topkam vijlen

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nusti
Berichten: 64
Lid geworden op: 22 nov 2015, 21:34

topkam vijlen

Bericht door nusti »

Ik heb laatst mijn basgitaar body nagebouwd het is nu tijd om ervaring op te gaan doen met het bouwen van de hals. Ik gebruik nu de originele hals van de bas die ik nagebouwd heb. (Sterling ray5)
Ik heb al het materiaal in huis om het te bouwen, maar voor de topkam zoek ik nog een vijlen set.
Ik heb natuurlijk de grote online winkels afgestruint en veel gevonden,maar.....
Ik gebruik ernie ball snaren, voor een 5 snarige bas. Elke vijlen set die ik vind komt niet overeen met de dikte van de snaren.
De snaar dikte van de set is .45, .65, .80, .100, .130
En als voorbeeld de guitarsupplies bas vijlen set .50, .60, .75, .90, .105, 120.
Zo is elke set die ik vind een paar tiende of honderdste te ruim of te smal. Ook losse vijlen zijn vaak niet van de juiste dikte.
Voxhumana heeft een vijl die spits toeloopt, een universeel dus, werkt dat ook goed?
https://www.voxhumanawebstore.nl/topkamv ... rettyPhoto

Nu heb ik geen ervaringen met het vijlen van topkammen, maar wel ervaring met te krappe of te ruime sleuven met stemproblemen en rammeltjes tot gevolg.

Dus een paar vragen waarvan ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen:

Hoe nauw luistert het vijlen, zorgt bijvoorbeeld .05 inch te ruim al voor een rammel. Is .1 inch te smal makkelijk te ruimen?
Is de gs set goed genoeg?
Hebben jullie nog andere adviezen of alternatieven?
Ik vind het niet erg om wat geld uit te geven voor een goede set vijlen, maar dan moeten ze wel voldoen aan waar ik ze voor gebruik.
Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20322
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

topkam vijlen

Bericht door tjoepatjoep »

Ik heb mijn topkammen ook met een tapse vijl gedaan. Dat werkt prima als je op de juiste breedte gewoon een stukje tape plakt. Dan weet je dat je niet te ver vijlt.

Hier zijn ook vijlen in je maat: https://www.ebay.com/itm/Electric-Bass-5 ... xyYSdTA63Z
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

topkam vijlen

Bericht door Hagen »

Ik heb laatst een benen kam gedaan met zgn sleutelvijltjes. Daar doen normaal de gitaarbouwers hun topkam mee. Ik heb gewoon de sleuven van de oude plastic kam gekopieerd. Ik begrijp dat jij precies zo'n voorbeeld erbij hebt.

Just do it!
Laatst gewijzigd door Hagen op 25 feb 2016, 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10781
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

topkam vijlen

Bericht door Joey »

Gewoon doen! Zo'n topkam kost je misschien 5 eurodus als het mislukt ga je er ook niet meteen failliet aan.
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Eric66
Berichten: 132
Lid geworden op: 23 nov 2012, 00:00

topkam vijlen

Bericht door Eric66 »

Gebruikersavatar
nusti
Berichten: 64
Lid geworden op: 22 nov 2015, 21:34

topkam vijlen

Bericht door nusti »

bedankt voor de reacties.
Ik heb de tapse vijl gekocht en ga lekker experimenteren. Ik hou jullie op de hoogte.
En eric66: top filmpje, heb ik zeker iets aan.
Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20322
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

topkam vijlen

Bericht door tjoepatjoep »

Fijn dat je er het nut van inziet!
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

topkam vijlen

Bericht door Hans58 »

tjoepatjoep schreef:nut
Leuke woordgrap, Joep :mrgreen:
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20322
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

topkam vijlen

Bericht door tjoepatjoep »

:dance:
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
Gebruikersavatar
anavrin
Berichten: 1215
Lid geworden op: 11 jan 2006, 20:55

topkam vijlen

Bericht door anavrin »

Een AFrader is om een dremel te gebruiken op een benen topkam. Dat heb ik ooit gedaan en het resultaat is snel en goed te maken, maar door de warmte begint dat bot echt te stinken en die geur krijg je de eerste 3 dagen niet uit je knutsel-hok :oops: :?
Gebruikersavatar
nusti
Berichten: 64
Lid geworden op: 22 nov 2015, 21:34

topkam vijlen

Bericht door nusti »

Ik heb inmiddels de vijl binnen. Van een vriend van me heb ik de set gekregen die tjoep postte.
Nu nog tijd om het daadwerkelijk te gaan doen...
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

topkam vijlen

Bericht door Hagen »

Over die dremel:
Ik had ook geen ervaring met een topkam invijlen. Het was prettig om met de hand te doen om zo heel precies de diepte en breedte te bepalen en niet te snel te veel weg te halen.
En ..Ja het stinkt. Ik had de topkam zelf met een zaagmachine uit een stuk been gezaagd: bah!
Plaats reactie