Stemsleutels vervangen voor metalen sleutels

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
vetdieplaagwarm
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 jan 2016, 13:57

Stemsleutels vervangen voor metalen sleutels

Bericht door vetdieplaagwarm »

De bas die ik nu bespeel heeft kunststof stemsleutels. Het is de Ibanez SR300BK. Heeft iemand een tip welke stemsleutels ik daarvoor zou kunnen gebruiken? Zijn het alleen Ibanez stemsleutels die daar op passen of?
thanks alvast
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15138
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Stemsleutels vervangen voor metalen sleutels

Bericht door padawatje »

Kunststof ? Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk ... Ben je daar zeker van ? Fotootje ?
Gebruikersavatar
vetdieplaagwarm
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 jan 2016, 13:57

Stemsleutels vervangen voor metalen sleutels

Bericht door vetdieplaagwarm »

Deze:
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
jorren
moderator
Berichten: 2643
Lid geworden op: 20 jan 2015, 19:48

Stemsleutels vervangen voor metalen sleutels

Bericht door jorren »

Is dat niet gekleurd metaal?
Morris SG bass 30”
Sadowksy Metro Express 5/21 Hybrid
BassAgent schreef: 13 apr 2020, 10:21 Ik zag dat goedkopebassenfetisjist Jorren (bedoel ik niet vervelend trouwens) erop had geboden.
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4851
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Stemsleutels vervangen voor metalen sleutels

Bericht door Green Goblin »

Je wilt dus eigenlijk zwarte metalen stemmechanieken vervangen door verchroomde stemmechanieken....
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
vetdieplaagwarm
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 jan 2016, 13:57

Stemsleutels vervangen voor metalen sleutels

Bericht door vetdieplaagwarm »

ik vind het voelen als kunststof maar nu ga ik twijfelen...
Zo te horen aan jullie reacties is het metaal..

Ja klopt.. ik zit er over te denken om ze met verchroomde stemsleutels te vervangen
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Stemsleutels vervangen voor metalen sleutels

Bericht door rensbass »

Puur cosmetisch neem ik aan? Is de rest van je hardware (brug en knoppen) ook zwart? Als je gaat mixen wil het er wel eens minder fraai uit zien.
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Stemsleutels vervangen voor metalen sleutels

Bericht door rensbass »

Thomann verkoopt warwick tuners, die lijken er veel op, en voor n aardige prijs.
https://m.thomann.de/nl/warwick_bass_tu ... GwodY30D0g
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
vetdieplaagwarm
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 jan 2016, 13:57

Stemsleutels vervangen voor metalen sleutels

Bericht door vetdieplaagwarm »

rensbass schreef:Puur cosmetisch neem ik aan? Is de rest van je hardware (brug en knoppen) ook zwart? Als je gaat mixen wil het er wel eens minder fraai uit zien.
Ja alles is zwart. Als ik de tuners ga vervangen voor verchroomdde ga ik de knoppen ook vervangen voor verchroomd. Anders zou het wel eens minder mooi kunnen worden denk ik inderdaad... Bedankt voor de link. Het lijkt hem zeker. Is het zeker dat die op mijn bas past? Thanks.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Stemsleutels vervangen voor metalen sleutels

Bericht door Rieno »

Het is afhankelijk van de grootte en afstand van de gaten in de kop van je bas nu. Zo te zien moet het gat door de kop 14mm zijn, maar of de schroefgaten ook overeen komen...dat is dan weer niet te vinden. Toch bijzonder dat ze daar verder geen specs van meegeven :|

Dat gezegd hebbende: als het grote gat 14mm is, dan zal het dus zeker wel passen..al dan niet met nieuwe schroefgaten voor de bevestiging.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
vetdieplaagwarm
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 jan 2016, 13:57

Stemsleutels vervangen voor metalen sleutels

Bericht door vetdieplaagwarm »

Rieno schreef:Het is afhankelijk van de grootte en afstand van de gaten in de kop van je bas nu. Zo te zien moet het gat door de kop 14mm zijn, maar of de schroefgaten ook overeen komen...dat is dan weer niet te vinden. Toch bijzonder dat ze daar verder geen specs van meegeven :|

Dat gezegd hebbende: als het grote gat 14mm is, dan zal het dus zeker wel passen..al dan niet met nieuwe schroefgaten voor de bevestiging.
Top! Het lijkt mij ook hoor... Mocht ik het gaan vervangen dan bestel ik ze wel dusdanig dat ik ze evt terug kan brengen. Of ik zoek het nóg verder uit voor ik ze koop. De schoefgaatjes, tja daar zal ik dan zo nodig iets dikkere schoefjes voor zoeken.
Dank je wel!
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

Stemsleutels vervangen voor metalen sleutels

Bericht door en Adriaan »

Warwick, Göldo, Gotoh, allemaal redelijk geprijsde en kwalitatief prima tuners.
Het enige wat je moet checken is de diameter van de huidige tuners.
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

Stemsleutels vervangen voor metalen sleutels

Bericht door en Adriaan »

Rieno schreef:Het is afhankelijk van de grootte en afstand van de gaten in de kop van je bas nu. Zo te zien moet het gat door de kop 14mm zijn, maar of de schroefgaten ook overeen komen...dat is dan weer niet te vinden. Toch bijzonder dat ze daar verder geen specs van meegeven :|
Vind ik helemaal niet zo raar.
Het lijkt mij niet echt vertrouwenwekkend wanneer de fabrikant alvast aangeeft waarmee bepaalde onderdelen die geacht worden om heeeel lang mee te gaan het best vervangen kunnen worden.
Bovendien, hoe moeilijk is het om na te meten wat de diameter van een tuner is?
En waar de schroefgaatjes zitten doet er bijzonder weinig toe.
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 23046
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Stemsleutels vervangen voor metalen sleutels

Bericht door Angelo »

Maar Rieno heeft graag een mening, dat weet je toch? ;)
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Stemsleutels vervangen voor metalen sleutels

Bericht door Rieno »

Ik bedoel ook juist dat het raar is dat bij de nieuwe, losse mechanieken geen afmetingen worden gegeven. Dat wil je toch wel eerst weten en nameten voor je gaat kopen en vervangen.

De mechanieken die nu op de kop zitten, kun je idd best nameten...maar dan kun je met die maten niks, omdat je ze niet kunt vergelijken met de afmetingen van de nieuwe :?
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Plaats reactie