Nieuwe pickups: dé Jaco sound? [pag. 2: pickupmysterie]

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Nieuwe pickups: dé Jaco sound? [pag. 2: pickupmysterie]

Bericht door BassAgent »

Zoals velen weten ben ik eigenaar van dit juweeltje:
Afbeelding
En hij klinkt goed enzo, maar hij moet beter. Ik heb te vaak last van brom op m'n signaal en ik mis vaak wat diepte en laag in de sound. Nu ben ik (zoals het hoort :mrgreen: ) groot Jaco liefhebber dus zit vooral met die sound in m'n hoofd. De vraag is: behalve een plak koperfolie in de cavities, welke pickups moeten erin?

De kanshebbers:
-Aguilar 4J-60
-Fender CS60
-Seymour Duncan Antiquity
-Aero Type 3

Of nog iets anders dat ik over het hoofd heb gezien...?

Overigens moet ik ook nog even iets dubbelchecken: de halspickup van mijn Fender is 92 mm breed, brugpickup 94. Klopt dat met standaard Fender maten? Heb ook wel eens iets gelezen over dat Mexicanen een afwijkende maat hebben...?
Laatst gewijzigd door BassAgent op 30 jul 2016, 19:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
bie
Berichten: 103
Lid geworden op: 21 apr 2014, 17:56

Fretless: dé Jaco sound?

Bericht door bie »

Aangezien je zelf zegt dat het goed klinkt zo maar geen laag genoeg, is het dan niet beter om gewoon de bass op je versterker een beetje bij te draaien? :mrgreen:

Pickup sets die je voorstelt kunnen beter zijn, maar garantie hiervoor kan niemand geven, en goedkoop zijn ze ook niet echt.

jaco sound is niet echt veel laag maar het geheel valt als een puzzel in elkaar wanneer je die bas in de mix hoort.

Als je goed naar de filmpjes kijkt zie je ook dat hij zijn handen ook veel verplaatst naar de neck pickup of zelfs aanslaat boven het fretbord.
dit geeft ook iets meer laag natuurlijk.

en verder denk ik dat het eerder in de speelstijl zit als in de pickups. (maar dit is natuurlijk mijn bescheiden mening )
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Fretless: dé Jaco sound?

Bericht door BassAgent »

Allemaal waar wat je zegt, maar nogmaals: hij kan echt beter. Vind t nu al een prima sound maar een beetje vlak en ik erger me echt aan die dikke brom die erin zit.

En alle trucs om je sound te veranderen ken ik na 15 jaar fretless spelen wel hoor :mrgreen: Jaco is heel veel mid in de sound, maar ik heb dat laag wel nodig, omdat ik niet altijd solistisch speel ;)
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7607
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Fretless: dé Jaco sound?

Bericht door Jarno »

Tenzij er echt iets mis is met die pickups, zouden ze zeker niet hoeven brommen. Wellicht zit er iets verkeerd aangesloten of is er een draadje los. Als het brom is door stoorsignalen, voorstelbaar met singlecoils, dan zou shielding kunnen helpen. Of humbuckers, maar ja, Jaco sound wordt dan lastiger.

Overigens denk ik bij Jaco sound vooral aan een Acoustic amp en cabinet :D (met de fuzz aan!)

Oh, en zoveel zouden pickups niet uit moeten maken als ze niet overwound zijn. Dus met de standaard fenders zou het ook moeten lukken.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2345
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Fretless: dé Jaco sound?

Bericht door MaartenV »

Heeft ie die brom altijd en overal? Adaptertjes, vooral schakelende, van effecten of laptops zijn op sommige instrumenten ongelooflijke pains in the ass, net als (dimbare) halogeenlampen. Het verschil van instrument tot instrument kan groot zijn. Mijn huidige jazz stopte met brommen toen ik de brug goed aardde, dat zou ook kunnen helpen.

Vwb het gebrek aan laag: helpt het als je de elementen iets hoger zet? Of andere snaren gebruikt? Geen baanbrekend nieuwe adviezen maar misschien brengt het jenop ideeën.
Het is makkelijker als je denkt.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Fretless: dé Jaco sound?

Bericht door Muziekschuur »

Klinkt als de aardedraad naar de brug die losligt of een scheur in een soldering.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Fretless: dé Jaco sound?

Bericht door BassAgent »

Nee nee, dat is het niet. Alle bedrading is goed. Het is gewoon een single coil brom. Alleen iets harder dan normaal :mrgreen:
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Fretless: dé Jaco sound?

Bericht door Muziekschuur »

Een complete koperen bekleding van de electronica ruimte vind ik altijd een verademing. Maakt een instrument stukken stiller.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7607
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Fretless: dé Jaco sound?

Bericht door Jarno »

Wat zou kunnen is dat de output van de elementen niet gelijk is, en dat ze daarom stoorsignalen niet in gelijke mate cancellen, een betere set pickups helpt dan.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7920
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Fretless: dé Jaco sound?

Bericht door BassKees »

Voor een Pastorius geluid gebruik je de halspickup (bijna) niet, dus die vlieger gaat niet op.
cees
Berichten: 45
Lid geworden op: 04 jul 2009, 19:53

Fretless: dé Jaco sound?

Bericht door cees »

Ik heb vier jazz bassen met in alle vier andere pick-ups. Eentje met David Barfuss 60's, eentje met Jess Loureiro's, een fretless met een setje Dimarzio ultra jazz en eentje met een setje van 4 seasons. De 4 Seasons geven met afstand het meeste laag. Je bent welkom om te komen vergelijken als je ooit in de buurt bent.
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5225
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Fretless: dé Jaco sound?

Bericht door SpcMnk »

Als die brom echt weg moet zijn en je toch die 60's mid knor wil hebben, met genoeg laag: Aguilar HC pickups all the way.

Demo van het net. Begint interessant te worden na 4:10

TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
jasmetmouwen
Berichten: 146
Lid geworden op: 03 jul 2014, 16:09

Fretless: dé Jaco sound?

Bericht door jasmetmouwen »

Wat betreft die brom, heb je de stekker van je versterker wel in een geaard stopcontact gestoken?
Squier JV Jazz Bass (1982)
Fender Classic Series 50's Precision Bass
Squier Classic Vibe 60's Precision Bass
Fender JMJ Mustang Bass
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22615
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Fretless: dé Jaco sound?

Bericht door wombatboter »

Mijn '66 Jazz heb ik oa verkocht omdat er zoveel brom in die pick ups zat..
Dan betaal je meer dan 3000 euro voor zo'n bas en dan moet je je in de gekste bochten wringen om ongestoord te kunnen spelen, dat ging er bij mij niet in. (dat en het feit dat de hals elke temperatuurswissel uitbeeldde)
Men raadde me ook aan om andere pick ups te zetten maar waarom koop je dan zo'n instrument ? Om het te modden ?
Ik denk dat een goeie grondige shielding in de cavity de klus zou kunnen klaren.. ik kan me vergissen
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5225
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Fretless: dé Jaco sound?

Bericht door SpcMnk »

Van begin tot einde :stupid:
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Plaats reactie