Nieuwe pickups: dé Jaco sound? [pag. 2: pickupmysterie]

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Fretless: dé Jaco sound?

Bericht door BassAgent »

wombatboter schreef:Mijn '66 Jazz heb ik oa verkocht omdat er zoveel brom in die pick ups zat..
Dan betaal je meer dan 3000 euro voor zo'n bas en dan moet je je in de gekste bochten wringen om ongestoord te kunnen spelen, dat ging er bij mij niet in. (dat en het feit dat de hals elke temperatuurswissel uitbeeldde)
Men raadde me ook aan om andere pick ups te zetten maar waarom koop je dan zo'n instrument ? Om het te modden ?
Ik denk dat een goeie grondige shielding in de cavity de klus zou kunnen klaren.. ik kan me vergissen
Daar heb ik dus helemaal geen last van gek genoeg. Mocht er een brom in komen kan ik de pickups altijd nog waxpotten of opnieuw winden, maar de originele blijven erin 8)
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7475
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Fretless: dé Jaco sound?

Bericht door Jarno »

BassKees schreef:Voor een Pastorius geluid gebruik je de halspickup (bijna) niet, dus die vlieger gaat niet op.
Da's zeker een punt, maar ik ging er vanuit dat ie altijd bromde, niet alleen bij de jaco setting.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Fretless: dé Jaco sound?

Bericht door BassAgent »

Neenee, met alletwee de pickups is-ie stil. Maar de brom met 1 is wel een beetje té hard. Ik heb morgen trouwens een afspraak bij Fern's Guitars hier in Amsterdam voor een set Lollar pickups. Ben erg benieuwd. Ook wat de huidige pickups meten trouwens.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Fretless: dé Jaco sound?

Bericht door wombatboter »

Succes alleszins...het is immers belangrijk dat je ongestoord kan spelen zonder afgeleid te worden
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
4snaarinstrument
Berichten: 5288
Lid geworden op: 10 aug 2010, 17:49

Fretless: dé Jaco sound?

Bericht door 4snaarinstrument »

.
Laatst gewijzigd door 4snaarinstrument op 29 jul 2016, 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Fender
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Fretless: dé Jaco sound?

Bericht door BassAgent »

wombatboter schreef:Succes alleszins...het is immers belangrijk dat je ongestoord kan spelen zonder afgeleid te worden
Dank! Ik ben heel erg benieuwd naar die pickups. Zat net nog even op het basje te spelen en mijn handen zijn echt vergroeid met 't ding.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Fretless: dé Jaco sound?

Bericht door BassAgent »

Die Lollars zitten erin. Kanonne. Wat een sound. Je hebt niet echt dat puntige hoogmid wat Jaco's sound zo geschikt maakt voor met name het solowerk, maar wel genoeg én een bak diepte die hiervoor nog niet in deze bas zat. Ben er echt heel erg blij mee 8)
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Nieuwe pickups: dé Jaco sound? [pag. 2: pickupmysterie]

Bericht door BassAgent »

Nog wel een vraagje: ik heb géén idee welke pickups er nu in zitten. Zowel Ferdinand v/d Berg (Fern's Guitar) als Eric Smid (Smitty Guitars) wisten het ook niet, behalve dat Eric dacht dat ze heel erg goedkoop moesten zijn, mede door de dunne bedrading en het feit dat je de magneetpooltjes heen en weer kan duwen. De elementen zitten gelijmd in de covers, kan de binnenkant dus niet laten zien... Heeft iemand een idee wat het zijn?
Afbeelding
Afbeelding
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7475
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Nieuwe pickups: dé Jaco sound? [pag. 2: pickupmysterie]

Bericht door Jarno »

Feli met de Lollars, da's wel goed spul, gemaakt door iemand die zijn levenswerk heeft gemaakt van pickups.
Voor wat betreft de huidige exemplaren, in de ton ermee toch?
Je zou er nog de pooltjes allemaal uit kunnen duwen en hem als dummy pickup gebruiken, als ie zo'n beetje dezelfde output heeft. De jaco sound zonder stoorsignalen.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Fretless: dé Jaco sound?

Bericht door Muziekschuur »

wombatboter schreef:Mijn '66 Jazz heb ik oa verkocht omdat er zoveel brom in die pick ups zat..
Dan betaal je meer dan 3000 euro voor zo'n bas en dan moet je je in de gekste bochten wringen om ongestoord te kunnen spelen, dat ging er bij mij niet in. (dat en het feit dat de hals elke temperatuurswissel uitbeeldde)
Men raadde me ook aan om andere pick ups te zetten maar waarom koop je dan zo'n instrument ? Om het te modden ?
Ik denk dat een goeie grondige shielding in de cavity de klus zou kunnen klaren.. ik kan me vergissen
Ehhh, waarom is het instrument dan niet terug naar de dealer voor een afstelbeurt? Als de hals wiebelt is de halspen niet (meer) onder spanning. Wat kan als de winkel vochtiger was als het woonhuis van de eigenaar...

Jaco speelde over een Acoustic stack. In deze stack zat een 18 inch die niet in bedwang gehouden kon worden door de 175 watt eindtrap. Dus het flapperen van die speaker is deel van Jaco's geluid.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Nieuwe pickups: dé Jaco sound? [pag. 2: pickupmysterie]

Bericht door wombatboter »

Ik had mijn '66 gekocht (of beter : geruild tegen een Alembic Mark King) in de bass-shop van Jan in Antwerpen en die zat hem aan te bevelen als "één van de beste Fenders die ik al gehad heb en deze is perfect voor iemand als jij, enz.."
Het was inderdaad een geweldig instrument (deze video gemaakt toen hij nét afgesteld stond en mocht hij zo gebleven zijn had ik 'm langer gehouden en niet verkocht aan een Deen) maar buiten de brom kon ik er gewoon niet op rekenen.
Stond je klaar om naar een optreden te vertrekken en zag je dat hij weer moest afgesteld worden (de luthier, één van de beste van Belgie, zei dat er niet veel aan te doen was en ik was het beu om naar daar te rijden om de haverklap omdat ik op mijn bas wou kunnen spelen, ik ben zelf geen held met trussrods en wil instrumenten waarnaar ik niet moet omkijken (een Wal beweegt gewoon niét))

what fools these mortals be
Gebruikersavatar
4snaarinstrument
Berichten: 5288
Lid geworden op: 10 aug 2010, 17:49

Nieuwe pickups: dé Jaco sound? [pag. 2: pickupmysterie]

Bericht door 4snaarinstrument »

Erg jammer natuurlijk dat die hals gevoelig was voor de condities. Ik zou een bas dan ook wel weg doen. Het blijft wel afhankelijk van het exemplaar. De hals van mijn 66 jazz is superstabiel. Deze heb ik zelf een keer afgesteld toen ik een andere soort snaren erop zette en daarna niet meer.
Fender
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Nieuwe pickups: dé Jaco sound? [pag. 2: pickupmysterie]

Bericht door MR. LEE »

Ik heb in 't verleden een Fender Jazz Bass Special gehad ( eerste uitvoering ) , van dat Japanse rotding werd ik helemaal daas. Ik vond dat echt een Fender-onwaardig instrument. :(
Bij elk ander weertype en temperatuur-schommeling kwam 't inbus-sleuteltje voor de halspen er weer aan te pas.
Wat een rot-instrument vond ik dat :( .

....verkocht na anderhalf jaar,..met de makke-mededeling,.. voor een habbekrats .... :facepalm:
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Nieuwe pickups: dé Jaco sound? [pag. 2: pickupmysterie]

Bericht door MR. LEE »

Die getoonde elementen komen uit een low-budget jaren '80 basgitaartje .
Ik heb die zelfde elementen nog ergens beneden in de berging liggen .
Hoe komen die nou in de Fender bas ?
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Nieuwe pickups: dé Jaco sound? [pag. 2: pickupmysterie]

Bericht door rensbass »

De middelste pooltjes zijn wat hoger dan de andere als ik t zo zie. Dat hebben de elementen op mn japanse jaguar ook.
Failure is always an option.
Plaats reactie