1 te grote fret Fender jazz (Mex)

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

1 te grote fret Fender jazz (Mex)

Bericht door Hagen »

Verstandige woorden.
Als ik eraan terugdenk hoe ikzelf heb zitten rommelen. Nu op de gitaarbouwclub zie ik het precies zo gaan als Eric de juiste methode beschrijft.
Als de dikte ook te veel afwijkt kan een luthier ook die ene fret vervangen en deskundig vlakken en kronen.
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

1 te grote fret Fender jazz (Mex)

Bericht door Rolandboer »

Bedankt voor alle tips, maar ik ga het niet zelf doen. Daar heb ik de kunde en het gereedschap niet voor. Ik ken verder ook niemand die dit wel goed zou kunnen.
Daarnaast ben ik dus al naar Rikkers geweest, een professionele luthier, die mij vertelde dat 1 fretje vervangen en vlakken niet zo makkelijk is.

Ik ga de bas eerst zo te koop zetten voor een prijs, zodat iemand die voor minder dan 150 euro de bas goed kan repareren voor relatief weinig een hele mooie bas heeft. Of aan de andere kant, mocht iemand het wel zelf laten repareren en afstellen, dan zou diegene voor rond de 500 euro een perfect afgestelde fender jazz bas hebben. Dat lijkt mij momenteel de beste optie, mochten er geen liefhebbers zijn dan zal ik er nog eens over nadenken.
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

1 te grote fret Fender jazz (Mex)

Bericht door AmericanIdiot »

Rolandboer schreef:Ik ben gisteren bij Rikkers langs geweest in Groningen om te kijken wat het zou kosten om de fret te vervangen, maar ik ben toch verrast weer naar huis gegaan..
Ik heb mij laten vertellen dat zij niet 1 fret kunnen vervangen en vlakken, ze moeten daarvoor de hele toets vlakken. Waardoor de prijs dus toch op 150 euro uitkomt bij Rikkers.
Eric66 schreef:Veel lomperiken zeggen dan dat je hele hals gevlakt moet worden en je krijgt hem totaal verziekt terug. Zodra ze hierover beginnen: bedank ze vriendelijk, en maak je uit de voeten.
Ik trek de zaken vanwege verschillende reacties misschien wat uit verband maar de indruk kan hier ontstaan dat Rikkers met zijn advies een lomperik is. Dat waag ik ernstig te betwijfelen... ik begrijp dat sommige luthiers het risico niet willen nemen om op een koopje 1 fret aan te pakken maar liever de bas in zijn totaliteit goed willen opleveren en laten we eerlijk zijn; dat siert hen. Een (onterecht) slechte naam heb je zo te pakken "joh wie heeft dat gedaan? speelt nog steeds voor geen meter" en dan snap ik heel goed het advies van in dit geval Rikkers.

Neemt niet weg dat met het nodige geduld en de juiste spullen dit euvel waarschijnlijk voor 95% is op te lossen.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

1 te grote fret Fender jazz (Mex)

Bericht door Rolandboer »

AmericanIdiot schreef:
Rolandboer schreef:Ik ben gisteren bij Rikkers langs geweest in Groningen om te kijken wat het zou kosten om de fret te vervangen, maar ik ben toch verrast weer naar huis gegaan..
Ik heb mij laten vertellen dat zij niet 1 fret kunnen vervangen en vlakken, ze moeten daarvoor de hele toets vlakken. Waardoor de prijs dus toch op 150 euro uitkomt bij Rikkers.
Eric66 schreef:Veel lomperiken zeggen dan dat je hele hals gevlakt moet worden en je krijgt hem totaal verziekt terug. Zodra ze hierover beginnen: bedank ze vriendelijk, en maak je uit de voeten.
Ik trek de zaken vanwege verschillende reacties misschien wat uit verband maar de indruk kan hier ontstaan dat Rikkers met zijn advies een lomperik is. Dat waag ik ernstig te betwijfelen... ik begrijp dat sommige luthiers het risico niet willen nemen om op een koopje 1 fret aan te pakken maar liever de bas in zijn totaliteit goed willen opleveren en laten we eerlijk zijn; dat siert hen. Een (onterecht) slechte naam heb je zo te pakken "joh wie heeft dat gedaan? speelt nog steeds voor geen meter" en dan snap ik heel goed het advies van in dit geval Rikkers.

Neemt niet weg dat met het nodige geduld en de juiste spullen dit euvel waarschijnlijk voor 95% is op te lossen.
Dus als ik het goed begrijp zou het misschien ook goed zijn om bij een andere luthier langs te gaan? Ik ken verder zelf geen luthiers in Groningen naast Rikkers en de reperatieservice van Westerhaven en Tonika. Maar bij die laatste twee heb ik niet zo fantastisch gevoel, ik zou dan liever echt naar een luthier gaan.
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

1 te grote fret Fender jazz (Mex)

Bericht door Hans58 »

Ik weet niet of Eric vd Hoeven nog verbonden is aan atelier 't Speeltuygh in Zwolle. Dat is niet in Groningen :wink: maar wellicht nog wel bereisbaar. Ik ben daar op basis van een clinic die hij ooit op een meeting heeft gedaan een paar keer geweest met bassen van mij en mijn zoon en dat is me zeer goed bevallen. Eric is iemand die goed kan (mee-)denken met de klant in praktische en goede oplossingen.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4823
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

1 te grote fret Fender jazz (Mex)

Bericht door Green Goblin »

Neem dat ding mee naar de meet in Groningen en overleg eens met Pellek wat hij er aan kan doen.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

1 te grote fret Fender jazz (Mex)

Bericht door deevit »

Hans58 schreef:Ik weet niet of Eric vd Hoeven nog verbonden is aan atelier 't Speeltuygh in Zwolle. Dat is niet in Groningen :wink: maar wellicht nog wel bereisbaar. Ik ben daar op basis van een clinic die hij ooit op een meeting heeft gedaan een paar keer geweest met bassen van mij en mijn zoon en dat is me zeer goed bevallen. Eric is iemand die goed kan (mee-)denken met de klant in praktische en goede oplossingen.
Zeker zit hij er nog! Levert altijd fantastisch werk voor een hele nette prijs. Ik ben er vrij zeker van dat hij één te hoge fret zo bijgewerkt heeft (heb hem al veel complexere zaken op zien lossen). Je zou op zijn minst eens een telefoontje kunnen wagen om je verhaal te doen.
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

1 te grote fret Fender jazz (Mex)

Bericht door Rolandboer »

Over ´t Speeltuygh was mijn neef ook al enthousiast meen ik mij te herinneren. Goed werk voor een schappelijke prijs heb ik mij laten vertellen.
Ik zal ze vanmiddag even bellen, zwolle ligt tussen mijn kamer en ouderlijke woonplaats in dus dat is geen probleem, bedankt voor de tip!

Mocht het tegen de tijd van de meeting nog niet verholpen zijn dan zal ik hem zeker meenemen.
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

1 te grote fret Fender jazz (Mex)

Bericht door Hagen »

Mooi he: 3 pagina's over die fret. Wat een hulp en advies.
Niet te snel laten maken, Rolandboer!
Plaats reactie