3 pointe bridge.

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
kleurplaat
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 jun 2013, 12:45

3 pointe bridge.

Bericht door kleurplaat »

Ik heb een vraag over de plaatsing van een drie punts brug.
Op dit ogenblik ben ik bezig met het maken van mijn eigen linkshandige thunderbird, maar nu is mijn vraag zit de 34" in het midden van de brug?

De bas is gemaakt van :Honduras mahonie wings,
Bubinga nek met een strook padouk in het hart.
Greetz, Robert.
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

3 pointe bridge.

Bericht door A-lex »

zeker dat je een 3punts brug wilt ? het is niet het meest efficiënte ontwerp vind ik persoonlijk.

ik heb op m'n gibson ripper deze gezet en het is echt een verbetering!
https://store.hipshotproducts.com/cart.p ... tail&p=264
Afbeelding

over het meten van de mensuur kan ik je niet direct helpen maar ik zou denken van de topkam tot waar de snaren op de zadels liggen.
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

3 pointe bridge.

Bericht door blablas »

Wat ik meestal doe bij m'n zelfbouwers is de zadels ver naar voren (richting hals) plaatsen, een millimeter of vijf van de uiterste stand terug gedraaid.
Ervaring heeft mij geleerd dat de snaarlengte meestal langer moet worden, bijna nooit korter.
kleurplaat
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 jun 2013, 12:45

3 pointe bridge.

Bericht door kleurplaat »

blablas schreef:Wat ik meestal doe bij m'n zelfbouwers is de zadels ver naar voren (richting hals) plaatsen, een millimeter of vijf van de uiterste stand terug gedraaid.
Ervaring heeft mij geleerd dat de snaarlengte meestal langer moet worden, bijna nooit korter.


Thanx.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7418
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

3 pointe bridge.

Bericht door Basvarken »

Je kunt rustig het midden van de zadelschroef aanhouden. De brug is breed genoeg om naar beide kanten voldoende uitloop te hebben.

En laat die Supertone alsjeblieft voor wat het is. Wat een overgewaardeerd lomp stuk metaal is dat. Qua sound is het in ieder geval geen verbetering. Hooguit qua individuele hoogte-afstelling van de zadels. Maar ook het belang daarvan is schromelijk overschat.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

3 pointe bridge.

Bericht door A-lex »

tegenover een jaren 70 3-punts brug van gibson vond ik het toch een grote verbetering op m'n ripper !!! ieder z'n ding maar een perfect afgestelde bas doet veel voor mij!!
misschien dat de moderne 3-punt bruggen wel meer voordelen hebben :) het moet daarom geen supertone zijn.
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7418
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

3 pointe bridge.

Bericht door Basvarken »

A-lex schreef:tegenover een jaren 70 3-punts brug van gibson vond ik het toch een grote verbetering op m'n ripper !!! ieder z'n ding maar een perfect afgestelde bas doet veel voor mij!!
misschien dat de moderne 3-punt bruggen wel meer voordelen hebben :) het moet daarom geen supertone zijn.
Dan ben ik wel benieuwd naar die grote verbetering. Wat is er allemaal veel beter geworden?
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

3 pointe bridge.

Bericht door A-lex »

geen zadels die eruit vallen als je snel een snaar moet vervangen,
en gewoon die deftige hoogte afstelling doet veel voor mij!! :) (die bass staat in F# gestemd met een .175 op de laagste snaar, daar hadden ze in de jaren 70 nog geen ervaring mee :mrgreen: )
niet dat ik die brug wil verheerlijken ofzo een standaard fenderbrug doet me evenveel :D

nog een nadeel aan de supertone is dat de brugkap er niet meer op past maar aangezien die brug vrij vlak is maakt dat me niet zoveel.

het is gewoon een van m'n meest soepel spelende bassen geworden nu en voordien was het meer werken op die bass :)
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Plaats reactie