wigje? (shim)

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
RaySting
Berichten: 251
Lid geworden op: 06 okt 2014, 21:46

wigje? (shim)

Bericht door RaySting »

Wiggetje ging goed. Hals mooi wat naar achter......maar.....bleef aanlopen....nu op de laatste frets....weer alles omhoog. ...weer (pijl en) boog effect.....

er is meer uit halen. ...wat nu....hals weer wat ontspannen...toch op een ander punt wat kantelen...tips welkom....aluminiumfolie ging overigens top :D
'Women and rhythm-section first!' - Jaco Pastorius -
Gebruikersavatar
RaySting
Berichten: 251
Lid geworden op: 06 okt 2014, 21:46

wigje? (shim)

Bericht door RaySting »

Wiggetje ging goed. Hals mooi wat naar achter......maar.....bleef aanlopen....nu op de laatste frets....weer alles omhoog. ...weer (pijl en) boog effect.....

er is meer uit halen. ...wat nu....hals weer wat ontspannen...toch op een ander punt wat kantelen...tips welkom....aluminiumfolie ging overigens top :D
'Women and rhythm-section first!' - Jaco Pastorius -
Gebruikersavatar
evertalbers
Berichten: 909
Lid geworden op: 13 jan 2009, 22:43

wigje? (shim)

Bericht door evertalbers »

Als hij aanloopt op de laatste fretten was je shim iets te hoog en/of stond de brug iets te laag. Je weet dat een hals op zich wel een tikkie hol moet staan? Hoe harder je aanslag hoe holler.

Fijn dat alufolie voor je werkte.
Gebruikersavatar
RaySting
Berichten: 251
Lid geworden op: 06 okt 2014, 21:46

wigje? (shim)

Bericht door RaySting »

....
vanavond weer een poging. ...hals toch een slagje terug . vind dat niets dat tot het uiterste, nieuw wat smaller wiggetje, wat dunnere snaren had ik nog liggen. ....en anders ist wat het is.... :-?
'Women and rhythm-section first!' - Jaco Pastorius -
Gebruikersavatar
RaySting
Berichten: 251
Lid geworden op: 06 okt 2014, 21:46

wigje? (shim)

Bericht door RaySting »

shim of geen shim.....hals op het uiterste. ...het blijft een pijl en boog....iemand nog een tip...ben nu zelf aan het overwegen om er echt een stevig stukje fineer in de neckpocket te leggen van ca o,3 mm of iets meer...
het is echt jammer want er zit zo,n mooie klank in de kast. ..echt dik P....maar dit is niet speelbaar.

Hij is helemaal in tune.... maar die hals... :facepalm:
terwijl als ik m los heb is er niets bijzonders te zien...best een nette curve, klein beetje torsie, niets ernstigs. ..
volgens mij horen hals en body niet orgineel bij elkaar. .. :? ... of het is echt een scheve jongen die 30 jaar bewaard is gebleven naast een kachel pijp..

iemand nog een tip?
'Women and rhythm-section first!' - Jaco Pastorius -
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4824
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

wigje? (shim)

Bericht door Green Goblin »

Stel je de hals ook af, of zit je nu alleen maar steeds te testen met shims ?
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

wigje? (shim)

Bericht door en Adriaan »

RaySting schreef:shim of geen shim.....hals op het uiterste. ...het blijft een pijl en boog....iemand nog een tip...ben nu zelf aan het overwegen om er echt een stevig stukje fineer in de neckpocket te leggen van ca o,3 mm of iets meer...
het is echt jammer want er zit zo,n mooie klank in de kast. ..echt dik P....maar dit is niet speelbaar.

Hij is helemaal in tune.... maar die hals... :facepalm:
terwijl als ik m los heb is er niets bijzonders te zien...best een nette curve, klein beetje torsie, niets ernstigs. ..
volgens mij horen hals en body niet orgineel bij elkaar. .. :? ... of het is echt een scheve jongen die 30 jaar bewaard is gebleven naast een kachel pijp..

iemand nog een tip?
Dat de hals als hij los is een nette curve heeft, maar met of zonder shim een pijl en boog blijft lijkt me nogal wiedes.
Een shim verandert niets aan de curve van de hals, 4 dikke snaren die aan de hals trekken wel.
Als ik het zo lees staat je hals veel te hol en moet dus de halspen aangedraaid worden.
Een shim verandert alleen de halshoek ten opzichte van de brug.
Gebruikersavatar
RaySting
Berichten: 251
Lid geworden op: 06 okt 2014, 21:46

wigje? (shim)

Bericht door RaySting »

de halspen kan niet strakker dan dat ie nu staat..... heb m 2 weken terug binnen gekregen, heb iedere dag de hals een kwartje strakker gedraaid. ...hij zit op zijn eind, durf nu niets meer te forceren.....vanaf dat moment ben ik met met de wiggetjes gaan experimenteren. ...helaas zonder het juiste effect... het is ook geen kwestie van perfectie. ..dat is niet haalbaar. ..maar iet wat speelbaar zou leuk zijn....ik dacht als ik heel de hals eens een 0.3 o.4 naar voren verplaats door de neckpocket te voorzien van een shim die volledig gelijk is??? dat dat waarschijnlijk de laatste optie is????
'Women and rhythm-section first!' - Jaco Pastorius -
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

wigje? (shim)

Bericht door en Adriaan »

Gebruikersavatar
RaySting
Berichten: 251
Lid geworden op: 06 okt 2014, 21:46

wigje? (shim)

Bericht door RaySting »

Dank, hierboven was ook al een goede website geplaatst. Deze is nog wat uitgebreider..nu ga ik voor een fullpocket shim die ietwat kantelt.

als dat niet lukt dan wordt het stookhout of een muurbloempje :D
'Women and rhythm-section first!' - Jaco Pastorius -
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2342
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

wigje? (shim)

Bericht door MaartenV »

Als je halspen een moer heeft die je niet verder aan kunt draaien, kun je soms voor de moer nog een extra busje zetten (of een uitgeboorde moer).

Dat heeft mij een paar keer geholpen, maar waarschijnlijk kan het niet in alle gevallen. Mogelijk draai je hem op gegeven moment het hout in, met schade als gevolg. (Aan de andere kant: als je hals toch al verrot is, ...)
Het is makkelijker als je denkt.
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 22945
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

wigje? (shim)

Bericht door Angelo »

Beetje vreemd verhaal dit, ik zou wel eens wat foto's van die pijl-en-boog met en zonder shim willen zien...
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
RaySting
Berichten: 251
Lid geworden op: 06 okt 2014, 21:46

wigje? (shim)

Bericht door RaySting »

ga ik voor zorgen....die zonder volgt vanavond al
'Women and rhythm-section first!' - Jaco Pastorius -
Gebruikersavatar
RedNeckBBQ
Berichten: 1188
Lid geworden op: 28 aug 2011, 21:34

wigje? (shim)

Bericht door RedNeckBBQ »

Gaat dit over die Pearl Pbas van jou?

Moet je de halspen aan de hiel van de hals afstellen toch?

Dit verhaal, zo als ik het lees doet mij denken aan een "ski jump" probleem.
Hier is informatie van hoe het er uit ziet en
Getting The Facts About Ski Jumps

Jammer genoeg is dit niet op te lossen met een shim of met de halspen,
Mijn fender heeft dit ook al een tijd en heb het op verschillende manieren geprobeerd.
Instrumenten:
Rickenbacker 4003 Mapleglo '13
Fender AVRI '57 Precision Bass '88
Epiphone Blackbird IV Pro Bass
Gebruikersavatar
RaySting
Berichten: 251
Lid geworden op: 06 okt 2014, 21:46

wigje? (shim)

Bericht door RaySting »

De Pearl idd. Dat skischans verhaal sluit goed aan, ben er bang voor :facepalm:
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
'Women and rhythm-section first!' - Jaco Pastorius -
Plaats reactie