Frankenstein Yamaha SB800/Aria Primary Bass/...

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
QPumaLocoQ
weet niet wat-ie wil
Berichten: 7887
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:47

Frankenstein Yamaha SB800/Aria Primary Bass/...

Bericht door QPumaLocoQ »

Onlangs heb ik op Marktplaats en hier op het forum een body en een hals weten te scoren. Om precies te zijn een body en brug van een 70's Yamaha SB800 en een fretloze full maple neck + tuners van een Aria Pro II uit dezelfde periode. Nu leek het me wel leuk om hier een soort Frankenstein projectje van te maken. Pickups heb ik nog liggen, elektronica ook, dus dan kom je al een heel eind!

Het plan:
- Body met nitro lak daphne blue spuiten (done, had nog lak staan)
- De hals fretten (nog nooit gedaan, dus tips zijn welkom!)
- Elementen erin (heb nu Aero Type 3 J pups liggen, maar misschien wordt het nog wat anders)
- Verse elektronica (V-T-3way selector switch)
- Een nieuwe slagplaat (heb nog celluloid tort materiaal liggen)

Wat betreft dat laatste loop ik nog even tegen het feit aan dat ik geen template heb van een originele slagplaat. Heeft iemand hier op het forum misschien een Yamaha SB (slagplaat) die-ie eventueel zou kunnen overtrekken? Of is er een andere handige manier om de slagplaat goed te kunnen kopiëren? Het gaat om zo'n bas:
Afbeelding

Oja, en pics or it didn't happen!
De bas nog zonder lak:
Afbeelding
En een kleine mock up met een halve Jazz Bass plaat, die ik onlangs heb gemaakt:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8240
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Frankenstein Yamaha SB800/Aria Primary Bass/...

Bericht door Mach1 »

Wat een leuk project! Mooie kleur iig en ben benieuwd naar de vorderingen.
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Frankenstein Yamaha SB800/Aria Primary Bass/...

Bericht door Hagen »

Over dat fretten:
Ik heb dat nu 2 keer gedaan. Bouwers als Blablas en En Adriaan kunnen je nog veel meer vertellen, maar dit is waar ik tegenaan liep:

Zorg dat je de goede gereedschappen hebt, zoals een scherp dun zaagje, de vijlen en die speciale plaatjes die je om de fret legt als bescherming van het hout. Ik deed het zonder, maar dat kostte me enorm veel tijd en ergernis en het resultaat was eerst nog niet goed.
Google voor al die gereedschappen en de volgorde van werken. Waar ik afweek: ik gebruikte de de slijpsteen voor mijn schaatsen om over de lengte te vlakken. Dat was handig.
De tweede keer (cigarboxbas) was een zelfgemaakt fretboard. Ik gebruikte daar dunne secondenlijm. Dan moet je de lopers weer wegschuren. De secondenlijm als gel werkt veel fijner.
Ik deed dan twee kleine 'druppeltjes' per fret in de gleuf en drukte dan de fret erin.

Succes!
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Frankenstein Yamaha SB800/Aria Primary Bass/...

Bericht door rensbass »

Cool project, is dat toevallig niet mijn body geweest?
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
QPumaLocoQ
weet niet wat-ie wil
Berichten: 7887
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:47

Frankenstein Yamaha SB800/Aria Primary Bass/...

Bericht door QPumaLocoQ »

@Hagen: Thanks voor de tips!

@rensbass: Oeh, dat zou ik niet zeker weten. Ik heb wel ooit zo'n zelfde Yamaha brug van jou overgenomen, geloof ik. Maar dat was niet die op deze body zit nu.
Gebruikersavatar
QPumaLocoQ
weet niet wat-ie wil
Berichten: 7887
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:47

Frankenstein Yamaha SB800/Aria Primary Bass/...

Bericht door QPumaLocoQ »

Gisteren maar eens een poging gewaagd om zelf de slagplaat te ontwerpen.
Wat ik heb gedaan: een Jazz Bass plaat op de body gelegd, die bleek voor een groot deel perfect te passen. Alles wat kloppend was met de body heb ik op papier overgetekend en aangevuld met delen van een precision slagplaat die ook weer matchte met de body. Zo had ik ineens een combinatie van een J en P plaat die al bijna perfect paste op de Yamaha body. De rest heb ik uit de losse pols getekend.
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

Frankenstein Yamaha SB800/Aria Primary Bass/...

Bericht door en Adriaan »

Koel.
Ik zou nog wel eens goed kijken hoe de slagplaat de bodycontour volgt en of de slagplaat overal even ver van de rand van de body loopt.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Frankenstein Yamaha SB800/Aria Primary Bass/...

Bericht door blablas »

:stupid:
Zou 'm sowieso wat breder maken om de twee gaten boven de knoppen af te dekken, jouw ontwerp oogt daar in mijn beleving toch al te iel. En als ik dan toch bezig ben zou ik 'm misschien ook wat groter maken zodat alle vier gaten van de oude pickguard ook afgedekt zijn, maar het kan zijn dat hij dan te lomp wordt.
Laatst gewijzigd door blablas op 14 aug 2016, 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Frankenstein Yamaha SB800/Aria Primary Bass/...

Bericht door blablas »

Afbeelding
Zo dus ongeveer.
Gebruikersavatar
QPumaLocoQ
weet niet wat-ie wil
Berichten: 7887
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:47

Frankenstein Yamaha SB800/Aria Primary Bass/...

Bericht door QPumaLocoQ »

Thanks voor de tips guys! Moet er inderdaad nog even een iets nettere versie van maken.

@blablas: Dat ziet er al een stuk beter uit!
Plaats reactie