Tuners voor een lefty.

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nusti
Berichten: 64
Lid geworden op: 22 nov 2015, 21:34

Tuners voor een lefty.

Bericht door nusti »

Ik ben een lefty aan het bouwen voor een vriend van me, wat al een uitdaging op zich is.
Maar...ik heb een set schaller BML-tuners 4+1 gekocht. 4 links en 1 rechts, zoals ze op een rechtshandige bas zitten. Deze zijn om te zetten naar 4 rechts en 1 links. Maar dan klopt de base plate niet meer.....zie de foto's.

Zoals het hoort:

Afbeelding

En omgedraaid:

Afbeelding

Dat past dus niet.....Zijn er specifieke left tuners waar de baseplate wel klopt? en waar kan ik die krijgen? Op de schaller site kan ik ze zo niet vinden...
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Tuners voor een lefty.

Bericht door blablas »

De tuner in de eerste foto zit al goed voor linkshandig gebruik!

Zo zitten ze bij mij op een van m'n lefty Harley Benton Shorty's, de spiraal van de worm loopt in dezelfde richting als bij die van jou.
Afbeelding
Ze werken gewoon zoals het hoort en niet verkeerd om.
Gebruikersavatar
nusti
Berichten: 64
Lid geworden op: 22 nov 2015, 21:34

Tuners voor een lefty.

Bericht door nusti »

ok...bij een rechsthandige is het zo dat als je de snaar strakker draait je de tuner tegen de klok in draait, van bovenaf gezien.

Mijn verwachting is dat bij een linkshandige dit precies andersom is. Strakker draaien is met de klok mee....

Bij de eerste foto is dat dus niet..maar nu weet ik niet hoe dat bij een linkshandige hoort....kan best zijn dat je precies de andere kant indraait....
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Tuners voor een lefty.

Bericht door blablas »

Tuners zijn een van de weinige dingen die linkshandig niet in werking verschillen van rechtshandig gebruik, ik heb meer dan 20 (linkse) bassen met dit soort 'open gear' tuners en die werken en zien er allemaal hetzelfde uit als die in mijn foto.
Ik denk dat je ergens een logica fout maakt.

Als je tegen de zijkant (dots-kant) van een linkse hals aankijkt, dus boven op de stemsleutel, draait deze sleutel tegen de klok in om de snaar te spannen.
Als je mechanieken hebt die naar de grond kijken op een linkse hals draaien deze met de klok mee, dus hetzelfde als degene die naar boven kijken op een rechtse hals.
Gebruikersavatar
nusti
Berichten: 64
Lid geworden op: 22 nov 2015, 21:34

Tuners voor een lefty.

Bericht door nusti »

dan heb ik inderdaad een denkfout gemaakt...ik ging er vanuit dat de tuners andersom zouden werken bij een linkshandige bas en dat blijkt dus niet zo te zijn...gelukkig maar, scheelt weer een zoektocht naar nieuwe tuners...
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Tuners voor een lefty.

Bericht door rensbass »

Heb ik pas geleden ook gedaan met dezelfde schallers, als t er goed uitziet, dan heb je t goed gedaan. Dus bij 3 van je mechanieken de draaiknop omdraaien en je bent er.
Failure is always an option.
Plaats reactie