PU: Artec EBC4-CR | MUDbucker | Sidewinder | Super humbucker

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

PU: Artec EBC4-CR | MUDbucker | Sidewinder | Super humbucker

Bericht door Bernardduur »

Hoi allen.

Even een berichtje om een bekend probleem te delen waardoor het hopelijk ook gemakkelijk terug te vinden is in de toekomst. Ik kwam het bij mijn laatste mod tegen maar kon de uitwerking van het probleem niet snel terugvinden.

De MUDbucker is een oude, vintage pickup die vooral bekend werd door zijn toepassing in de EB0 en EB3 bassen van Gibson. Het zijn vreemde pickups vergeleken met de standaard P en J pickups; humbucker, overwound (2 coils van 12.500 turns), de coils zijn gericht op de lengterichting van de snaren en 4 forse magneten. Doel van Gibson was, aldus bronnen, om de bas van een orgel te evenaren. En ja, dat is gelukt! De sound is voornamelijk laag en laag midden met een onderbemeten bovenregio. Een bas die in de mix ligt en waar je niet omheen kan.

Door de klonen van deze oude bassen (onder andere Epiphone) werden er voor deze vreemde pickup ook klonen gemaakt. Bekend zijn de Gotoh klonen (standaard humbucker) en de japanse, naamloze klonen (voornamelijk een single coil te vergelijken met een telebass). Ook Artec (Zuid Korea) ging klonen maken. Deze klonen komen qua bouw en specs aardig in de buurt van het origineel. Er zijn echter wat problemen

Het hoofdprobleem is dat de pickups snel hummen en dat de E en G snaar minder aanwezig zijn in het eindresultaat dan de A en D snaren. Ik heb al vele manieren gezien om dit op te lossen (oa verbreden van het magnetisch veld met een oude spijker) maar het probleem zit in de pickup zelf. Op een befaamd pickup forum is deze MUDbucker uit elkaar gehaald en vergeleken met een origineel.
Conclusie:
- De magneten (allen ceramisch) zitten op de juiste plaats, echter op één plaats zit hij precies omgekeerd
- De coils zitten verkeerd om gesoldeerd

Magneten:
Een MUDbucker (welke dan ook) is een sidewinder; dit komt neer op dat de pickupcoils in het verlengde van de snaren zit en zo anders met de trillingen omgaat vergeleken met een standaard humbucker. Dwars door de coil heen loopt een blade (stuk metaal) die de beide coils draagt. Tussen de coils zitten de afstand schroeven die de magnetische lading, door de blade heen, centreren rond de snaren. Deze schroeven worden op zijn plaats gehouden door 2 stukken metaal die om de blade klemmen en hiermee de overdracht verzorgen. Aan de beide buitenzijden van de coils zitten 4 magneten die voor het magnetisch veld zorgen waardoor de pickup functioneert.
Bij de Gibson versies waren dat 4x AlNiCo 5 magneten. Bij de Artec zijn dit 4x ceramische magneten.
Om een pickup adequaat te laten functioneren moet het magnetisch veld dezelfde 'waarde' hebben op alle plaatsen. Een magneet het de 'waarde' noord en zuid (simpelgezegd). De noord 'waarde' van een ceramische magneet is altijd wit gekleurd.

Coils:
De pickup bestaat uit twee coils die in een humbucker variant zijn aangesloten. Hierdoor loopt het signaal dat door de pickup wordt gemaakt door twee coils heen die in serie zijn aangesloten. De richting van de stroom in een coil is afhankelijk hoe deze is gedraaid als de plaats binnen de pickup. In de MUDbucker zijn er twee coils van 12.500 windingen (totaal = 25.000 windingen = weerstand van ongeveer 30k)

De Artec EBC4-CR:
In bijna alle plaatjes van de Artec EBC4 zie je duidelijk dat de magneten niet allemaal correct georiënteerd zijn. De witte verf aan de ene kant is duidelijk te onderscheiden van het ontbreken van de witte verf aan de andere zijde. De coils zijn duidelijk merkbaar identiek gewonden en aangesloten via een zwarte en rode draad. Beide zwarte draden zitten aan elkaar en de ene rode draad zit aan de hot (output) vast, de andere rode draad zit aan aarde (chassis, aarde aansluitingsdraad).
Mijn unit was geen uitzondering.

Stock:
Aangesloten en ingebouwd klinkt de pickup niet slecht. Veel laag, mooi midden en een minder ontwikkeld hoog. De druk uit de pickup is prachtig en de bas is fel en aanwezig. Wel de befaamde modder is te merken als je een buizen amp gebruikt; op een solid state amp is de bas een stuk strakker maar minder spannend.

Magneten omgedraaid:
Ik heb vanuit de stock positie de magneten aan één zijde omgedraaid. De witte verf prijkt nu aan beide kanten omhoog; de 'zuid' waarde zit dus op alle magneten (alle 4) naar de blade toe. Een magneet lag los en was gemakkelijk om te draaien, de andere moest ik eerst lossnijden met een scheermesje. PAS OP! ceramische magneten breken snel!!
Weer opnieuw aangesloten klinkt de pickup nergens meer naar. Het geluid heeft voornamelijk hoog midden en het laag is bijna niet meer aanwezig. Het hoog is verder goed aanwezig (hoog midden nog meer) MAAR de E en G snaren zijn nu wel in balans tov de A en D snaar. De sound klinkt erg richting 'Uit fase'

Coils omgedraaid:
Ik heb vanuit de magneten swap (zie boven) de draden los gesoldeerd (krimpkous verwijderd). Hierbij de connectie tussen de twee zwarte draden verbroken en en rode 'hot' connectie losgemaakt. Een zwarte draad aan de 'hot / output' gesoldeerd (niet die coil waarvan de rode al aan aarde vastzat) en de andere zwarte aan de overgebleven rode vastgemaakt.
Resultaat: output, laag, balans! Zoals het hoort. Tegelijk meer laag dan in de stock positie maar wel met een goede E en G balans tov de A en D snaar.

Laatste stap (nog te nemen): de 4 ceramische magneten vervangen door 4x AlNiCo 5 magneten

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
(op het laatste plaatje is duidelijk de witte verf te zien aan de ene kant, en aan de andere niet)

Afbeelding
Afbeelding

(uit elkaar gehaalde, originele MUDbucker. Deze heeft een stuk hout onder de afstand schroeven om alles op zijn plaats te houden; dit is dus niet de magneet(en) want deze zijn verwijderd)

Afbeelding

Oriëntatie van de magneten. Aan beide zijden moeten de magneten dus zo worden georiënteerd.
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8177
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Bericht door Peachabell »

Bedankt voor de uitleg, ik ben ook bezig geweest met de spoelen en polen van de magneten op m'n Artec mudbucker.

Goed om een duidelijk verhaal ter controle te hebben, kan ik dat een dezer dagen controleren.
Ik heb het vermoeden dat ik magneten mogelijk niet helemaal zoals in het bovenstaande verhaal heb bevestigd.
Gebruikersavatar
WBP WorstBassPlayer
Berichten: 211
Lid geworden op: 11 dec 2009, 17:57

Re: PU: Artec EBC4-CR | MUDbucker | Sidewinder | Super humbucker

Bericht door WBP WorstBassPlayer »

Hallo Bernard. Ik wist me guttegut niet waar ik nu precies deze vraag moet stellen op het forum,
dus ik stel m nu hier, maar als je n beter plekje weet....
Ik dacht een Elitist te kopen via t web, maar t blijkt nu een voorserie te zijn, pelham bleu, gelijmde hals en open-book-headstock en vierstandenschakelaar met bleed. Maar.......... voor de rest is de electronica niet veelzeggende meuk dus ik was zeer teleurgesteld in t geluid van deze 'elitist' dus ik zette m te koop en Droombolus wees me er al op dat dit weleens helemaaaall genen elitist kon zijn. Maar goed ik zie een curtis novak mudbucker te koop dus grijp m'n kans. Hebbes! En ik soldeer 2 draden los en 2 weer vast en voila. Maar wat nou ? ik hoef de gain niet eens aan te raken, het is een soort lage toonontploffing (zelfs geen enkele mid) zo'n uitgangssterkte. Wat nu het eerst te denken ? Lossolderen en de weerstand meten ? Is er misschien heel wat anders aan de hand ? nog nooit zo'n base-drum uit en bas horen komen. Groeten, ptttooooiiiinnng, Dick Vermaat
Basgitaar spelen, is als luchtbasgitaarspelen, maar dan met een echte, een beetje a-tonaal, dat hoort bij een fretloze toch?. Maar ja, al stel ik mijn bas nog zo goed af, het wordt natuurlijk nooit een Flaterfoon heee.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Re: PU: Artec EBC4-CR | MUDbucker | Sidewinder | Super humbucker

Bericht door blablas »

WBP WorstBassPlayer schreef: 17 nov 2018, 17:44 ik hoef de gain niet eens aan te raken, het is een soort lage toonontploffing (zelfs geen enkele mid) zo'n uitgangssterkte.
Dat is typisch mudbucker, ze heten niet voor niets zo!
Ik heb ooit eens de Artec variant ingebouwd in een DHZ project, als brug element, heb 'm er weer heel snel uit gehaald na iets te hebben geprobeerd met een series-single-parallel switch. Ik kon helemaal niets met dat ding er kwam alleen maar modder uit - zelfs met die schakelaar.
Gebruikersavatar
WBP WorstBassPlayer
Berichten: 211
Lid geworden op: 11 dec 2009, 17:57

Re: PU: Artec EBC4-CR | MUDbucker | Sidewinder | Super humbucker

Bericht door WBP WorstBassPlayer »

alle mudbuckers op you tube .... en de muziek die ik ken die er mee gespeeld is......... klinken niet zo. zelfs met de gain dicht kan ik amper de volumeknop aanraken... zelfs met een actieve 18v bass met toonknoppen dicht krijg je dit nog niet. Zodra ik de mud*ucker trouwens mix met het brugelement is alle volume van muddy weer verdwenen. Volgens een youtube filmpje heeft een curtis novak zelfs een lagere output
Basgitaar spelen, is als luchtbasgitaarspelen, maar dan met een echte, een beetje a-tonaal, dat hoort bij een fretloze toch?. Maar ja, al stel ik mijn bas nog zo goed af, het wordt natuurlijk nooit een Flaterfoon heee.
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7470
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Re: PU: Artec EBC4-CR | MUDbucker | Sidewinder | Super humbucker

Bericht door Jarno »

Je zou nog iets kunnen proberen met een transformator, zoals in zo'n Casady bas. Maar misschien verlies je daar nog wel weer meer hoog mee, en goede trafo's zijn duur, zwaar en (relatief) groot.

Of een berg wikkelingen eraf halen, maar ja, ingegoten waarschijnlijk en dat wikkeldraad is heul erg dun.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
WBP WorstBassPlayer
Berichten: 211
Lid geworden op: 11 dec 2009, 17:57

Re: PU: Artec EBC4-CR | MUDbucker | Sidewinder | Super humbucker

Bericht door WBP WorstBassPlayer »

I'll ask Will Eisner ;-) to draw another design...........
Basgitaar spelen, is als luchtbasgitaarspelen, maar dan met een echte, een beetje a-tonaal, dat hoort bij een fretloze toch?. Maar ja, al stel ik mijn bas nog zo goed af, het wordt natuurlijk nooit een Flaterfoon heee.
Plaats reactie