Een ramp maken?

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7209
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Bericht door HNZ »

Bij de Arnhemse Fijnhouthandel zijn ze heel welwillend om je een klein stukje van om het even wat op te sturen. https://af.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Ze (de directeur-eigenaar) hebben iets met muziekinstrumenten. Gewoon ff bellen of mailen. Toffe lui.
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4608
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Bericht door Hagen »

Zou een lange duimsteun tussen de elementen niet hetzelfde doen?
Ik vind dat vingergraafargument niet erg sterk.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

HNZ schreef:Bij de Arnhemse Fijnhouthandel zijn ze heel welwillend om je een klein stukje van om het even wat op te sturen. https://af.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Ze (de directeur-eigenaar) hebben iets met muziekinstrumenten. Gewoon ff bellen of mailen. Toffe lui.
Dat zou nog wel eens een goede tip kunnen blijken! Ga ik komende week zeker even proberen, dank je :D
Hagen schreef:Zou een lange duimsteun tussen de elementen niet hetzelfde doen?
Ik vind dat vingergraafargument niet erg sterk.
Mijn duim steunt nergens op, dus nee (klikkie) ;) Persoonlijk vind ik het echt een stuk lekkerder spelen boven een element en dat los je hoe dan ook niet op met een duimsteun.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4608
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Bericht door Hagen »

Ja snap het nu beter
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7209
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Bericht door HNZ »

Hagen schreef:Zou een lange duimsteun tussen de elementen niet hetzelfde doen?
Ik vind dat vingergraafargument niet erg sterk.
Dat ligt aan je rechterhand techniek. Gary Willis is een bassist die de ramp uitgevonden heeft, juist ter ondersteuning van zijn techniek. Die is dan ook heel subtiel en dynamisch en dàn heeft een ramp ook echt een functie.

https://www.youtube.com/watch?v=-f5tD9L3h1M" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.notreble.com/buzz/2013/04/03 ... w-and-why/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://bassmusicianmagazine.com/2014/03 ... ass-ramps/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=RKLDclzBaGo" onclick="window.open(this.href);return false;

On feite doe je op een upright bass niet anders; Je speelt op de toets = ook een soort ramp.
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4608
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Bericht door Hagen »

Gaaf , ik leer er toch weer van. Thanks
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

Bericht door en Adriaan »

Rieno schreef:
HNZ schreef:Bij de Arnhemse Fijnhouthandel zijn ze heel welwillend om je een klein stukje van om het even wat op te sturen. https://af.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Ze (de directeur-eigenaar) hebben iets met muziekinstrumenten. Gewoon ff bellen of mailen. Toffe lui.
Dat zou nog wel eens een goede tip kunnen blijken! Ga ik komende week zeker even proberen, dank je :D
Hagen schreef:Zou een lange duimsteun tussen de elementen niet hetzelfde doen?
Ik vind dat vingergraafargument niet erg sterk.
Mijn duim steunt nergens op, dus nee (klikkie) ;) Persoonlijk vind ik het echt een stuk lekkerder spelen boven een element en dat los je hoe dan ook niet op met een duimsteun.
Misschien snap ik het niet goed, maar als je duim nergens op steunt, en je speelt het lekkerst boven een element, wat is dan het nut van een ramp tussen de elementen?
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Omdat ik dat gevoel van het boven een element spelen dus op meer posities wil hebben en niet alleen daar waar de elementen zitten.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Richard Blom
Berichten: 102
Lid geworden op: 02 aug 2010, 11:41

Bericht door Richard Blom »

In hoeverre je last van " vingergraafwerk" hebt hangt wellicht een beetje van je manier van aanslaan af. Een duimsteun vind ik persoonlijk echt een verschrikking. Er zit veel verschil van aanslaan tussen de bovenste snaar en de overige snaren. Voor rustige partijen werkt het wel maar zodra het allemaal wat sneller moet mis ik toch echt de steun van een pick-up of ramp.
Om die reden heb ik op een akoestische bas die ik in der tijd had heb ik een ramp/dummy pick-up gemaakt.

Ik heb een tijdje een ramp van helder plexiglas tussen m'n pickups van m'n jazzbass gehad. Het voordeel is dat deze niet het uiterlijk van je bas veranderd. Uiteindelijk vond ik het aanslaan boven de pick-up toch een mooiere toon en attack geven waardoor ik die ramp eigenlijk niet gebruikte.

Ik las laatst dat Jaco Pastorius zijn brug-pickup zo hoog mogelijk afgesteld had zodat hij daar steun van had bij het (snel) aanslaan.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Het is ook geen kwestie van 'last hebben' hoor, maar gewoon een voorkeur :) Daarbij vind ik het ook gewoon mooi staan op een basgitaar.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7658
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Het idee van de ramp is juist dat je geen ruimte hebt voor vingergraafwerk, Willis heeft de snaren laag staan, en de ramp er vlak onder.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Mooi dat je zo'n ding wilt hebben en dat er dan eerst een aantal mensen je gaan overtuigen dat 't nergens voor nodig is. :)

Ik heb inmiddels 3 bassen met een ramp en vind het heerlijk. De eerste heb ik zelf gemaakt, op mijn F-Bass. Stukje vuren op maat gemaakt, zowel qua breedtes als qua hoogte. Heb hem mee laten lopen met de radius die mijn elementen hebben. Dat was wel ff werk... Met potlood aangeven waar er iets af moest en vervolgens schuren. Dan weer met een potlood en vervolgens weer schuren, enz. Je komt er wel maar het duurt lang.

De tweede zit op mijn Moon, die heb ik laten maken door Adamovic. Ik merkte bij de eerste dat ik niet het gereedschap voor handen heb om het écht goed te doen en zo'n man heeft dat wel, heeft er veel meer feeling voor en bovendien al veel vaker gedaan. Is een stukje ebben met mahonie eronder, tegen het kromtrekken. Met radius, perfect uitgevoerd, topwerk.

De derde zit op mijn TRB, die heb ik in Zwolle laten maken bij 't Speeltuygh. Deze ramp heeft geen radius en was dus vrij makkelijk te maken. Een stukje afvalhout dat op iets als mahonie lijkt met een ebben fineer, was behoorlijk goedkoper dan een volledig stuk ebben verzagen. De toets is zo goed als plat en de elementen ook, dus mijn vereiste was, het moet tussen de elementen zitten en daarmee een geheel vormen. Hebben ze daar perfect gedaan en voor een hele nette prijs; 75,- zo uit mijn hoofd. Let wel, met radius gaan er meer uren in zitten.

Conclusie; heb je geschikt gereedschap, dan zeker zelf doen als je een mooi stukje hout weet te bemachtigen. Heb je dat niet zoals ik, lekker uitbesteden aan mensen die er verstand van hebben.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5225
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Bericht door SpcMnk »

Ziet er mooi uit zeg. Maar hoe zet je ze vast?
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7658
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

"dubbelkleef"?
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Thanks David! Een hoop gereedschap kan ik wel regelen; m'n schoonvader houdt nogal van houtbewerking en heeft veel gereedschap. Misschien wel minder precies als een 'echte' instrumentbouwer :) Zit ook al te denken om het misschien uit te besteden aan een bouwer hier in de buurt inderdaad..scheelt wel een hoop geouwehoer, maar is toch weer prijzig.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Plaats reactie