1 te grote fret Fender jazz (Mex)

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

1 te grote fret Fender jazz (Mex)

Bericht door Rolandboer »

Ik heb sinds de kerstvakantie een mexicaanse fender jazz bas, waar ik wat problemen had met het afstellen van de bas. Hoog op de hals (15e/16e fret) had ik enorm veel fretbuzz op alle snaren. Nou leek 1 fret wat hoger dan de rest te zijn (volgens mij is het de 16e fret), maar na toch eens goed kijken lijkt het wel alsof die fret 1 maat groter is dan de rest..
Ik kan er proberen een foto van te maken, maar ik weet niet of dat goed te zien is als ik een foto maak met mijn mobiel.
Zijn er mensen die dit herkennen? Of weten hoe je dit op kan lossen?

Ik zat zelf te denken aan 2 opties:
- de fret net zover vijlen tot hij gelijk is aan de andere frets qua hoogte.
- de fret laten vervangen door een nieuwe fret, die wel van de goede maat is.

Beide opties kan ik zelf niet, dus dat zou ik laten doen bij een reparatiezaak. Maar ik ben bang dat dan de prijs voor frets vlakken geldt, wat zo rond de 200 euro kost..

Ik ben niet van plan de bas heel erg lang te houden, het zou de eerste zijn die mag vertrekken zodra er iets leuks op mijn pad komt. Daarom wil ik er liever niet al te veel geld aan uitgeven.
Wat zouden jullie aanbevelen? Moet ik sowieso contact opnemen met een gitaarbouwer om te kijken wat het zou kosten? Of is er een alternatief?
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7697
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

1 te grote fret Fender jazz (Mex)

Bericht door MR. LEE »

maak 'r eens een paar foto'tjes van
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

1 te grote fret Fender jazz (Mex)

Bericht door rensbass »

1 fret laten vervangen of af laten vijlen zal qua kosten wel meevallen denk ik. K zou m er even na laten kijken, en prijsje vragen. Een "slecht" instrument in de verkoop doen zou ik niet graag doen. (Geld voor alles wat ik probeer te slijten op MP)
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7697
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

1 te grote fret Fender jazz (Mex)

Bericht door MR. LEE »

+1 !

Het moet/mag/kan nooit de bedoeling wezen om je probleem door te verkopen.

Het hoort de bedoeling te wezen om een in-orde-zijnde basgitaar door te verkopen.
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 09 mar 2016, 06:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

1 te grote fret Fender jazz (Mex)

Bericht door Rolandboer »

Mocht het zo overkomen, dan is dat mijn fout. Ik wil zelf ook niet iets verkopen wat niet in orde is. Ik bedoelde dat ik er geen 200 euro voor over zou hebben omdat de bas toch geen langdurige blijver is, ik wil het zo goedkoop mogelijk op laten lossen.

Ik heb geprobeerd een goede foto te maken, wat redelijk lastig is zo hoog op de toets. Ik hoop dat jullie het kunnen zien. Op de foto gaat het om de middelste fret van de 3, als ik deze vergelijk met de omliggende frets dan is hij iets breder en hoger naar mijn idee.
Fret fender mex jazz.png
Gebruikersavatar
bobbelmans
Berichten: 3931
Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:27

1 te grote fret Fender jazz (Mex)

Bericht door bobbelmans »

Heb je een schuifmaat? Dan kun je het wellicht opmeten.
Zo op mijn smartfoon zien die 3 frets er hetzelfde uit......
face down in the dirt
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4608
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

1 te grote fret Fender jazz (Mex)

Bericht door Hagen »

En een metalen lineaal of profiel er recht op geeft aan of ie echt hoger is.
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8237
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

1 te grote fret Fender jazz (Mex)

Bericht door VanderVeen »

Ik zie inderdaad wat je bedoelt. Sluit hij helemaal perfect aan op de toets zoals de andere frets dat ook doen?
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7697
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

1 te grote fret Fender jazz (Mex)

Bericht door MR. LEE »

Die middelste fret is idd afwijkend van z'n linker en rechter buurman.
Ik zou die fret laten vervangen voor eentje met de juiste radius/profiel.
Het verder laten afvijlen zal wel volstaan , maar is cosmetisch geen pan,.....het zal direct een storend beeld geven .

Heb je die basgitaar NIEUW gekocht ? :?
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4850
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

1 te grote fret Fender jazz (Mex)

Bericht door Green Goblin »

Meten is weten. Eerst eens opmeten, dan weet je het zeker.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

1 te grote fret Fender jazz (Mex)

Bericht door Rolandboer »

Ik heb het even opgemeten en de fret is inderdaad groter. Bijna 1mm breder en meer dan 1mm hoger..
Ik zal even kijken naar welke winkel/gitaarbouwer ik de bas ga brengen, er is nogal wat keuze in Groningen.

Ik heb de bas niet nieuw gekocht, het is een bas uit 2007. Ik heb hem pas sinds de kerstvakantie. Het was niet echt een heel warm welkom bij het uitproberen dus ik kwam er pas thuis achter toen ik nog wat beter ben gaan kijken naar de gehele hals en elektronica..

Verkoper wist er ook niet van, ze had de bas al een behoorlijke tijd in een tas weggestopt in een hoekje, dus het is gewoon een gevalletje van pech hebben.

Heeft iemand nog aanbevelingen qua prijs wat betreft gitaarbouwers in Groningen? Of in de omgeving van Ommen desnoods, Zwolle o.i.d. is ook geen punt.
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4850
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

1 te grote fret Fender jazz (Mex)

Bericht door Green Goblin »

Pelle!
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

1 te grote fret Fender jazz (Mex)

Bericht door rensbass »

Goed dat je de vinger op de zere plek hebt weten te leggen. Nu weet waar het aan ligt, en dus ook wat de beste oplossing is. De prijs zal je wel meevallen hoor, zal tientjes-werk zijn. En misschien dat wanneer de bas eens lekker afgesteld is, je nog gaat twijfelen over hoelang je m gaat houden :wink:
succes i.i.g.!
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7697
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

1 te grote fret Fender jazz (Mex)

Bericht door MR. LEE »

Alle mex. Fender JB's die ik zelf tot nu toe in m'n handen heb gehad , vond ik prima instrumenten .

Ik denk dat je echt niet wakker hoeft te liggen van angst om dat fretje te laten vervangen .
Dat kost een paar tientjes.
Vraag effe in je omgeving wie dat goed kan , .....en breng 'm daar heen .

( niet naar een prutser , want dan krijg je 'm terug met beschadegingen aan de kwetsbare rosewood toets. )
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

1 te grote fret Fender jazz (Mex)

Bericht door Rolandboer »

De bas is zeker een prima instrument, maar sinds ik de Geddy Lee van sander over heb genomen gaat mijn voorkeur sterk uit naar mijn geddy lee. Ik heb hem eigenlijk als tweede jazz bas, zodat ik in het weekend bij mijn ouders thuis nog een jazz bas heb.

Ik ga mij dit weekend eens verdiepen in alle zaken en gitaarbouwers die er zijn en hoeveel het ongeveer zal gaan kosten. Het valt gelukkig dus mee dat het tientjes werk wordt in plaats van 150 of meer.

In ieder geval allemaal bedankt voor de tips, ik laat het even weten als de fret vervangen is :)
Plaats reactie