1 te grote fret Fender jazz (Mex)

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

1 te grote fret Fender jazz (Mex)

Bericht door Rolandboer »

Ik ben gisteren bij Rikkers langs geweest in Groningen om te kijken wat het zou kosten om de fret te vervangen, maar ik ben toch verrast weer naar huis gegaan..
Ik heb mij laten vertellen dat zij niet 1 fret kunnen vervangen en vlakken, ze moeten daarvoor de hele toets vlakken. Waardoor de prijs dus toch op 150 euro uitkomt bij Rikkers.

Nu zit ik dus met 2 opties op het moment, ik wil de bas namelijk gaan verkopen omdat ik vorige week de American standard jazz 5 over heb genomen van Roland.
De opties zijn als volgt:
- De bas goedkoop te koop zetten zodat een handige DHZ-er voor relatief weinig een erg mooie basgitaar heeft. Of iemand heeft voor een redelijke prijs een perfect afgesteld instrument.
- De bas zelf laten reparen en genoegen nemen met een behoorlijk verlies. Daarbij komt ook dat ik eigenlijk niet het geld heb liggen voor het laten vlakken van de frets.

Ik weet zelf niet zo goed wat ik er mee moet, ik weet ook niet wat een fatsoenlijke prijs zou zijn voor de bas met 1 ongelijke fret..
Wat zouden jullie aanraden? Ik hou er niet van om bewust een instrument te koop te zetten die niet 100% functioneert, maar ik neig in deze situatie wel naar die optie om de financiële reden.
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7918
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Terug, of pech

Bericht door BassKees »

Ik zou toch proberen de bas weer terug te brengen naar waar je m hebt gekocht. Links- of rechtsom ben je de 150 euro toch wel kwijt.
Gebruikersavatar
didi
Berichten: 1992
Lid geworden op: 14 dec 2014, 16:22

1 te grote fret Fender jazz (Mex)

Bericht door didi »

Ik heb onlangs zelf een Adonis-basgitaar hier in huis met hetzelfde euvel behandeld door door te vijlen aan de frets en dat ging goed. Je moet wel precies weten waar het euvel zit en niet de verkeerde fret behandelen. Ook kijken of de verhoging voor alle snaren geldt of dat de fret schuin omhoog loopt. Ik heb eerst voorzichtig gevijld, daarna met waterproof schuurpapier de braampjes weggeschuurd en tenslotte met Brasso nog wat nagepolijst. Het was met twee verschillende frets aan de hand ( 8e fret en 17e). Nu speelt ie prima zonder buzz en de actie is laag zoals ik het altijd graag heb. Tussen het vijlen wel steeds blijven controleren hoe het ervoor staat.
Als je het niet aandurft, zeker niet aan beginnen.
Rolandboer schreef: Wat zouden jullie aanraden? Ik hou er niet van om bewust een instrument te koop te zetten die niet 100% functioneert, maar ik neig in deze situatie wel naar die optie om de financiële reden.
Dat siert je.
Als je er maar eerlijk over bent en het meldt bij de verkoop en bereid bent de prijs lager te houden is er niet zoveel aan de hand.
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

Terug, of pech

Bericht door Rolandboer »

BassKees schreef:Ik zou toch proberen de bas weer terug te brengen naar waar je m hebt gekocht. Links- of rechtsom ben je de 150 euro toch wel kwijt.
Ik heb de bas tweedehands gekocht, ik heb al even contact gehad met de verkoper. Die wist er oprecht niet van en dat geloof ik van haar ook wel.

Ik denk dat ik eerst maar eens ga kijken of er animo is voor de bas in deze staat, het is immers pas de 17e fret waardoor spelen op de 16e fret niet lukt. Er zijn gelukkig nog mensen die daar geen last van zullen hebben of het misschien zelf erg makkelijk op kunnen lossen zoals hier boven al genoemd wordt.
Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20322
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

1 te grote fret Fender jazz (Mex)

Bericht door tjoepatjoep »

Is het euvel alleen te horen op de 16e fret of vanaf de 16e fret? Als dat laatste het geval is, kan het zijn dat je afstelling gewoon niet helemaal lekker is.
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

1 te grote fret Fender jazz (Mex)

Bericht door Rolandboer »

Alleen op de 16e, de laatste frets zijn allemaal prima. De afstelling is het probleem verder niet.
Gebruikersavatar
didi
Berichten: 1992
Lid geworden op: 14 dec 2014, 16:22

1 te grote fret Fender jazz (Mex)

Bericht door didi »

Eén fret te hoog is makkelijker op te lossen dan één fret die te laag zit.
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

1 te grote fret Fender jazz (Mex)

Bericht door en Adriaan »

Waarom staat dit in "Doe het zelf"? :wink:
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

1 te grote fret Fender jazz (Mex)

Bericht door blablas »

Omdat hier de handige donders op het forum zitten? :lol:
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

1 te grote fret Fender jazz (Mex)

Bericht door en Adriaan »

blablas schreef:Omdat hier de handige donders op het forum zitten? :lol:
Zou kunnen, maar vanaf de openingspost wordt benadrukt dat hij het niet zelf gaat doen.
Gebruikersavatar
didi
Berichten: 1992
Lid geworden op: 14 dec 2014, 16:22

1 te grote fret Fender jazz (Mex)

Bericht door didi »

Doe het zelf niet, dus
Gebruikersavatar
bobbelmans
Berichten: 3931
Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:27

1 te grote fret Fender jazz (Mex)

Bericht door bobbelmans »

Doe het zelf. Door een ander.
face down in the dirt
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

1 te grote fret Fender jazz (Mex)

Bericht door Rolandboer »

en Adriaan schreef:
blablas schreef:Omdat hier de handige donders op het forum zitten? :lol:
Zou kunnen, maar vanaf de openingspost wordt benadrukt dat hij het niet zelf gaat doen.
Dit leek mij de handigste plek om wat advies te krijgen van doe het zelfers die er eventueel raad mee weten. Ik had verwacht dat het een makkelijker klusje zou zijn om te klaren namelijk.
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

1 te grote fret Fender jazz (Mex)

Bericht door rensbass »

Misschien is het een idee om er toch zelf aan te beginnen? Juiste fretje vragen bij de gitaarboer, de oude er voorzichtig uit en de nieuwe erin. Er zijn hier vast wel mensen die je wat tips kunnen geven.
had trouwens echt niet verwacht dat t zoveel zou kosten. Misschien dat ze t meteen goed willen doen en niet zitten te wachten op kleine klusjes?
Failure is always an option.
Eric66
Berichten: 132
Lid geworden op: 23 nov 2012, 00:00

1 te grote fret Fender jazz (Mex)

Bericht door Eric66 »

Beste Roland,

Voor zover ik kan beoordelen aan de foto, zit de fret prima in de hals. De fret kan dus gewoon op hoogte worden gevijld, en voor zover ik kan zien is vervanging van de fret niet nodig.

Je hebt speciaal gereedschap nodig. Een heel recht metalen blokje om de hoogte te kunnen checken, een zwarte stift, een metalen plaatje om de toets te beschermen tegen de vijl, en een speciale fret crowning vijl. Je hebt ook kennis van zaken nodig, dus ik adviseer je eigenlijk om het niet zelf te doen, maar om een luthier te zoeken die dit wel kan.

Kijk op Youtube wat filmpjes om een idee te krijgen: (fret crowning file) en zie vooral hoe er geprutst wordt met plakband en gewone vijlen.

Iedere fatsoenlijkle luthier met goed gereedschap doet dit in 15 minuten. Helaas zijn er meer prutsers dan echte Luthiers. Nb er is een verzamel topic met luthiers op dit forum!

Veel lomperiken zeggen dan dat je hele hals gevlakt moet worden en je krijgt hem totaal verziekt terug. Zodra ze hierover beginnen: bedank ze vriendelijk, en maak je uit de voeten.

Misschien zit ik er uiteindelijk toch naast, maar meer dan 1 foto heb ik op dit moment niet.

Succes iig.
Plaats reactie