Pedal Loop Switcher met Arduino

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vibes2008
Berichten: 94
Lid geworden op: 12 jan 2008, 22:18

Pedal Loop Switcher met Arduino

Bericht door Vibes2008 »

iemand een idee hoe ik een pedal loop switcher kan maken mbv van Arduino?
Molewijk Guitars MG-JB401-DLX JazzBass - Fender Classic Jazzbass - Squier Vintage Modified Jazz - Yamaha BB5, Back and Forth P-Bass
Hartke LH-1000 - Hartke LH-500 - Hartke HyDrive 410 - Hartke HyDrive 112 - Hartke HA-2000 - Hartke Bass combo
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Niet :) Arduino's zijn helaas niet heel betrouwbaar en stabiel. Maar als je het per se wilt, zou je het op basis van pull-up of pull-down kunnen doen op de analoge inputs. Ik zou sowieso niet het signaal door de Arduino laten gaan, die ADC is daar echt niet goed genoeg voor.

Dit soort apparaten kun je beter uit discrete componenten bouwen.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7473
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Je zou het switchen kunnen doen met een PIC of AVR (de microcontroller uit de Arduino), voor de switches zou je iets als een DG411 (of 412 of 413) kunnen gebruiken.
Inderdaad wel kijken hoe je het robuust maakt, als het in een pedaal moet komen tenminste. Om te testen zou je een Arduino kunnen gebruiken (om de code te ontwikkelen), en dan een PCB maken met AVR erop da's wel robuust.
Audio zou ik inderdaad absoluut niet door een Arduino doen, tenzij je er ADC/DAC's aan hangt, maar dan wordt het wel ineens wat complexer.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
Vibes2008
Berichten: 94
Lid geworden op: 12 jan 2008, 22:18

Bericht door Vibes2008 »

De arduino wil ik puur voor de switching en de presets gebruiken.

iemand een idee welke relais er geschiktzijn voor audio?
Molewijk Guitars MG-JB401-DLX JazzBass - Fender Classic Jazzbass - Squier Vintage Modified Jazz - Yamaha BB5, Back and Forth P-Bass
Hartke LH-1000 - Hartke LH-500 - Hartke HyDrive 410 - Hartke HyDrive 112 - Hartke HA-2000 - Hartke Bass combo
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Waarom relais? En nogmaals, een Arduino is instabiel en heeft de neiging z'n programma te verliezen...de code is sneller corrupt dan een Oost-Europese douanebambte. Die Atmel-series die daar op zitten zijn sowieso niet zo lekker.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1019
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Bericht door Jimb »

Hier een voorbeeldje:

8 loops in het voorbeeld, maar aanpasbaar (max 21): https://www.instructables.com/id/Arduino ... -switcher/" onclick="window.open(this.href);return false;
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Gebruikersavatar
Vibes2008
Berichten: 94
Lid geworden op: 12 jan 2008, 22:18

Bericht door Vibes2008 »

ik werk al een tijdje met arduino, en heb er geen problemen mee gehad tot nu toe
Molewijk Guitars MG-JB401-DLX JazzBass - Fender Classic Jazzbass - Squier Vintage Modified Jazz - Yamaha BB5, Back and Forth P-Bass
Hartke LH-1000 - Hartke LH-500 - Hartke HyDrive 410 - Hartke HyDrive 112 - Hartke HA-2000 - Hartke Bass combo
Gebruikersavatar
Vibes2008
Berichten: 94
Lid geworden op: 12 jan 2008, 22:18

Bericht door Vibes2008 »

Nice voorbeeld van instructables! Heb geen account kan de pdf niet downloaden!
Maar een mooi uitgangspunt!
Molewijk Guitars MG-JB401-DLX JazzBass - Fender Classic Jazzbass - Squier Vintage Modified Jazz - Yamaha BB5, Back and Forth P-Bass
Hartke LH-1000 - Hartke LH-500 - Hartke HyDrive 410 - Hartke HyDrive 112 - Hartke HA-2000 - Hartke Bass combo
Gebruikersavatar
Tobias
Berichten: 250
Lid geworden op: 29 jun 2007, 17:53

Bericht door Tobias »

Rieno schreef:Waarom relais? En nogmaals, een Arduino is instabiel en heeft de neiging z'n programma te verliezen...de code is sneller corrupt dan een Oost-Europese douanebambte. Die Atmel-series die daar op zitten zijn sowieso niet zo lekker.
Als de Arduino instabiel is ligt het eerder aan de software die je er op zet dan aan de micropocessor. Arduino's zijn mijns inziens erg betrouwbaar, mits je er goed mee omgaat. Ik heb voor verschillende mensen een dergelijk systeem gebouwd met Atmega328's.

Waarom relais? Elke looper werkt met schakelaars of relais toch? Relais hebben het minste invloed op het signaal. Ik zou never nooit bassignaal door wat dan ook voor microprocessor laten lopen. Tenzij het een daar voor ontworpen DSP betreft.

Zelf gebruik ik meestal DS2Y relais, omdat ik er ooit een hele batch van heb gekocht, ze mooi klein zijn, en een lage contactweerstand hebben. Ik weet niet hoe ver je kennis van elektronica reikt, maar om te beginnen kan zo'n relaisbord van Ebay het ook prima doen. Daar zitten de drivers al op, en kun je direct op de outs van de arduino aansluiten.
Knutselbassen, knutselversterkers en knutselcabinetjes
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7473
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

De DG411 serie analoge switches zijn prima, die zou ik altijd gebruiken ipv. relais, in dit geval. En ik ben ook wel een beetje een neuroot als het gaat om audio.
Relais zijn zo veel gedoe, een hoop extra hang en sluitwerk nodig om ze aan te sturen (per relais niet, maar het is x het aantal relais), een dikke voeding etc.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Plaats reactie