Rammelende stemschroef

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
evertalbers
Berichten: 915
Lid geworden op: 13 jan 2009, 22:43

Rammelende stemschroef

Bericht door evertalbers »

Mijn SX heeft Fender-achtige stemschroeven waarvan er bij één het platte 'oor', 'handvatje' (? - hoe noem je zo'n ding?) niet helemaal klemvast zit en gaat trillen. Ik heb er wat lijm tussen laten lopen, maar die is toch weer losgetrild.

Is dit op een andere manier te repareren? Los maken (hoe?), de as met een tang strakker dichtklemmen, en weer erin zetten? Soldeer ipv. lijm?
Misschien had iemand anders hetzelfde probleem al eens, maar ik heb op dit forum gezocht op 'rammelen' en 'trillen' e.d. maar vond niets.
Gebruikersavatar
LemmyNL
Berichten: 6220
Lid geworden op: 02 aug 2012, 08:58

Rammelende stemschroef

Bericht door LemmyNL »

Ik heb ditzelfde probleem :jaaaaa: dus ik lees even mee ;)
Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!
Bandje: https://www.facebook.com/pages/Peyote-M ... 9105623020
Werk: https://www.tekstenfotografie.nl
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5225
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Rammelende stemschroef

Bericht door SpcMnk »

Hetzelfde een keer gehad met mijn Stingray. Paul van bassmatters heeft dat toen opgelost door met een rubber hamer die vleugel dieper in de stift te slaan. Dus gewoon bovenop de stemsleutel zodat het 'blad' weer vast zat onder in de gleuf van de stift... (damn, hoe omschrijf je dat...) daarna nooit meer problemen mee gehad.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7697
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Rammelende stemschroef

Bericht door MR. LEE »

Volgens mij betreft het bij die uitvoering een slappe puntlasverbinding wat het tulpblad vasthoudt.
Solderen zal niet makkelijk gaan , tenzij het gewoon vernikkeld is ( dacht ik tenminste ) kun je proberen met S39 en gewone harskern-soldeer 60/40 oid , en een zware 120 Watt bout de boel te solderen.
....Knapper wordt 't er helaas niet van :(

( en die klap met die rubberen hamer zou ik eerlijk gezegd maar uit m'n hoofd laten ) :|
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7697
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Rammelende stemschroef

Bericht door MR. LEE »

wat eventueel nog zou kunnen ,...mits die omvatting dik genoeg is ,.....is een heel klein gaatje er dwars doorheen boren , en daar doorheen een koploos dun koperen spijkertje doorheen te tikken , ...effe net te lang afknippen ,....en daarna met een klein bankhamertje opstuiken ( klinken ) op het aanbeeld van de bankschroef .

Als het je te veel gedoe is ,....dan rest er slechts om nieuw te kopen . :|
Gebruikersavatar
evertalbers
Berichten: 915
Lid geworden op: 13 jan 2009, 22:43

Rammelende stemschroef

Bericht door evertalbers »

MR. LEE schreef:wat eventueel nog zou kunnen ,...mits die omvatting dik genoeg is ,.....is een heel klein gaatje er dwars doorheen boren , en daar doorheen een koploos dun koperen spijkertje doorheen te tikken , ...effe net te lang afknippen ,....en daarna met een klein bankhamertje opstuiken ( klinken ) op het aanbeeld van de bankschroef .
Dat is een goed idee, ga ik proberen! Ik heb nog een reserve setje vergelijkbare stemschroeven liggen, dus ik heb ook een backup voor als het niet lukt.

Solderen zal idd niet lukken, hij is verchroomd besef ik nu.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Rammelende stemschroef

Bericht door Muziekschuur »

Er zijn tegekke industriele lijmen die in dit geval onzichtbaar je probleem kunnen verhelpen. Kun je de vleugel/tulp niet loshalen van de as? Dat geeft al een veel beter zicht op wat er loos is. Misschien is er een lip of nok of schede die iets samengeknepen kan worden.

De hipshot HB-1 zou een volwaardige vervanger zijn voor de SX tuners.

https://www.talkbass.com/threads/exact- ... e.1199207/
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8337
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Rammelende stemschroef

Bericht door Mach1 »

Secondenlijm gebruikt? Dat heeft bij mij ooit geholpen en keerde niet meer terug.
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Rammelende stemschroef

Bericht door blablas »

:stupid:
Beetje van dit spul er tussen laten vloeien en je hebt er nooit meer last van.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7697
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Rammelende stemschroef

Bericht door MR. LEE »

...tot de eerst-volgende botsing in de oefenruimte of tijdens een gig met de slag-gitarist,
....dan staat je tulp-blaadje weer los en scheef :D

....en dan weer een druppie lijm er tussen :D
Gebruikersavatar
evertalbers
Berichten: 915
Lid geworden op: 13 jan 2009, 22:43

Rammelende stemschroef

Bericht door evertalbers »

Ik heb gisteravond een stukje papier met de juiste dikte klemvast tussen blad en as geduwd en het resterende papier weggesneden, en dat werkt prima!
Mocht hij ooit loslaten dan kan ik het overdoen, en eventueel met lijm fixeren, maar nu ziet het er goed uit.

Gelukkig heb ik nooit slaggitaristen om me heen (rotherrie ;-) , alleen slagwerkers.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7697
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Rammelende stemschroef

Bericht door MR. LEE »

...ik hoor (lees) het al ,...dat zit atoombomvrij en rots-vast :D
Plaats reactie