32 scal bas gebouwd

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
orkestman
Berichten: 331
Lid geworden op: 08 apr 2006, 13:40

32 scal bas gebouwd

Bericht door orkestman »

Dus toch maar een 32 scale gebouwd. Leve internet.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sorry de foto zijn gedraaid, waarom?

Hier en daar moeten er nog wat aanpassingen gedaan worden.
Speelt erg fijn.
Raar dat dit niet in de selectie zit bij bijna alle merken.
Ze zijn er wel, maar ik wou een brede nut en 19 mm spacing aan de brug, en dat is er niet.
Mark Bass little mark II.
SWR Goliath III
FMC 112 Neo
Läkland 5502
Maruszczyk Elwood L5a medium 32”, chambered
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15092
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

32 scal bas gebouwd

Bericht door padawatje »

Wow ! :shock:

Dat ziet er heel erg netjes uit. :worship:

Helemaal zelf "from scratch" gebouwd ? Had je dat al eens eerder gedaan ?

Foto's van het bouwproces ?
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

32 scal bas gebouwd

Bericht door blablas »

Nice!!
Ik wil meer details, zowel van de bouw als het eindresultaat. :jaaaaa:
Gebruikersavatar
Buster
Berichten: 1509
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:22

32 scal bas gebouwd

Bericht door Buster »

Erg mooi!
:worship:
Complimenten!
Cort >>(ZOOM B3) Nemesis/TC electronic+FMC/Eden.. Novation Bass Station II .... AKG-K&M-Klotz-Neutrik
butters
Berichten: 1348
Lid geworden op: 12 sep 2005, 17:15

32 scal bas gebouwd

Bericht door butters »

jawadde ziet erg erg lekker uit :D
Gebruikersavatar
orkestman
Berichten: 331
Lid geworden op: 08 apr 2006, 13:40

32 scal bas gebouwd

Bericht door orkestman »

Ik heb niet echt veel foto's gemaakt omdat ik toch dacht het nog een keer te moeten doen.
De elektronica die er nu op zit is heel low budget, onder de 100 Euro, en moet zeker aangepast.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De freesmachine heb ik maar de schuurband om het fretboard rond te schuren heb ik moeten maken.
Het grootste probleem is dat je niet het juiste scherpe gereedschap hebt.
Er zitten ook 2 grafiet verstevigingen in en dubbelwerkende truss rod.
Ik was eerst bij en schrijnwerker te rade geweest, ondanks dat hij ook meubels maakt is dat niet juist genoeg.
Die werken tot op een mm juist, een bas moet tot op 0,1 mm juist zijn, vind ik.
Mark Bass little mark II.
SWR Goliath III
FMC 112 Neo
Läkland 5502
Maruszczyk Elwood L5a medium 32”, chambered
Gebruikersavatar
anderson
Berichten: 281
Lid geworden op: 08 jul 2012, 22:24

32 scal bas gebouwd

Bericht door anderson »

Nice! je hebt tenminste nog groot gereedschap. Is je bas actief?
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

32 scal bas gebouwd

Bericht door rensbass »

Knap gedaan man! En de vraag waar iedereen op wacht: "hoe klinkt/speelt de B?"
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
orkestman
Berichten: 331
Lid geworden op: 08 apr 2006, 13:40

32 scal bas gebouwd

Bericht door orkestman »

Bas is actief, maar om een of andere reden zeer luid, ik kan de volume knop maar een heel klein beetje open zetten.
Ook moet ik de nek en het octaaf nog wat bijstellen.
Tot nu toe vind ik hem laag heel mooi klinken.
De b snaar heb ik wel iets hoger moeten zetten, maar klinkt zuiver, niet rommelig, alleen niet te hard aan slaan.
Minder hard dan de andere snaren.
Er staan nog oude snaren op om te proberen, dus die moeten ook vervangen worden.
Als ik hem echt ga gebruiken zet ik er nog een andere voorversterker in.
Zoals in het andere topic vermeld ga ik id eens proberen een capo op de andere bas te zetten en het verschil proeven.
Doordat ik deze nog niet gewoon ben mis ik af en toe het octaaf door te schuiven voorbij de 12de fret, wegens een andere afstand.
Dus nog veel wennen en afstellen.
Ik heb in het verleden al eens een body gemaakt en dat is gemakkelijk, model uitzagen , frezen en schuren en de uitsparingen frezen op de machine.
Een nek maken is een ander verhaal. Ik probeer dat zo veel mogelijk machinaal te doen.
Hier in de buurt woont iemand die hout freest met cnc.
Ik denk er aan om een 3D tekening te maken en te kijken of hij dat kan frezen.
Of een nek laten maken, kost ± 400 €.
Een 5 snaar met brede nek aan de nut ( 49 mm ) en 19 mm spacing aan de brug vind je zo nergens, moet speciaal gemaakt worden.
Deze is neck trough body, ik wil nog een met geschroefde hals maken, denk ik.
Mark Bass little mark II.
SWR Goliath III
FMC 112 Neo
Läkland 5502
Maruszczyk Elwood L5a medium 32”, chambered
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

32 scal bas gebouwd

Bericht door rensbass »

Fretless neck kopen en fretten op 32" en brug naar voor plaatsen in combinatie met diepere neckpocket? Of denk ik te makkelijk?
Failure is always an option.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

32 scal bas gebouwd

Bericht door Muziekschuur »

Prachtige bas!
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
orkestman
Berichten: 331
Lid geworden op: 08 apr 2006, 13:40

32 scal bas gebouwd

Bericht door orkestman »

Ik had al naar een fretless gezocht, maar allemaal te smal voor het geen ik wil.
Zou id gaan.
Mark Bass little mark II.
SWR Goliath III
FMC 112 Neo
Läkland 5502
Maruszczyk Elwood L5a medium 32”, chambered
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7473
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

32 scal bas gebouwd

Bericht door Jarno »

Als je iemand weet die CNC wil frezen, dan houdt ik me wel aanbevolen. Op marktplaats is een bedrijf dat adverteert met CNC frezen, maar zodra ik de tekening opstuurde, en ze zagen dat het voor instrumentbouw was, hadden ze er geen zin meer in.

Mooi gemaakt hoor!

Voor wat betreft dat uitgangsniveau, zo'n musicman humbucker heeft al een behoorlijke output, als je actieve electronica dan ook nog eens versterkt, dan wordt het allemaal wel heel heftig. Wat voor electronica gebruik je?
Het zou nog kunnen dat daar een hoogdoorlaat filter inzit, en dat ie simpelweg het laag wat uit je B-snaar komt eruit filtert. Een andere optie voor minder output is dat het element niet op de optimale plaats zit, is de snaarbreedte over het element hetzelfde als bij een musicman?

En mocht je de achterkant van de hals 3d willen modelleren, dan kan ik daar wel mee helpen, ik werk met een 3d CAD programma op het werk, en ik kan er ingewikkelde dingen mee :D
Eerder heb ik de achterkant niet gemodelleerd, omdat ik van plan was om het zelf te shapen, maar als je iemand weet die het kan frezen.........

Edit:
En een vette bandschuurmachine zeg? Die heb je zelf gemaakt? Dat alleen al is een mooi project!
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
orkestman
Berichten: 331
Lid geworden op: 08 apr 2006, 13:40

32 scal bas gebouwd

Bericht door orkestman »

De pickup en electronica komt van Tone Factory, erg goedkoop en heb verder geen gegevens.
Als ik aan de treble en bas pots draai hoor ik eigenlijk geen wezenlijk verschil.
Ik weet niet of het goed aangesloten is, de kleuren op het bijgeleverde schema en op de hardware zijn niet hetzelfde.
Die moet ik toch vervangen.
Ik moet de bas dringend afwerken, want ik heb er op gespeeld en dan valt achteraf die long scale tegen.
Die 32 scale is heel fijn spelen voor een oudere man met korte vingers, minder stress in de schouders.
Ja ja lach maar jongeren, jullie komen (misschien) ook nog op dat punt. :D
De schuurmachine heb ik gewoon een goedkoop machientje genomen, de maat van een lange schuurband vergeleken met de huidige maat en dan een langer schuurblad gemaakt van een koudgewalste U profiel.
Eigenlijk de voor en achterkant nagemaakt en de rollen met lagers en aandrijving omgezet.
Dat ging eigenlijk vrij snel. Ik heb dan wel een metaal freesmachine.
Mark Bass little mark II.
SWR Goliath III
FMC 112 Neo
Läkland 5502
Maruszczyk Elwood L5a medium 32”, chambered
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7473
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

32 scal bas gebouwd

Bericht door Jarno »

Zelf heb ik een 5-snarige bas gebouwd door van en standaard ingezaagde toets 2 (of was het nou 3) frets af te zagen aan de bovenkant, dan kom je op 30.7" speelt ook erg fijn (ik gebruik een hoge C). Ben nog niet zo oud, en heb flinke handen, maar shortscale rules. Zeker voor van bladmuziek spelen erg prettig (hoge C ook), lekker alles bij elkaar.

Die pickup is natuurlijk een bas pickup, maar ik vraag me dan wel af wat voor preamp dat het is, en als je geen verschil hoort met de potmeters, dan zit er inderdaad iets niet helemaal lekker.
Mocht je de bas nodig hebben zou je natuurlijk de pickup ook nog rechtstreeks op de jack kunnen aasluiten (of met een volumepot), tijdelijk.

Listige oplossing met die bandschuurmachine trouwens! En handig dat je een freesbank hebt, komt vaak van pas.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Plaats reactie