Magic hollowbody opknappen

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15087
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Magic hollowbody opknappen

Bericht door padawatje »

dr. Bassvibes schreef:Flatwounds hebben over het algemeen een wat hogere snaarspanning toch?
Fenders wel. Thomastiks daarentegen hebben dan weer een belachelijk lage spanning.
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Magic hollowbody opknappen

Bericht door dr. Bassvibes »

Ik ben eens wat gaan zoeken en vind, uiteraard, tegenstrijdige verhalen. :) Een tabel met een overzicht van de daadwerkelijke snaarspanning van alle merken kom ik nog niet tegen... Thomastik lees ik inderdaad van dat ze een erg lage snaarspanning hebben. Die kosten mij alleen te veel, ga echt geen €40 of meer aan een setje snaren uitgeven momenteel...

Wat ik wel vind is dat de d'Addario flatwounds een beetje in het middensegment qua spanning zitten, tenzij je een erg dikke set hebt. Volgens mij is mijn setje gewoon standaard medium gauge, alhoewel ik ze wel tweedehands overgenomen heb en dus geen idee heb wat het precies is. :roll:

In deze Talkbass thread hebben ze het over het verschil tussen flatwounds en roundwounds van d'Addario en daar melden ze dat het volgens de gegevens van d'Addario zelf maar héél weinig uitmaakt. Grappig, aangezien iedereen wel vindt dat de flatwounds zo ontzettend strak aanvoelen! :)

Ik denk dat het er uiteindelijk op gaat neerkomen dat ik hoe dan ook de chromes die ik al heb liggen ga gebruiken. :lol:
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8238
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Magic hollowbody opknappen

Bericht door Mach1 »

Ik heb een Egmond die er erg veel op lijkt en daarvan was de originele brug ook veel te hoog. Ik heb de asjes van de wieltjes ingekort en het hout waarmee hij op de body zit flink ingekort door te vijlen.

Actie is nu perfect.
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
saf
Berichten: 6341
Lid geworden op: 14 okt 2005, 15:23

Magic hollowbody opknappen

Bericht door saf »

Afbeelding

Ik heb deze nog liggn. mag je er wel een vna hebbne als je denkt dat het beter zou werken.

Ik heb zelf het idee dat die spanning redelijk vergelijkbaar is. Heb er in ieder gevla een hele rits van dit soort basjes mee uitgerust.
Vraag jij aan een filatelist ook hoe vaak hij die zeldzame postzegels nou daadwerkelijk opplakt?
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Magic hollowbody opknappen

Bericht door dr. Bassvibes »

Kijk eens aan, super tof. :)

Eerst wil ik de originele brug gaan proberen aan te passen, mocht dat faliekant mislukken dan hoor je het wel van me. Ontzettend aardig. :D

Eenzelfde knop als ik er nu op heb zitten heb je niet meer kunnen vinden...? :whistle: :wink:
Gebruikersavatar
saf
Berichten: 6341
Lid geworden op: 14 okt 2005, 15:23

Magic hollowbody opknappen

Bericht door saf »

helaas niet. ik vermoed dat die laatst met de lading famos/venlonia spullen mee zijn gegaan.

(weet wel weer meteen dat ik ziekelijk veel knoppen heb haha)

Mocht de brug ooit nodig zijn geef maar een gil :) Ik zou zelf ook voor de originele gaan als dat lukt. Is toch altijd het tofst om het zo origineel als mogelijk te houden.
Vraag jij aan een filatelist ook hoe vaak hij die zeldzame postzegels nou daadwerkelijk opplakt?
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Magic hollowbody opknappen

Bericht door dr. Bassvibes »

saf schreef:Ik zou zelf ook voor de originele gaan als dat lukt. Is toch altijd het tofst om het zo origineel als mogelijk te houden.
Precies zoals ik er ook tegenaan kijk. :)
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Magic hollowbody opknappen

Bericht door dr. Bassvibes »

Voortgang!

Vanmiddag de vijl en het schuurpapier ter hand genomen met als beoogd doelwit de brug. Zodra ik de vijl op de brug zette rook ik iets wat ik niet verwacht had: bot. De brug is niet gemaakt van plastic, maar van been! Scheelde een hoop met het schuren, dat ging prima met dit stuk been. Paar mm eraf gehaald en ook de schroefdraad wat ingekort. Resultaat is dat de actie nu een stuk lager is. Op de allerhoogste frets wat fretbuzz, maar daar ga ik met dit basje zelden tot nooit komen. :)

Tevens de d'addario flatwounds gemonteerd. Wat een gepriegel op deze bas: staartstukje met minieme openingen, los liggende brug, lastige stemmechanieken en lekker stugge snaren... Uiteindelijk is het gelukt. De bas is nog niet goed geïntoneerd, maar ik wilde gewoon even spelen. :)

De klank is met de flatwounds exact waar ik op gehoopt had... Droge 'plok' met lekker laag maar net genoeg definitie. Klinkt in mijn oren het beste wanneer je met plectrum speelt. Erg fijne klank in dit basje, ruist ook nauwelijks. Extreem eenzijdig, maar wel leuk! De bas is super licht, hangt lekker in balans en speelt prettig ondanks de erg dikke hals.

Wat gaat er op termijn nog gebeuren?
- Spelen!
- Bas goed intoneren
- Spelen!
- De E snaar blijft qua volume nog wat achter... Eerst maar eens wat met de hoogte van het element spelen. Dan de brug/topkam inspecteren. Dan eventueel de snaar vervangen, ik heb nog een ander setje flats liggen.
- Missende knop zoeken
- Spelen!
- Spelen!
- Spelen? Ja.

Wat plaatjes :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Magic hollowbody opknappen

Bericht door Hagen »

Prachtige sierlijke bas met een enorm lelijk logo
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Magic hollowbody opknappen

Bericht door Hagen »

Sorry, dit was niet lelijk bedoeld. Blij dat je erom kan lachen.
Heb je al een herkomst?
Zonder dat logo blijft het een prachtding. Ik zou ..
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Magic hollowbody opknappen

Bericht door dr. Bassvibes »

Oh joh, je hoeft je niet te verontschuldigen! :D

Het logo is deel van de charme! :wink: Als je echt gaat inzoomen op de bas zie je dat het eigenlijk allemaal ontzettend rudimentair en grof gemaakt is... :) Het logo verdient inderdaad geen schoonheidsprijs, maar ik blijf er lekker van af... Zelfs die achterlijk grote, met de hand geschilderde positiestippen ga ik er niet afhalen. Die zijn pas lelijk! Gelukkig is de rest van de bas wel erg mooi.

De herkomst is:
Venlo.
Afbeelding

Wat voor model het is, weet ik dan weer niet. Vraag me af of ze er van origine een naampje aan hebben gehangen.
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Magic hollowbody opknappen

Bericht door Hagen »

Aha, die charme!
Een Venlonia? Ik heb zelf een Unicon. Een product uit dezelfde hoek van Nederland. Het is nu een Ghost bas maar van origine en gewone gitaar. Net als die Egmonds: handle with care en lekker van genieten.
Plaats reactie