Magic hollowbody opknappen

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11912
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Magic hollowbody opknappen

Bericht door dr. Bassvibes »

Vandaag opgehaald bij een mevrouw hier in de buurt, een prachtige Magic hollowbody uit de swinging sixties! Zij was de tweede eigenaar en heeft de bas maar weinig gebruikt. De afgelopen tien jaar stond het ding werkloos op een standaard in woonkamer, dus ze vond het tijd om hem maar eens weg te doen.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb de bas alleen nog maar gehoord met roundwound snaren die wat betreft leeftijd op de middelbare school zouden kunnen zitten. De klank is precies wat je er van verwacht; hollowbody, droge 'plonk' met niet overdreven veel sustain en lekker veel laag gezien de plaatsing van het element. Prettige klank, fijn elementje met een wat lage output (sixties correct vermoed ik zo). De frets zijn nog goed genoeg. :) De elektronica doet bijna 100% wat hij moet doen, dus die laat ik voorlopig even zitten. De potmeters zijn gezien de constructie van de bas nou niet bepaald lekker toegankelijk...

Wat scheelt er dan aan?

- De actie is aan het eind van de toets gigantisch hoog. Dat komt niet doordat de hals niet goed is, die is namelijk licht hol en ook de trussrod werkt zoals het hoort. Op deze bas zit een bizar hoge brug. Een rare, dikke klomp wit plastic die er wel origineel uit ziet. Hij is in hoogte te verstellen, maar zelfs op de laagste stand is hij heel erg hoog.
- De toets is droger dan de Sahara. Zie hieronder voor wat foto's voor en na de eerste laag olie.
- De stemmechanieken draaien heel erg stroef, die mogen wel eens open!
- De volume knop mist
- Er zitten geen flatwounds op, schande!

Een kwartier na thuiskomst lag de bas er zo bij:
Afbeelding
Hier kun je mooi zien hoe dik de brug is, ik moet maar even kijken wat ik daar mee ga doen... Gewoon doormidden zagen, of een stuk hout voor bewerken.

Twintig minuten na thuiskomst lag de bas er zo bij:
Afbeelding

De toets voor en na de eerste laag olie, inmiddels zitten er al drie of vier lagen op en begint de toets langzaam maar zeker ergens op te lijken:
Afbeelding

Afbeelding


Een aantal van de stemmechanieken draaiden heel erg stroef. Om eens te kijken hoe alles er van binnen uit ziet zijn de kapjes er snel genoeg afgehaald.
Afbeelding

Het meeste zag er oké uit en moest alleen even aangedraaid worden. Bij een van de mechanieken zat een van de schroefjes niet vast, er was niet eens een gaatje om hem in te draaien. Waarschijnlijk over het hoofd gezien bij fabricage of ze hadden er eventjes geen zin in... :)
Afbeelding

Alles uit elkaar, schoongemaakt en vervolgens de tandwielen onderling uitgewisseld:
Afbeelding

Wat vet om alles te smeren, is het duidelijk dat ik normaal aan auto's werk?
Afbeelding

En presto. :)
Afbeelding

Ik moet nu dus nog een knop vinden (daar stuur ik Sef even een berichtje voor) en iets aan die brug doen. Wat ik me ook afvraag is of ik op moet passen met wat voor snaren ik er op leg... De flatwounds die ik heb liggen zijn d'Addario, niet overdreven dik. Zouden die een te hoge snaarspanning hebben voor de lichtgewicht basje?
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26347
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Magic hollowbody opknappen

Bericht door Hans58 »

Koel ding en netjes aangepakt, doc! Zou je wellicht met zo'n Höfnervioolbasbruggetje wat kunnen?
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11912
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Magic hollowbody opknappen

Bericht door dr. Bassvibes »

Dank je wel Hans! Erg leuk om te doen dit, heel klein projectje maar wel bevredigend. Hoop er een leuke bas aan over te houden. :)

Als ik deze brug bekijk:
Afbeelding

Dan lijkt hij qua opzet heel erg op de mijne. Je kunt de zadeltjes naar links en rechts verschuiven dus qua snaarafstanden kun je lekker spelen... Zou moeten werken, mits hij qua maatvoering niet te ver afwijkt en niet te hoog is. :)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4608
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Magic hollowbody opknappen

Bericht door Hagen »

Wat een elegante body. Mooi project!

Als Saf geen raad weet: Er is 2 x per jaar een vintagegitaarbeurs in Veenendaal met veel onderdelen voor weinig.
De La Bella's die ik heb staan best strak. LaBella lijkt me daarom geen echte oplossing. Let goed op de lengte bij wat je besteld. Dit omdat je snaren al vanaf het tailpiece beginnen ipv bij de brug.

Succes met deze bas!
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26347
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Magic hollowbody opknappen

Bericht door Hans58 »

Kwa brug: ja, dat lijkt wel heel erg op elkaar. Met dat verschil dat die Hufterbrug wat verder verstelbaar is. Maar dan moet de laagste stand natuurlijk niet net zo zijn als wat je nu hebt. Het leek op de eerste foto's veel lomper. :facepalm:
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11912
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Magic hollowbody opknappen

Bericht door dr. Bassvibes »

Dank u beiden! Ik vind het inderdaad ook een érg mooi basje om te zien Hagen, body is prachtig en zelfs de kop is mooi en past goed bij het geheel. 't Is allemaal niet echt extreem goed afgewerkt (de positiestippen op de toets zijn écht lelijk) maar het totaalplaatje is prachtig. :)

Zonder knop speelt de bas natuurlijk net zo goed, maar om hem af te maken is de correcte knop wel een must! Ik hou die beurs in gedachten, bedankt.

De snaren zullen toch long-scale moeten gaan zijn, als ik zo op het oog mijn flatwounds er naast heb liggen (die dus longscale zijn).

En inderdaad Hans, die Höfner brug lijkt niet heel veel lager te zijn. Wordt toch zelf wat knutselen! :D
Laatst gewijzigd door dr. Bassvibes op 04 jun 2016, 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26347
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Magic hollowbody opknappen

Bericht door Hans58 »

Zit net te kijken, maar als je toch wat moet frutselen: die Hufterbrug kent misschien nog wel de mogelijkheid om 'm aan te passen door bijvoorbeeld van dat stukje palissander waar de "zadeltjes" in zitten (die stukjes fretdraad) van de onderkant wat weg te halen op een nette rechte manier. Dan kun je nog naar beneden.
Ik weet niet of dat een optie is en of je het aandurft. Volgens mij ben je best handig en secuur. :wink:
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
Buster
Berichten: 1509
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:22

Magic hollowbody opknappen

Bericht door Buster »

Mooie vondst. Ik ga eens op zoek of ik ook zo'n mevrouw in de wijk heb.
Die vetspuit :lol: geweldig!
Cort >>(ZOOM B3) Nemesis/TC electronic+FMC/Eden.. Novation Bass Station II .... AKG-K&M-Klotz-Neutrik
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11912
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Magic hollowbody opknappen

Bericht door dr. Bassvibes »

Is wel een kilo vet tegenaan gegaan deze stemmechanieken. :mrgreen:

Hans:
Dat was ik met deze brug ook van plan! Netjes aftekenen en dan rustig met de figuurzaag er doorheen, mag heel wat af aan de onderkant. :) Het is gewoon een stuk plastic waar gaten in gemaakt zijn voor het draadeinde waar die ringetjes omheen draaien. In het plastic zit zelf verder helemaal niks, dus daar hoef ik me geen zorgen te maken over schroefdraad e.d.. De schroefdraad kun je heel makkelijk korter maken, vaak zat gedaan bij andere zaken.

Heb jij zo'n brug liggen die weg mag Hans? :)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26347
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Magic hollowbody opknappen

Bericht door Hans58 »

dr. Bassvibes schreef: 1. Dat was ik met deze brug ook van plan!
2. Heb jij zo'n brug liggen die weg mag Hans? :)
1.Aha. Gaat je vast lukken.
2.Dat dan helaas niet :wink:
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22183
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Magic hollowbody opknappen

Bericht door RUIS »

Mooi ding, Thijs! En goed bezig zo.
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4608
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Magic hollowbody opknappen

Bericht door Hagen »

Hoeveel mm moet je dalen? Kan je dat van het witte brugdeel halen zonder de sterkte aan te tasten? Is het massief plastic?
Bij beide ja: ik zou dan dat deel over een vlakke plank met grof schuurpapier halen. Goed checken of je vlak blijft, desnoods eerst wat controlelijntjes zetten.
Als je de schoefdraad inkort, doe dat dan met de wieltjes of passende boutjes er nog aan. Het kan anders zijn dat je door het verminkte schroefdraad de wieltjes er lastig weer op krijgt.

Succes & Blijf posten!
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11912
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Magic hollowbody opknappen

Bericht door dr. Bassvibes »

Hans58 schreef:
dr. Bassvibes schreef: 1. Dat was ik met deze brug ook van plan!
2. Heb jij zo'n brug liggen die weg mag Hans? :)
1.Aha. Gaat je vast lukken.
2.Dat dan helaas niet :wink:
Komt helemaal goed!
RUIS schreef:Mooi ding, Thijs! En goed bezig zo.
Mercikes! Ben benieuwd hoe het ding gaat bevallen zodra alles wat beter is afgewerkt en afgesteld. :)
Hagen schreef:Hoeveel mm moet je dalen? Kan je dat van het witte brugdeel halen zonder de sterkte aan te tasten? Is het massief plastic?
Bij beide ja: ik zou dan dat deel over een vlakke plank met grof schuurpapier halen. Goed checken of je vlak blijft, desnoods eerst wat controlelijntjes zetten.
Als je de schoefdraad inkort, doe dat dan met de wieltjes of passende boutjes er nog aan. Het kan anders zijn dat je door het verminkte schroefdraad de wieltjes er lastig weer op krijgt.

Succes & Blijf posten!
Volgens mij is het gewoon massief plastic, heb hem nu niet bij de hand maar ik dacht van wel. Goed advies over die vlakke plank, ware het niet dat het ding nu een mooie curve heeft en dus alles behalve vlak is aan de onderkant. Geen idee waarom ze dat gedaan hebben, haha! :)

Als je netjes zaagt bij het schroefdraad inkorten en zorgt dat je een vijltje bij de hand hebt is het probleem van verminkte schroefdraad meestal ook goed te lossen trouwens. :D Gelukkig hoeven deze wieltjes er in principe nooit af, dus dat is lekker makkelijk.
Gebruikersavatar
saf
Berichten: 6341
Lid geworden op: 14 okt 2005, 15:23

Magic hollowbody opknappen

Bericht door saf »

brug is origineel. en mist bijna altijd bij deze bassen. ze zijn eigenlijk op elk exemplaar wat ik ken ook te hoog. Ik kan eens kijken in mijn onderdelen doos moet nog ergens een handjevol bruggen hebben die misschien passen. De knop is ook de originele zal ook daarnaar kijken maar ik dacht dat ik die laatst afgegeven heb aan iemand die de gitaarversie van deze op aan het knappen was.


Super leuke basjes. De elementen werden in huis gemaakt, hebben geen heel hoge output inderdaad maar naar mijn mening wel een erg fijne 60's sound. Dat die element ring gebrokenis, is trouwens ook zo'n standaard dingetje.
Vraag jij aan een filatelist ook hoe vaak hij die zeldzame postzegels nou daadwerkelijk opplakt?
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11912
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Magic hollowbody opknappen

Bericht door dr. Bassvibes »

Sef, je leeft! Had je al twee berichten gestuurd, haha. :D

Leuk man! Ik hoor het wel! Fijn om te horen dat deze nog zo compleet is, op die missende knop na dan. Het element is wel nog perfect af te stellen, dus die gebroken ring heeft gelukkig geen invloed op de werkzaamheid van de bas.

De sound is inderdaad instant sixties, érg leuk. Moet met flatwounds nog beter worden. :) Heb jij enig idee of ze een beetje snaarspanning kunnen hebben deze basjes? Flatwounds hebben over het algemeen een wat hogere snaarspanning toch?
Plaats reactie