Darkglass Tone Capsule preamp

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Digidesign
Berichten: 718
Lid geworden op: 18 aug 2004, 14:18

Darkglass Tone Capsule preamp

Bericht door Digidesign »

Heeft er iemand ervaring met de Darkglass Tone Capsule preamp?

Afbeelding

De frequenties zitten net wat anders dan andere preamps, namelijk: Bass: +-12dB @70Hz, Mids: +-12dB @500Hz, Hi Mids: +-12dB 2.8kHz
Geen treble dus.

Deze past precies tussen de frequentie bandjes van mijn Phil Jones Bass Buddy in, vandaar mijn interesse.

Afbeelding

Iemand ervaring met deze Tone Capsule preamp?
Mijn huidige EMG BTC (low/treble) zit op een stacked potmeter. Maar deze beginnen een beetje te kraken en potmeters zijn lastig te vervangen omdat deze op een printplaatje zitten.

De potmeters die bij de Tone Capsule geleverd worden hebben een verkeerd asje voor mijn knoppen. Dus deze potmeters moet ik sowieso vervangen. De waardes zijn 50k Ohm. Bestaan deze ook stacked met een middenstand? Van deze drie zal ik er twee moeten stapelen. Dan houd ik nog 2x volume over voor de potmeters.

Ik heb ruimte voor 4 potmeters en een switch, origineel was deze op de preamp uit te schakelen. Wanneer ik deze preamp kies heb ik dus 1 gat te kort, vandaar de oplossing om stacked te gaan. Of is het misschien makkelijker om volume/blend stacked te kiezen? Of 2x volume stacked? Of een switch te kiezen voor de element keuze? Wie kan me adviseren, ik kom er niet uit.

Het gaat trouwens om het inbouwen in een Trace Elliot T-bass waar de originele electronica van ontbreekt, een vorige eigenaar heeft deze passief gemaakt en er Seymour Duncan Quarter Pound elementen in gezet. Klinkt erg lekker, maar ik geef de voorkeur aan een gebufferd signaal op 18 Volt.

Trace Elliot T-bass foto

gr Michel
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7602
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Ik weet niet hoe het eruit ziet qua spacing, maar je zou dat gat voor de switch nog kunnen opboren om er een pot in kwijt te kunnen (als dat in je control cavity ook past).
Daarnaast zou ik niet teveel kijken naar de frequenties van die toonregelingen als je de Q van die banden niet weet, het zou kunnen dat die 70 op de Phil Jones een veel grotere Q heeft en daarom niet wezenlijk anders is dan 50, aan de hoge kant komt het redelijk overeen, en die mid op je onboard preamp (500hz) lijkt me eigenlijk fijner dan die 630 op de phil jones, beetje rare frequentie eigenlijk, voor basgitaar vind ik zelf rond de 400-500 hz wel lekker voor slap sounds (maar misschien is dat gewoon niet meer in de mode :D ).

Ten aanzien van pots, er zijn wel stacked pots maar die zijn of duur of niet te krijgen in de juiste waarde (of allebei) Bij Banzai Musik hebben ze wel wat gekke maten (en 50k lineair boven en onder is eigenlijk heel gewoon, dus misschien heb je geluk).
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
Digidesign
Berichten: 718
Lid geworden op: 18 aug 2004, 14:18

Bericht door Digidesign »

Dank je wel voor je reactie Jarno. Het gat waar de switch zit opboren gaat onhandig worden omdat de knoppen dan raar dichtbij elkaar komen te staan. Inderdaad heb ik geen idee van de Q. Zou ik misschien mijn Phil Jones aan een spectrum analyser kunnen hangen om hier achter te komen?
Maargoed, dan heb ik nog geen idee van de Tone Capsule. Die 630Hz gebruik ik alleen om te cutten, nooit boosten.
Misschien dat ik toch nog maar een keer voor de EMG ga, hier ben ik immers erg tevreden over. In het oerwoud van potmeters bij eerder genoemde site raak ik snel verdwaald. Zeker wanneer je iets buiten de standaard zoekt.

Mocht iemand nog een goede preamp weten voor mijn combinatie dan houd ik me aanbevolen. (Quarter pound jazz opstelling)
Cheers!
Plaats reactie