zul je zien dat het enkele voorste element luider wordt en wat voller klinkt.

Er zijn in dat geval nog wel wat foefjes te bedenken om het toch nog zo best mogelijk te laten werken.
Gebruikersavatar
HappyHarry
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 jan 2014, 12:10

Bericht door HappyHarry »

MR. LEE schreef:Ik lees dit nu pas , en denk eigenlijk dat de verwijdering van die potmeter en dat condensatortje bijna geen invloed op het geluid kan hebben gehad nadat je de bas ging testen na modificatie met het extra element. ( vergeleken met de standaard-configuratie + tone potm. open )

Helaas is het zo, dat elementen zich "passief" nooit echt lekker laten koppelen , ....het ene element zal altijd het andere element min of meer belasten ( dempen ).
Als je het exra bij-gezette brug-element ( stel ik me tenminste zo voor ) even loskoppelt , dan zul je zien dat het enkele voorste element luider wordt en wat voller klinkt.

Er zijn in dat geval nog wel wat foefjes te bedenken om het toch nog zo best mogelijk te laten werken.
Bedankt voor je reactie.
Ik heb middels een rotary switch de opties hals - beide - beide2 - brug, dus de elementen kunnen ook ieder apart geschakeld worden als je dat bedoeld.
Door de oude tone situatie te vervangen door condensator + weerstand heb ik inmiddels wel een deel van "mijn" geluid terug.

Aanvullend vraagje: ik heb dun luidspreker draad gebruikt voor de schakelingen van elementen, is daar een betere oplossing voor of is dit voldoende?
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

tja,....zou ik even moeten zien.
Het is vaak zo , dat als men begint te knutselen , er van alles uit de ouwe rommel -schoenendoos getoverd wordt .
En da's prima ! :D

Het gaat erom dat "de brom" onderdrukt wordt , en dat gaat alleen met afgeschermd draad.
Als het dan toch uit die schoenendoos/rommel-laadje moet komen , grijp dan een oud tulp-snoertje van je HiFi geluids-installatie,
Scheur dat dubbele snoertje in tweeën , strip 't kort , en houdt de aansluitingen waar geen mantel omheen zit kort.
Houdt zoveel mogelijk de aardpunten op één plaats en aardt nooit een afgeschermde draad aan 2 kanten .
( da's eigenlijk een "elektronica-bouw-wet" , hoewel er in dit geval weinig fout kan gaan als je het per-ongeluk toch doet.)

Over montage-draadjes : Soms kan het bijna niet anders omdat het anders een zooitje wordt in dat kleine compartimentje.
Houdt ze i.i.g. kort ( tegen brom ).

Waar haal je gratis en voor nop wat divers gekleurd montage-draad vandaan op een zondag-middag ?
Antwoord : Uit een ouwe rot-computer ( op zolder ,in schuur , etc ) :D , hierin zit een bos draad wat uit de voeding komt.
Knip dat er uit , en je hebt een bos divers gekleurd montage draad voor dit soort klussies . :wink:
Gebruikersavatar
HappyHarry
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 jan 2014, 12:10

Bericht door HappyHarry »

Bedankt voor de tips..! :worship:
Plaats reactie