Brug van J-Bass te vervangen?

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
fourstring-Jazz
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 mar 2014, 10:10

Brug van J-Bass te vervangen?

Bericht door fourstring-Jazz »

Hallo allemaal

Ik heb een probleem dat mijn laagste snaar niet goed te intoneren is. Het zadeltje zit al helemaal tegen de aanslag aan en moet dan eigenlijk nog ietsje verder Zie de foto:
IMG_2939.JPG
Kan ik "ongestraft" de gehele brug een kleine 5 mm naar achteren verplaatsen, of is het beter een geheel nieuwe brug te monteren?

Alvast bedankt voor de tips.

Hans
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8237
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Brug van J-Bass te vervangen?

Bericht door VanderVeen »

Dat kan! En dat kan je doen met een nieuwe of oude brug. Zolang je de nieuwe brug op deze schroefgaten zet los je het toch niet op. :mrgreen:

Ben wel benieuwd wat dit dan veroorzaakt. Ik ken het wel dat ze niet ver genoeg naar de hals toe kunnen, maar dit heb ik nog niet eerder gezien!
Gebruikersavatar
Digidesign
Berichten: 718
Lid geworden op: 18 aug 2004, 14:18

Brug van J-Bass te vervangen?

Bericht door Digidesign »

Koop eerst eens een set nieuwe snaren!
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Brug van J-Bass te vervangen?

Bericht door blablas »

:stupid:
Wat ik zo zie op die foto zijn je snaren oud (en waarschijnlijk dood), dode snaren zijn moeilijk tot niet goed te intoneren.
fourstring-Jazz
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 mar 2014, 10:10

Brug van J-Bass te vervangen?

Bericht door fourstring-Jazz »

De foto is niet zo flatteus want de snaren zijn 1 week oud. Ik dacht idd dat het daaraan (oude snaren) lag maar niet dus.

Ik schuif de brug eerst maar eens een stukje op.
Bedankt voor het meedenken

Hans
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7697
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Brug van J-Bass te vervangen?

Bericht door MR. LEE »

Als ik zo dat foto'tje bekijk , dan ben ik eerder geneigd te geloven dat je op het verkeerde been bent gezet door een tuner die op zgn " overtonen " getriggerd is geweest met deze instelling.
Als ik mag aannemen dat de G en D snaar goed ge-intoneerd staan afgesteld , dan staan de zadeltjes van de A en E snaar (bij deze standaard brug ) ongeveer een halve zadel-dikte verder ingedraaid .

Doe dat eerst nog eens ter controle voordat je begint te boren in die plank. :D
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15138
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Brug van J-Bass te vervangen?

Bericht door padawatje »

+1
Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20322
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

Brug van J-Bass te vervangen?

Bericht door tjoepatjoep »

VanderVeen schreef:Dat kan! En dat kan je doen met een nieuwe of oude brug. Zolang je de nieuwe brug op deze schroefgaten zet los je het toch niet op. :mrgreen:

Ben wel benieuwd wat dit dan veroorzaakt. Ik ken het wel dat ze niet ver genoeg naar de hals toe kunnen, maar dit heb ik nog niet eerder gezien!
Dit is toch geen advies, Maas? Adviseren om een body met nieuwe schroefgaten te vernaggelen om vervolgens 'benieuwd te zijn wat dit veroorzaakt'...?
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Brug van J-Bass te vervangen?

Bericht door tieleman »

Een correct gepositioneerde brug heeft de G-snaar ongeveer geintoneerd op 90% van de schroef van het zadel met het idee dat de lagere snaren allemaal iets verder geschroefd worden. Aangezien de G-snaar hier ook al aanzienlijk teruggeschroefd is zou het best kunnen dat de brug gewoon simpelweg te ver naar voren staat.

Dit dus ongeveer:

Afbeelding

Ben dan ook wel benieuwd wat voor merk/jaar deze bas is. Quality control was vroeger ook niet altijd je-van-het. Maar dubbelcheck het inderdaad voordat je gaat boren. Meten is weten: 2x de afstand tussen topkam en fret 12 is de schaallengte en dat zou de plek moeten zijn waarop je brugzadel zit.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7697
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Brug van J-Bass te vervangen?

Bericht door MR. LEE »

Aan die vroegere zgn B-merken van Ibanez moest je wel 'ns dat soort dingen uithalen om 'm goed bespeelbaar te maken.
Wat afgekeurd werd ging door onder een B-merk uit dezelfde fabriek.
Cimar was bijv. zo'n merk.
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8237
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Brug van J-Bass te vervangen?

Bericht door VanderVeen »

tjoepatjoep schreef:
VanderVeen schreef:Dat kan! En dat kan je doen met een nieuwe of oude brug. Zolang je de nieuwe brug op deze schroefgaten zet los je het toch niet op. :mrgreen:

Ben wel benieuwd wat dit dan veroorzaakt. Ik ken het wel dat ze niet ver genoeg naar de hals toe kunnen, maar dit heb ik nog niet eerder gezien!
Dit is toch geen advies, Maas? Adviseren om een body met nieuwe schroefgaten te vernaggelen om vervolgens 'benieuwd te zijn wat dit veroorzaakt'...?
Eh... Hij vraagt of het kan. Ja, het kan, maar niet alleen met een nieuwe brug.
Ik zeg niet dat dat de enige oplossing is.
Brent
Berichten: 65
Lid geworden op: 04 apr 2013, 14:16

Brug van J-Bass te vervangen?

Bericht door Brent »

Als het niet aan je tuner ligt zou ik zelf eerst nog even proberen het veertje in te korten.
Kan hij toch nog een paar mm naar achteren.
fourstring-Jazz
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 mar 2014, 10:10

Brug van J-Bass te vervangen?

Bericht door fourstring-Jazz »

tieleman schreef:Een correct gepositioneerde brug heeft de G-snaar ongeveer geintoneerd op 90% van de schroef van het zadel met het idee dat de lagere snaren allemaal iets verder geschroefd worden. Aangezien de G-snaar hier ook al aanzienlijk teruggeschroefd is zou het best kunnen dat de brug gewoon simpelweg te ver naar voren staat.

Dit dus ongeveer:

Afbeelding

Ben dan ook wel benieuwd wat voor merk/jaar deze bas is. Quality control was vroeger ook niet altijd je-van-het. Maar dubbelcheck het inderdaad voordat je gaat boren. Meten is weten: 2x de afstand tussen topkam en fret 12 is de schaallengte en dat zou de plek moeten zijn waarop je brugzadel zit.
Ben ff een paar dagen weggeweest. De gitaar is een Fender Jazzbass nieuw aangeschaft in ca 1971 of 1972. Ik ga wel eerst eens meten wat de schaallengte is.

Hans
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11915
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Brug van J-Bass te vervangen?

Bericht door dr. Bassvibes »

Die is bijna gegarandeerd 34"! :)

Bij zo'n oude en waardevolle bas zou ik al helemaal niet zomaar met je brug gaan klooien of nieuwe gaten boren... Ik zou hem zelf even langs een luthier/muziekwinkel brengen om na te laten lopen!
Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20322
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

Brug van J-Bass te vervangen?

Bericht door tjoepatjoep »

:stupid:
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
Plaats reactie