Nieuwe pickups: dé Jaco sound? [pag. 2: pickupmysterie]

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Peter 2.0
Berichten: 224
Lid geworden op: 01 jan 2015, 17:56

Nieuwe pickups: dé Jaco sound? [pag. 2: pickupmysterie]

Bericht door Peter 2.0 »

Als side-note voor je tonesearch, waarbij het op details aan komt: verlos die bas van de massieve Gotoh brug en ga terug naar een doodgewone Fender-pisbakken-staal-brug. Je zult je verbazen over hoe dit natuurlijke "warmte" in je sound terugbrengt. Alle beetjes helpen: old skool Fender klank is niet geholpen met een massieve brug. :wink:
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Nieuwe pickups: dé Jaco sound? [pag. 2: pickupmysterie]

Bericht door BassAgent »

Volgens mij heb ik die nog liggen, zal 't eens proberen bij de volgende snarenverversing :)
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Nieuwe pickups: dé Jaco sound? [pag. 2: pickupmysterie]

Bericht door deevit »

Maar die Gotoh geeft wel meer sustain is mijn ervaring (en in mijn beleving meer tone, maar da's natuurlijk erg subjectief), erg prettig op een fretless. Maar dan kom je al snel op de discussie of ouder beter is/werkt/klinkt dan nieuw. Voorkeur. :)
Peter 2.0
Berichten: 224
Lid geworden op: 01 jan 2015, 17:56

Nieuwe pickups: dé Jaco sound? [pag. 2: pickupmysterie]

Bericht door Peter 2.0 »

Het kan smaak zijn, maar laat ik het anders zeggen uit ervaring: een perfect afgestelde fretless met ouderwetse isbakken-staal-brug geeft meer sustain en kenmerkende fretless tone dan een matig afgestelde fretless met Gotoh 201 (die geen ultiem lage afstelling toestaat door de dikke grondplaat). Zeker in geval van deze Jazz met gelakte toets waarbij optimaal contact met de toets het geheime wapen is. :D
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

Nieuwe pickups: dé Jaco sound? [pag. 2: pickupmysterie]

Bericht door en Adriaan »

Wat moet je als bassist eigenlijk met een lange sustain?
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Nieuwe pickups: dé Jaco sound? [pag. 2: pickupmysterie]

Bericht door deevit »

Peter 2.0 schreef:Het kan smaak zijn, maar laat ik het anders zeggen uit ervaring: een perfect afgestelde fretless met ouderwetse isbakken-staal-brug geeft meer sustain en kenmerkende fretless tone dan een matig afgestelde fretless met Gotoh 201 (die geen ultiem lage afstelling toestaat door de dikke grondplaat). Zeker in geval van deze Jazz met gelakte toets waarbij optimaal contact met de toets het geheime wapen is. :D
Interessant en ik ben benieuwd naar de bevindingen van ons BassAgent. :)
Peter 2.0
Berichten: 224
Lid geworden op: 01 jan 2015, 17:56

Nieuwe pickups: dé Jaco sound? [pag. 2: pickupmysterie]

Bericht door Peter 2.0 »

Tja, dat gezegde hebbende - alles nog relatief en in juiste perspectief: het blijft natuurlijk lelijk Mexicaans brandhout wat alleen goed is om op te stoken in de vuurkorf op een mooie zomeravond, om tegelijkertijd eens urenlang te praten over old skool Precision-met-flatwounds bij het knapperende vuurtje natuurlijk. :mrgreen:

(Hidde kan dit wel hebben :wink: )
Laatst gewijzigd door Peter 2.0 op 17 aug 2016, 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Nieuwe pickups: dé Jaco sound? [pag. 2: pickupmysterie]

Bericht door SpcMnk »

Peter 2.0 schreef:Het kan smaak zijn, maar laat ik het anders zeggen uit ervaring: een perfect afgestelde fretless met ouderwetse isbakken-staal-brug geeft meer sustain en kenmerkende fretless tone dan een matig afgestelde fretless met Gotoh 201 (die geen ultiem lage afstelling toestaat door de dikke grondplaat). Zeker in geval van deze Jazz met gelakte toets waarbij optimaal contact met de toets het geheime wapen is. :D
Sorry hoor, maar hier moet ik toch heel erg om lachen.
Wat is het nut van het vergelijken van een goed afgestelde cheap ass oplossing met een matig afgestelde goede oplossing?

Als je een wezenlijk onderdeel van een instrument veranderd met iets wat andere specs heeft dan het onderdeel waarmee het instrument is ontworpen dan weet je dat je wellicht iets meer moet doen dan het er enkel en alleen op schroeven. Bij een brug zou je wellicht nog de zadels willen bijwerken of zelfs de stand van de hals. Totaal afhankelijk overigens van wat het beoogde doel is van zo'n aanpassing.

Zo'n Gotoh geeft meer stabiliteit en zal waarschijnlijk meer toon en puch geven. Maar natuurlijk, dat is smaak...
Persoonlijk zou ik ook niet snel een dergelijk wezenlijk onderdeel van een instrument aanpassen.

Benieuwd naar de bevindingen.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Peter 2.0
Berichten: 224
Lid geworden op: 01 jan 2015, 17:56

Nieuwe pickups: dé Jaco sound? [pag. 2: pickupmysterie]

Bericht door Peter 2.0 »

SpcMnk schreef:Sorry hoor, maar hier moet ik toch heel erg om lachen.
Wat is het nut van het vergelijken van een goed afgestelde cheap ass oplossing met een matig afgestelde goede oplossing?
Over humor valt niet te twisten, net zo min als over smaak en persoonlijke voorkeur qua afstelling van bassen, dus ga je gang. :D

Het nut: ik kan urenlang neuzelen op de afstelling van alle variabelen van een fretless bas (keuze materialen, hals, curve, hoogte topkam, brug, soort en dikte van snaren, etc etc etc), wat zeer nauwkeurig luistert. De som der delen - er is veel te winnen en veel te verliezen qua eindresultaat. Verder roep ik maar wat, net als jij. :wink:
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Nieuwe pickups: dé Jaco sound? [pag. 2: pickupmysterie]

Bericht door SpcMnk »

:lol: dan snappen we elkaar :)
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Peter 2.0
Berichten: 224
Lid geworden op: 01 jan 2015, 17:56

Nieuwe pickups: dé Jaco sound? [pag. 2: pickupmysterie]

Bericht door Peter 2.0 »

:mrgreen:
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Nieuwe pickups: dé Jaco sound? [pag. 2: pickupmysterie]

Bericht door BassAgent »

Peter 2.0 schreef:Tja, dat gezegde hebbende - alles nog relatief en in juiste perspectief: het blijft natuurlijk lelijk Mexicaans brandhout wat alleen goed is om op te stoken in de vuurkorf op een mooie zomeravond, om tegelijkertijd eens urenlang te praten over old skool Precision-met-flatwounds bij het knapperende vuurtje natuurlijk. :mrgreen:

(Hidde kan dit wel hebben :wink: )
Ja hoor. Maar jij kent deze bas niet he? :mrgreen: Ze hebben ooit 1 goeie bas gebouwd, die vermaledijde Mexicanen, en die heb ik dus. Die hoef ik niet dood te slaan met lelijke flatwoundsnaren :mrgreen:

Heb trouwens geen brug meer liggen zag ik net, dus dat experiment is voor een later moment.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Peter 2.0
Berichten: 224
Lid geworden op: 01 jan 2015, 17:56

Nieuwe pickups: dé Jaco sound? [pag. 2: pickupmysterie]

Bericht door Peter 2.0 »

Het is je dus gewoon een brug te ver - ik had gewoon m'n mond moeten houden, verspilde moeite. :mrgreen:
dombolo
Berichten: 458
Lid geworden op: 25 okt 2004, 23:26

Nieuwe pickups: dé Jaco sound? [pag. 2: pickupmysterie]

Bericht door dombolo »

Ik zie de discussie net maar als je voor de Jaco sound gaat is er maar een optie. Seymour Duncan Weather Report. Dat zijn gewoon een kopie van de pick-ups die Seymour Duncan voor Jaco had gemaakt. Ze zijn wel duur maar ik heb ze op mijn fretless gezet en ik vind hun geld waard.
found cheap strings
Plaats reactie